Gå til innhold

Derfor bør DU hamstre

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Argumentet om at folk hamstrer matvarer med holdbarhet på flere år for 14 dagers karantene er selvsagt helt feil.

Det folk egentlig frykter er matmangel og det bør de nemlig. Norge er på langt nær et selvforsynt land, det meste av ingrediensene vi bruker er ikke produsert i Norge mais, sukker, mathvete, bønner, meste av grønnsaker osv, listen er lang.

Jeg har selvsagt hamstret og absolutt alt er produsert i utlandet, Eldorado tomatbønner "Produsert i Italia på vegne av Norges gruppen", Eldorado kidney beans "USA/Kina", Wasa knekkebrød "Sverige" slik fortsetter det bare! Er bare å gå gjennom produktene sine å sjekke.

De få mat produktene som faktisk er produsert i Norge er avhengig av råvarer fra utlandet. Nå stenger flere land grensene sine, selv om transport nettverket fortsatt er operativt ser man lange køer av trailere, det er store forsinkelser her.

Med tomme mat hyller i Italia, spørs det om de vil fortsette å eksportere sine matvarer til Norge? Dette risikerer man også ramme andre land, som USA, Kina, Frankrike, Spania osv. Da MÅ det rasjonering til, siden Norge knapt kan fø 10% av befolkningen sin på egne ressurser, slik infrastrukturen vår nå er satt opp. Ettersom det har vært krig mot bøndene i 60 år.

Norges gruppen kjørte fake news kampanje i media nå, med "vi har matlager for 25 dager til butikkene, så slutt å hamstre." 

Disse 25 dagene er for et vanlig handle mønster hos Ola Nordmann, den siste uken har vært alt annet enn det med hamstringen som har foregått. Om de har lager for mer en 10 dager er høyst tvilsomt. Med hemmet transport nettverk og usikker import fra utlandet kan dette fort gå nedover. NRK kjørte også en "fake news" historie om hvor mye mat overflod vi hadde i Norge, med masse sau i fryseren osv. Tilsammen kunne man visstnok lage et fårikål måltid for 2 millioner. Hallo?? Vi er 5 millioner, så vi snakker da om mindre enn et halvt fårikål måltid for en dag til Ola Nordmann? De prøver å berolige dere, anbefaler alle barnefamilier om å hamstre godt. Det er en høy risiko fremover om dette Covid-19 som vi vet lite om tar av!

Endret av Inkognito92
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

storhamstret i sverige så jeg er safe :)

Anonymkode: 66a06...201

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som bryr seg om folk kjøper inn mat for 1-2 uker, det folk reagerer på er når man kjøper inn mat for 30 dager noe som er helt unødvendig.

Anonymkode: 92fc8...789

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Hamstring er jo ganske farlig da mtp viruset når ALLE skal hamstre samtidig. Folk burde hamstret tidligere.

Anonymkode: 74347...50d

• Liker 14
Skrevet

Hamstring bør IKKE gjøres fordi det sannsynligvis går utover de som svakeste. De som er avhengig av at andre gjør innkjøp for dem. De som ikke rekker butikken. De som ikke hamstrer, men drar i butikken med forventingen at butikken har varene de skal ha.

Slutt å hamstre, det går utover de svakeste. Vi er ikke der (enda, heldigvis) at vi trenger å ofre de svakeste i samfunnet!!

• Liker 27
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om Covid-19 viruset, siden jeg er ung og frisk. Men jeg frykter det globaliserte mat nettverket bryter sammen.

Økonomien vil få en så sinnsykt smell av dette her, folk forstår ikke effekten av det. I utlandet er de fleste selvstending næringsdrivende som lever paycheck to paycheck. Disse dagene med null inntekt og opphamstring av dårlige varer og faktura vil føre til ragnarok.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Slutt med skremselspropaganda!

Anonymkode: 3df06...d17

• Liker 17
Skrevet
2 minutter siden, Jaybird skrev:

Hamstring bør IKKE gjøres fordi det sannsynligvis går utover de som svakeste. De som er avhengig av at andre gjør innkjøp for dem. De som ikke rekker butikken. De som ikke hamstrer, men drar i butikken med forventingen at butikken har varene de skal ha.

Slutt å hamstre, det går utover de svakeste. Vi er ikke der (enda, heldigvis) at vi trenger å ofre de svakeste i samfunnet!!

Om vi når det punktet vi ikke kan fø de svakeste (regner med helsevesenet og NAV har kontroll her), så er vel de svakeste de siste vi bør tenke på, nå bør unge barnefamilier få hamstre opp først, før dette rakner (Hvis det gjør det da)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tittelen kunne like gjerne vært, "derfor bør du være en egoist og gi blanke i hvordan det går med andre".

Det viktige nå er å vise solidaritet, å ha omtanke for andre. Hamstrer du er det andre som blir lidende. De andre er mest sannsynligvis de som kommer hjem fra jobb først ut på kvelden. Vet du hvem de er? Det er de som jobber innen helse med å redde liv.

Vis omtanke. Du vet at det er det naturlige, å bry seg om medmenneskene rundt deg. Du vet det, at for å lyve, for å stjele, for å gjøre noen noe ondt, så må du først over det der som butter mot i deg. Det som sier deg at dette er veldig nei nei, dette må du ikke gjøre, det føles så galt. Det er viktig at vi lytter til de følelsene igjen, viktig at vi tar frem det igjen, og viser omtanke, forståelse, empati, med hverandre igjen. Da klarer vi oss, alle sammen.

Hvis vi kjører over den følelsen vil det være mange som stryker med. I tillegg så ødelegger vi oss selv. Uten den følelsen som advarer oss mot å gjøre det som er galt så mister vi empatien med andre mennesker. Det er den som gjør at hvis noen en har nær, noen en bryr seg om, klarer noe som var vanskelig for vedkommende, som endelig får tatt førerkortet i en alder av 32 år, så blir en glad på vedkommendes vegne. En føler en enorm glede inni seg nesten som om en hadde klart det selv.

Den følelsen? Uten den så ser en bare objekter, ting. Mennesker er ikke lenger medmennesker men ting, noe en ikke har noen medfølelse med.

Vi ødelegger oss selv hvis vi bare tenker på oss selv. Vi bygger opp både oss selv og hverandre hvis vi tenker på hverandre.

Tenker vi på hverandre blir det også mye lettere å klare oss gjennom dette.

Blir vi enda mer lidende så er det lettere å klare oss gjennom disse lidelsene hvis vi står samlet sammen.

Del med deg! Hjelp de som kommer etter deg. Ikke ta alt selv.

Bidra, slik at det også blir sett til at også du har og får.

Anonymkode: b1ce9...5e5

• Liker 19
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Inkognito92 said:

Om vi når det punktet vi ikke kan fø de svakeste (regner med helsevesenet og NAV har kontroll her), så er vel de svakeste de siste vi bør tenke på, nå bør unge barnefamilier få hamstre opp først, før dette rakner (Hvis det gjør det da)

Unge barnefamilier kan også fint falle under kategorien jeg snakker om. Det vet jeg av erfaring, vondt lært erfaring vel og merke.

Endret av Jaybird
  • Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du har lyst å stå i matkøen med to cola flasker og litt chips på lørdag, er det ditt valg. Jeg må tenke på meg og mine, DU vet ikke noe mer enn meg om dette viruset og hvor langt det kan gå, det er et usikkert moment, håper selvsagt det går bra, det gjør det som oftest, men om det ikke gjør det, vil du slite. Jeg har selv handlet for flere tusen kroner i billig tørr og hermetisert mat.

Det skal jeg fortsette med! Norges gruppen vil vise fulle hyller dagene fremover, men så rakner det. Dette vet de.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Inkognito92 said:

Om du har lyst å stå i matkøen med to cola flasker og litt chips på lørdag, er det ditt valg. Jeg må tenke på meg og mine, DU vet ikke noe mer enn meg om dette viruset og hvor langt det kan gå, det er et usikkert moment, håper selvsagt det går bra, det gjør det som oftest, men om det ikke gjør det, vil du slite. Jeg har selv handlet for flere tusen kroner i billig tørr og hermetisert mat.

Det skal jeg fortsette med! Norges gruppen vil vise fulle hyller dagene fremover, men så rakner det. Dette vet de.

Vi er virkelig ikke på punktet der vi bør tenke "survival of the fittest", enda.

Anonymkode: 28d71...ef9

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tittelen kunne like gjerne vært, "derfor bør du være en egoist og gi blanke i hvordan det går med andre".

Det viktige nå er å vise solidaritet, å ha omtanke for andre. Hamstrer du er det andre som blir lidende. De andre er mest sannsynligvis de som kommer hjem fra jobb først ut på kvelden. Vet du hvem de er? Det er de som jobber innen helse med å redde liv.

Vis omtanke. Du vet at det er det naturlige, å bry seg om medmenneskene rundt deg. Du vet det, at for å lyve, for å stjele, for å gjøre noen noe ondt, så må du først over det der som butter mot i deg. Det som sier deg at dette er veldig nei nei, dette må du ikke gjøre, det føles så galt. Det er viktig at vi lytter til de følelsene igjen, viktig at vi tar frem det igjen, og viser omtanke, forståelse, empati, med hverandre igjen. Da klarer vi oss, alle sammen.

Hvis vi kjører over den følelsen vil det være mange som stryker med. I tillegg så ødelegger vi oss selv. Uten den følelsen som advarer oss mot å gjøre det som er galt så mister vi empatien med andre mennesker. Det er den som gjør at hvis noen en har nær, noen en bryr seg om, klarer noe som var vanskelig for vedkommende, som endelig får tatt førerkortet i en alder av 32 år, så blir en glad på vedkommendes vegne. En føler en enorm glede inni seg nesten som om en hadde klart det selv.

Den følelsen? Uten den så ser en bare objekter, ting. Mennesker er ikke lenger medmennesker men ting, noe en ikke har noen medfølelse med.

Vi ødelegger oss selv hvis vi bare tenker på oss selv. Vi bygger opp både oss selv og hverandre hvis vi tenker på hverandre.

Blir vi enda mer lidende så er det lettere å klare oss gjennom disse lidelsene hvis vi står samlet sammen.

Det Katmandu og regnbue pratet der hører hjemme i søppelet i tider som disse.

Myndighetene skal sørge for at vi nordmenn ikke sliter, men om de ikke klarer det. Vel, da viser det at noe er skikkelig galt her ute. Kronen har mer eller mindre kollapset på få dager. Den mannen med nisselue som satt øverst på kloden i barneskole pensum og resten av verden nede, eksisterer ikke i dag. Vi er langt fra der vi var nå, dette vil fortsette nedover. Lav oljepris, høye velferds utgifter, kronen har aldri vært mindre verdt. Vi fortjener også lav levestandard, disse masse tulle jobbene som eksisterer nå, klarer ikke Norge å finansiere lenger. Dette går fort.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Inkognito92 skrev:

Da håper jeg du synes det er greit at ingen bryr seg om deg og dine, og om dere sulter så bryr ikke vi oss noe om det.

Det er helt greit å tenke på seg selv, men det går an å tenke på seg selv uten å være en egoistisk tulling.

• Liker 7
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hamstringen ødelegger for Frelsesarmeens matutdeling: – En fortvilende situasjon

Men dette går bare ut over mennesker uten verdi i følge TS så det bryr vi oss ikke noe om.

Her må fattige norske barnefamilier prioriteres, mens resten kan komme etter. De som sliter da, bør myndighetene ta seg av, ikke frelsearmeen. Vi må rasjonere nå og prioritere. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde gått langt bedre her til lands hvis folk flest tenkte som deg 👍

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skremselspropaganda? Tror du viruset forsvinner på mirakuløst vis i nærmeste fremtid?

Det roer seg og flater ut når sommeren kommer for så å returnere med 10-dobbel kraft til høsten.

Anonymkode: ae0e0...fbe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

haha, artig lesing - om ikke annet. Er vel slikt som foregår nede på gølvet, lykke til med hamstringen!

Anonymkode: 3ffce...71e

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som bryr seg om folk kjøper inn mat for 1-2 uker, det folk reagerer på er når man kjøper inn mat for 30 dager noe som er helt unødvendig.

Men det må man. Det er ikke viruset som er farlig, men økonomi kollapsen og mangel på råvarer her i Norge.

Jeg har handlet mat med forbehold for 2500Kcal/dagen for 3 personer inntil 4 måneder. Men skal tilbake til butikken igjen i morgen, man bør iallfall ha mat for et 1 år fremover.

• Liker 4
  • Opprett ny...