Gå til innhold

Angiversamfunn


Snikksnakke

Anbefalte innlegg

Vi lever i ett angiver samfunn. Det kan ha sine fordeler men også ulemper da uskyldige mennesker kan lide under også pga folk har det så godt i dag at de har lite å gjøre på. Noen tanker om dette her? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får nesten gi noen eksempler.

Jeg har personlig ikke merket noe til at vi lever i et angiversamfunn. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par eksempler hadde hvert greit. Jeg leser at det er mange som har fått problemer med barnevernet pga. falske bekymringsmld. de beskriver som hevnaksjoner fra andre personer. Det er absolutt ingen fordel for barna i et omstridt barnevern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forholdsvis vanskelig å få satt folk i fengsel, her i landet, så myndighetene bruker andre metoder. Barnevernet er et eksempel. Dersom det er noen som myndighetene ser skjevt på, så er det ganske enkelt å ta barna fra dem.

 

Psykiatrisk sykehus er noe annet som myndighetene bruker mye. Det er vanskelig å få folk i fengsel, men å få tvangsinnlagt folk på psykiatrisk krever bare en erkläring fra en lege. Tvangsinnlegging på psykiatrisk ble mye brukt i det gamle Sovjetunionen, og det brukes også mye i Norge. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det via en annen. Hun ble observert dritings på byen mens hun egentlig befant seg et helt annet sted i landet hvor hun leverte urinprøve flere ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Du får nesten gi noen eksempler.

Jeg har personlig ikke merket noe til at vi lever i et angiversamfunn. 

Stort sett hele forvaltningsnivået i Norge, fra byggesaker i kommunen via Nav, Barnevern og Mattilsynet. Fordelene med et slik system  har også en betydelig kostnadsside for de som feilaktig blir utsatt for det, spesielt etter at mer makt ble flyttet fra domstolene over til forvaltningen har det gått utover rettsikkerheten til folk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

I Norge har vi overhodet ikke et angiversamfunn. Ikke i nærheten engang. Og det skal vi være jævla glade for. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2020 den 15.16, duplexx skrev:

I Norge har vi overhodet ikke et angiversamfunn. Ikke i nærheten engang. Og det skal vi være jævla glade for. 

Vel......  Man kan ringe anonymt til mattilsynet... barnevernet..tollvesenet... osv.  Et uttall tipstelefoner hit og dit, jeg vet ikke jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bullehurk skrev:

Vel......  Man kan ringe anonymt til mattilsynet... barnevernet..tollvesenet... osv.  Et uttall tipstelefoner hit og dit, jeg vet ikke jeg. 

Dette er ikke er angiversamfunn. Langt ifra. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker er flokkdyr, så vi lever i samfunn. Et samfunn har normer og regler, som man får pes for å ikke overholde. Men et samfunn hjelper også folk som trenger det. Som du skriver, er det fordeler og ulemper her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, duplexx skrev:

Dette er ikke er angiversamfunn. Langt ifra. 

Hva er et angiversamfunn da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2020 den 0.15, Snikksnakke skrev:

Vi lever i ett angiver samfunn. Det kan ha sine fordeler men også ulemper da uskyldige mennesker kan lide under også pga folk har det så godt i dag at de har lite å gjøre på. Noen tanker om dette her? 

Kan du ikke forklare hva i all verden du egentlig snakker om her? Hva er konteksten for det du skriver? Hvem har angitt hvem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Apis skrev:

Hva er et angiversamfunn da? 

Et angiversamfunn handler om «hei politet, det er herr Andersen. Nå er naboen ute og hoster, han er i karantene og har ikke lov til å gå ut. Kommer dere og arresterer han?».

Hvis man ikke ser forskjell på angiveri, kontra tipse myndigheter (politi, barnevern) om ulovlig aktivitet, så er jeg bare lost for words. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er annerledes enn i samfunn man hører om der man angir hverandre for å oppnå personlige goder eller for å unngå straff.  Og selv det er "små" overtredelser er det jo vanligvis akseptert å melde fra om lovbrudd. Motivasjonen har mye å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, duplexx skrev:

Et angiversamfunn handler om «hei politet, det er herr Andersen. Nå er naboen ute og hoster, han er i karantene og har ikke lov til å gå ut. Kommer dere og arresterer han?».

Hvis man ikke ser forskjell på angiveri, kontra tipse myndigheter (politi, barnevern) om ulovlig aktivitet, så er jeg bare lost for words. 

Begge eksemplene dine er jo av ulovlige aktiviteter, 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2020 den 15.39, Jane Doe86 skrev:

 

Tull.

Nå må du våkne opp.

For noe forbanna tull. Ser det ut som han kverulerer?  

Jeg fikk akkurat nå se/høre et tydelig eksempel på et angiversamfunn. Det var Politiet i Trøndelag som meldte at de hadde mottatt 115 tips/hendvendelser på Coronavirus / brudd på forbudsregelen. Mange hadde ført til Politi anmeldelser, og flere ville komme.

Politiet la godt trykk på saken og det hørtes helt for jævlig kriminelt ut. Men det dreide seg om tysting av naboer,venner, familiemedlemmer osv. Alt fra drapstrusler (Jeg skal smitte deg til døde) til hytte tysting, karantenebrudd, hosting, og mistenkeliggjøring.  På landsbasis har det kommet en telefonstorm av angivere, og man må jo undre seg om de er klar over at de overbelaster Politiet som er i kriseberedskap.  Så dette bruker politiet resurser på altså. De må jo statuere noen eksempler for  Erna Solberg mens angiverne hører på. Politiet bør isteden finne ut av hvorfor kriminaliteten er halvert på 14 dager.

I Norge er Politiet kjent for og bruke omstridte metoder i tyster sammenheng.  De som påstår at angiverstaten er oppdiktet viser kun en manglende forståelse av hva som skjer rundt seg. 

Mange mener nå at Norge er et angiversamfunn. Sitat NRK nyheter.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.3.2020 den 17.29, duplexx skrev:

Et angiversamfunn handler om «hei politet, det er herr Andersen. Nå er naboen ute og hoster, han er i karantene og har ikke lov til å gå ut. Kommer dere og arresterer han?».

Hvis man ikke ser forskjell på angiveri, kontra tipse myndigheter (politi, barnevern) om ulovlig aktivitet, så er jeg bare lost for words. 

Det handler ikke om å arrestere ham, men at han ikke følger regler som er ment å hindre smitte (og dermed lidelse og død). Skal man bare la alle holde på som de vil uten konsekvenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Medisinsk bruker skrev:

Jeg fikk akkurat nå se/høre et tydelig eksempel på et angiversamfunn. Det var Politiet i Trøndelag som meldte at de hadde mottatt 115 tips/hendvendelser på Coronavirus / brudd på forbudsregelen. Mange hadde ført til Politi anmeldelser, og flere ville komme.

Bra. Folk som sprer smitte må stoppes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Medisinsk bruker skrev:

For noe forbanna tull. Ser det ut som han kverulerer?  

Jeg fikk akkurat nå se/høre et tydelig eksempel på et angiversamfunn. Det var Politiet i Trøndelag som meldte at de hadde mottatt 115 tips/hendvendelser på Coronavirus / brudd på forbudsregelen. Mange hadde ført til Politi anmeldelser, og flere ville komme.

Politiet la godt trykk på saken og det hørtes helt for jævlig kriminelt ut. Men det dreide seg om tysting av naboer,venner, familiemedlemmer osv. Alt fra drapstrusler (Jeg skal smitte deg til døde) til hytte tysting, karantenebrudd, hosting, og mistenkeliggjøring.  På landsbasis har det kommet en telefonstorm av angivere, og man må jo undre seg om de er klar over at de overbelaster Politiet som er i kriseberedskap.  Så dette bruker politiet resurser på altså. De må jo statuere noen eksempler for  Erna Solberg mens angiverne hører på. Politiet bør isteden finne ut av hvorfor kriminaliteten er halvert på 14 dager.

I Norge er Politiet kjent for og bruke omstridte metoder i tyster sammenheng.  De som påstår at angiverstaten er oppdiktet viser kun en manglende forståelse av hva som skjer rundt seg. 

Mange mener nå at Norge er et angiversamfunn. Sitat NRK nyheter.

Du roter med begreper her.

Tysting er når kriminelle oppgir informasjon om andres kriminelle aktivitet til politiet. Særlig omhandler det forhold der man oppgir informasjon om andres delaktighet i kriminell aktivitet der man selv er delaktig, og hvor formålet er å selv slippe straff eller få redusert straff. Når vanlige, lovlydige borgere melder fra til politiet om kriminelle forhold kalles det varsling.

Angiveri forbindes gjerne med en okkupasjonsmakt eller statsdannelse uten legitimitet blant folk.

Vi har hatt noen få tilfeller i Norge der folk i politiet har gått lenger enn hva de er tillatt å gjøre ifm informanter/tystere, så som sakene med Eirik Jensen/Gjermund Cappelen, Mensur Laiq, Jan Kvalen og Bjørn Arild Skjørsæther. Disse få tilfellene er dog knyttet til tunge kriminelle miljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep, spekulasjoner, injurierende utsagn og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...