Gå til innhold

Ok, så nå skal vi helsearbeidere risikere liv og helse mens resten har "koronaferie" ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er flere som må jobbe i disse tider, 15 forskjellige yrkesgrupper som har unntak om du gidder å lese og google litt.  

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er fryktelig glad jeg i disse dager har en jobb som er avhengig av meg. Tenk på disse nå som blir permittert? Jeg lurer også litt på om innlegget ditt er for å provosere. Du bar vell klar over at du måtte trå til i slike scenarioer som vi nå opplever da du valgte å bli sykepleier? Barn er ikke hjemme fra barnehagene og skolene fordi det er for farlig for dem, men for å forhindre smitte til sårbare personer i samfunnet. De sårbare personene du som sykepleier har ansvaret for å ivareta, både ellers og særlig i disse dager. Men du burde kanskje revurdere yrke ditt.. du virker ikke egnet.

Anonymkode: 3ec9d...496

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er gevinsten i å vite?

Anonymkode: e8a1f...9eb

Gevinsten er at man faktisk ikke vebeger seg ut og smitter andre.

Jeg er helt frisk. Er ikke i en risikogruppe. Har så vidt jeg vet ikke hatt kontakt med noen som er smittet. Så jeg kan forholde meg som normalt i forhold til jobb ol. Men hva om jeg har blitt smittet ute i butikken. Det er fort gjort, man tar på ting, opp i ansiktet, BAM man er smittet. Jeg er ikke bekymra for meg, men for de i nær familie som er gravide, gamle og har nedsatt immunforsvar. Jeg skulle gjerne sett at de testet absolutt alle i Norge. Da kan alle som faktisk er smittet holde seg hjemme.

Anonymkode: db9b4...572

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, Arkana skrev:

Det er hundrevis av små og store firmaer som nå står i fare for å gå konkurs, mennesker som faktisk kommer til å miste jobben og inntekten sin. Det er mange som nå sitter hjemme og prøver å jobbe (det er ekstremt få som har fri og bruker to uker på å "runde Netflix") samtidig som de skal passe opptil flere barn som i tillegg trenger hjelp til å gjennomføre undervisningsoppleggene fra skolen. Dette vil få store konsekvenser for økonomien vår og attpåtil kommer flere av oss til å bli alvorlig syke og dø. Du har en trygg jobb som det er behov for uansett fredstid eller krise og med en god lønn. Du kommer aldri til å stå i fare for å miste jobb og inntekt og har i tillegg et helt samfunn rundt deg som nå gjør absolutt alt de kan for at nettopp du kan gå på jobb uten å risikere mer smitte enn aller høyst nødvendig og likevel sitter du her og sutrer? Maken til utakknemlighet skal man lete lenge etter. 

Kjempegodt innlegg!👊🏼

Anonymkode: 46196...0dd

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Koronaferie, ja. Veldig mange må jobbe hjemmefra og samtidig ta seg av barn. Jeg er hjemme med to barn under 3 år og skal samtidig tilby fjernundervisning til en haug elever. 

Anonymkode: 98914...d07

Samme her. Jeg har hatt fulgt opp nærmere 100 elever digitalt i dag, fra klokka 7 til nå. Jeg fikk den første FaceTime anropet før jeg hadde rukket å snuble ut av dusjen. Noen trenger faglig oppfølging, noen er redde, noen trenger et spark i ræva, all har behov for et snev av normalitet og alle har rett på opplæring. Dagen i dag har vært 10x mer intens enn en vanlig arbeidsdag, siden elevene nå kan nå oss hele dagen, på ørtogførti plattformer, servere krasjer og alt må løses på strak arm, i en helt ny situasjon. Nå skal jeg sette meg ned å lese 101 ubesvarte mailer. 

Kort oppsummert, dette er ikke akkurat en optimal situasjon for noen. Men vi må alle bite tenna sammen og gjøre så godt vi kan. 

Anonymkode: 5eddb...373

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og attpåtil være så utrolig takknemlige for å få "trø til"?

Vi må som de eneste sette barna våre i barnehager, som har blitt vurdert utrygge for alle andres unger. Disse barnehagene er også fylt opp med utelukkende barn av helsearbeidere, som er ekstra utsatt for smitte. Vi skal gå på jobb, med økt risiko for at alle vi er glad i blir smittet? Og dette for luselønn. 

Ja ja, her er i alle fall én helsearbeider som ikke føler seg beæret. 

Anonymkode: 0e827...e7d

Slik er det. Helse, brann og politi, samt andre yrkesgrupper, må på jobb uansett. Det er faktisk enkelte samfunnsfunksjoner som er helt avgjørende.

Hvis du ikke takler det, finn deg noe annet å gjøre.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
23 minutter siden, Peanut skrev:

❤️

Dott! 😤

😁

Anonymkode: b3d98...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for å bryte illusjonen om at alle innen helse har et "kall" 🙄

Dine plikter som helsearbeider er der uavhengig av om det er et "kall" for deg eller ikke.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må som de eneste sette barna våre i barnehager, som har blitt vurdert utrygge for alle andres unger. Disse barnehagene er også fylt opp med utelukkende barn av helsearbeidere, som er ekstra utsatt for smitte. Vi skal gå på jobb, med økt risiko for at alle vi er glad i blir smittet? Og dette for luselønn. 

Alle som har valgt et yrke som for eksempel politi, lege, sykepleier, helsefagarbeider, brannmann og lignende, har samtidig (hvis man er vel bevart) forstått at det er en risiko knyttet til yrket. Jeg tror ikke at noen mener at du skal være beæret, men mange beundrer innsatsen dere gjør! Husk det. At lønna er dårlig, er ikke noe nytt, men det er den jo ellers også?

Leger, sykepleiere og andre møter risiko for smitte hver eneste dag, så det er ikke noe nytt, selv om situasjonen er spesiell nå. Jeg forstår at det er ubehagelig og skremmende, men hva skulle alternativet være? Jeg ser ikke på dette som en koronaferie. Jeg jobber hjemmefra som lærer og gjør det jeg kan for å tilby undervisningsopplegg og informasjon for mine elever. Jeg nyter heller ikke tanken på å være hjemme i 14 dager, jeg blir gal av å ha lite å gjøre. 

Når det er sagt, føler jeg med alle som er redde nå og må utsette seg for smitte. Klart det ikke er gøy.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager for å bryte illusjonen om at alle innen helse har et "kall" 🙄

Beklager at jeg ikke tar mennesker seriøst som kaller permisjoner og sannsynlige oppsigelser for coronaferie.

Anonymkode: 027c1...c26

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går hardt ut over dere, ja. Jeg føler med dere, men jeg kan ikke la være å korrigere deg angående "koronaferien". For egen del kan jeg i alle fall si at jeg jobber like lange dager som før. Noe kjedeligere arbeidsoppgaver bare, og mye mer pc-jobbing. Her i huset  jobber vi to voksne fra hver vår pc mens ungene er hjemme og forstyrrer i et eneste kjør. Dette minner ikke mye om ferie kan jeg bare si deg.  Jeg hadde veldig gjerne heller jobbet som vanlig, men nå er det nå sånn at man ikke ønsker en hel masse folk som sprer smitte på arbeidsplasser, busser og tog. Vi prøver å spare dere for arbeid og forhåpentligvis redde liv ved å jobbe hjemmefra.

Når man velger å jobbe i helsesektoren vet man at man vil stå i førsterekka hvis noe skjer, akkurat som man vet at man kan bli kanonføde hvis man jobber i forsvaret. Sånn er det, dessverre. Det kan være lurt å tenke over mulige scenarier når man velger yrke, så det ikke kommer som en stor overraskelse hvis det oppstår en krise.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Ja, noen har i hvert fall en jobb. Mens det finnes nok av folk som faktisk ikke har en jobb å komme tilbake til etter dette. Livsverk er lagt i grus på to dager, mange ansatte mister jobben og man vet knapt om man har råd til å beholde huset.

Ingen ønsker seg dette og alle må gjøre det de kan for at Norge blir minst mulig rammet, på best mulig måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, youcancallmejune skrev:

Det kan være lurt å tenke over mulige scenarier når man velger yrke,

dette

Anonymkode: b3d98...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må si at jeg er veldig takknemlig for jobben dere gjør som er i helsesektoren og andre yrker som må på jobb nå!

Veldig takknemmelig! Jeg skulle ha reist fra London i dag til Norge. Turen kansellert. Ja, det var meget trist.

Men hjemme i Norge har jeg en meget syk mor. Hun bor på eldresenter og trenger hjelp flere ganger om dagen.

Den hjelpen gkr dere! Tusen, tusen takk! Blir hun verre vet jeg at det er sykepleiere og leger som vil hjelpe henne. Tusen, tusen takk, igjen! 

Anonymkode: 91d27...e80

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville betalt veldig bra for å slippe hjemmekontor kombinert med barnehagebarn og skolebarn nå for å si det slik... Helt grusomt slitsomt, og dette er bare  dag 1. Neste uke begynner hjemmeundervisning og. Døgnet har ikke nok timer

Anonymkode: c23a2...2f9

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette hovedinnlegget kjente jeg at jeg ble provosert av. Ikke fordi jeg ikke setter pris på at helsearbeidere og andre med kritisk funksjon opprettholder driften, for det gjør jeg, men fordi det viser en veldig nedlatende og bagatellmessig holdning opp mot andres arbeid og virke, og hvilken rolle vi , og situasjonen vi alle står i, har i samfunnet vårt. 

Jeg, og mange med meg, opplever nå å måtte jobbe hjemmefra, for å opprettholde et minimum av driften, på forhåpentligvis kort, men foreløpig ubestemt tid. Vi jobber med å løse viktige samfunnsoppgaver, slik mange gjør, og  er nå i den situajonen at vi legger til side alt som ikke er brannslukking, nærmest. Selv om vi kan ha telefonmøter og skype-møter, så vet alle, at det ikke er en fullverdig erstatning for noe som helst.

Dette er så langt fra en ferie som jeg noensinne har vært i arbeidslivet så langt, og jeg er bekymra for hvordan oppgavene skal løses, og ikke minst, hva dette vil gjøre med tjenestene vi yter og arbeidsmengden som hoper seg opp i denne tida, på lang, LANG sikt. Alt henger sammen med alt, og vi står alle oppe i en situasjon med nye problemstillinger og spørsmål ingen vet svaret på, og som vi må løse etter beste evne. 

Endret av Søgni
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe som irriterer meg er at sykepleiere og leger får all heder og ære. Hva med vernepleiere, helsefagarbeidere og assistenter; som jobber vel så hardt, og risikerer å smitte familien? 
Mektig provosert over det. Vi er glemt, men vi gjør en sabla god innsats vi også. 

Anonymkode: 033ed...7b8

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan skjønne at det sitter mange i helseyrket som angrer valget på yrke, og som ikke valgt det samme om igjen om de visste dette kom. Det er lett å si at man godtar å være i beredskap i ekstreme situasjoner, slik vi har levd til den dag i dag. Vi har vært veldig, veldig heldige. 

Men personlig kjenner jeg at jeg angrer på at jeg ikke valgte helseyrket. Jeg har vært jobbsøker i flere måneder, har en datter på 15 mnd, hund og et huslån på 3.5 millioner. Mannen tjener OK, men ikke noe toppleder-lønn. Jeg har to jobber, totalt 70%, i et sikkelig lavtlønned yrke hvor jeg risikerer permittering hvert øyeblikk. Å selge huset er ikke aktuelt i den situasjonen vi står i, og om, nei, når, jeg blir permittert sliter vi. 

Dette er ikke ferie. Og jeg syns du syter. Og det gjør jeg og. Og jeg syns vi har rett til det, men vi må ta oss sammen og huske at dette handler om flere enn bare den vi ser i speilet. 

Anonymkode: c0578...62d

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noe som irriterer meg er at sykepleiere og leger får all heder og ære. Hva med vernepleiere, helsefagarbeidere og assistenter; som jobber vel så hardt, og risikerer å smitte familien? 
Mektig provosert over det. Vi er glemt, men vi gjør en sabla god innsats vi også. 

Anonymkode: 033ed...7b8

Selvfølgelig !  For "folk flest"  (spesielt oss menn) kan det gå litt i surr med sykepleier, helsearbeider og vernepleier osv.  Alle dere gjør en kjempejobb synes nå jeg ihvertfall.

Anonymkode: 0fafa...b83

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...