Gå til innhold

Ok, så nå skal vi helsearbeidere risikere liv og helse mens resten har "koronaferie" ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå er det meste stengt av kino, bowling, restauranter, hudpleie, frisør, svømmebasseng og lekeland. Så vi har ikke noe å bruker penger på. Derfor skal vi klare oss på redusert inntekt en stund. Nå er helsen viktigst. Vi har ingen å miste.

Anonymkode: a95a8...94c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sant?

Anonymkode: 82e88...b5b

Det er sant ja. I worst-case scenarioer kan t.o.m pensjonert helsepersonell kalles inn.

Anonymkode: f9670...b7e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dere blir testet for korona etter første host og nys. Mens vi andre får ringe bare når vi er såpass dårlige at vi trenger akutthjelp og lure på om det er forkjølelse, influensa, mild korrona eller sterk og krysse fingrene for at det er en av de tre første alternativene 🤷‍♀️

Anonymkode: 47b26...eb9

Får ingen test for korona jeg selv om jeg har influensa symptomer for jeg har ikke vært i kontakt med noen og jeg har ikke reist noen plass men jeg jobber i helsevesenet om endog "bare" på sykehjem. De sa at vi måtte bare trø til og at host og sår hals og slik det gjelder ikke for oss, hvis det kommer feber så kan man begynne å tenke på noe annet.. Jeg vet ikke jeg.. Liker ikke det helt.. Har også barn med nedsatt immunforsvar og som blir veldig syk selv ved den letteste forkjølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som helsearbeider og nybakt mamma hjemme i barsel, er jeg redd for å bli beordret i arbeid. 

Barnet mitt er under en uke gammelt, og jeg og mange i samme situasjon som meg vil bli beordret i jobb om situasjonen med korona eskalerer så mye som den ser ut til å gjøre. 

Jeg er redd for å bli beordret i jobb. Både mtp egen helse etter et hardt svangerskap, og det at jeg har ansvar for en nyfødt.😞

Anonymkode: 7251e...ae6

Jeg tror de første 6ukene etter fødsel uansett er obligatoriske at man skal IKKE jobbe pga renselsesperiode men jeg håper dette går fint at du slipper og stoppe permisjonen og gå på jobb med et nærmest nyfødt ammende spedbarn som ikke har arbeidet seg opp noe immunforsvar og som også kan bli syk om du drar med deg noe hjem igjen. Jeg håper du slipper den bekymringen etter svangerskap og fødsel og alle hormonene som er løpsk i tillegg nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir feil å seie at det ikkje føles litt skremmande å gå på jobb om dagen, for ein veit aldri kva dagen bringer spesielt når ein sjølv er i risikogruppa. Men det gjekk fint i dag og. No er uniforma komt av og helga er eit kjærkomment avbrekk. Eg er stolt over jobben min, over kollegane mine - over innsatsen som blir lagt ned. Eg syns det er godt å være der for dei som må på sjukehus. Heldig som har ein jobb å gå til. Eg håpar alle ser at vi treng alle yrkesgrupper i landet vårt. Vi treng reinhaldaren, dei butkkansatte, læreren, tømraren, legen - ja alle. Vær stolt over yrket, vær ydmyk 🤲

Anonymkode: f5b62...a5e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ferie? 

Jeg sitter her med to skolebarn, hvor begge to har store spesielle behov. Hadde de to vært en unge, så hadde den ungen bodd på instutisjon, går jeg ut fra. 

Nå er jeg uten skoletilbud - og må drive opplæring selv. Med kontakt med den ene spes.ped på melding og den andre glimter med sitt fravær så langt. 
Jeg skal ivareta alt det som skolen ivaretar på dagtid. Skolen forventer at det ene barnet skal følge klassen. (noe som er urealistisk, men de har ikke kommet dit enda, for de velger å lukke øynene for det meste) 

Og jeg har trusselen hengende over meg at avlastning kan bli stengt når som helst. 

Ev tilbud på skolen har ingen kontroll over, ikke skolen en gang da jeg snakket med de. Så det er et dårlig alternativ, til barn som trenger klare rammer, struktur og forutsigbarhet. 

Disse ukene blir lange. Og jeg har ingen tro på at grunnskolene åpner før påske. 

Og jeg er alene med disse to, og akkurat nå er det ingen rundt meg som kan avlaste, pga karantene. Bare det å handle kommer til å bli en gedigen utfordring. 

Fordelen er at det er ingen møter, ingen legetimer, ingen tannlegetimer. Så jeg skal innrømme at akkurat DET er ferie. Haha.

Anonymkode: 705fa...60b

Lykke til! Det høres steike tøft ut. Bare gjør så godt du kan og prøv å ta vare litt på deg selv hvis du finner noen små smutthull selv om det ikke er lett når man har barn med spesielle behov i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Herlighet ts, hvorfor valgte du yrket ditt egentlig? 🙄 jeg er sykepleier og gjør denne innsatsen med glede. Mine barn kan gå i barnehagen, heldigvis. Mannen min jobber også i helsevesenet og stiller opp. Ja det er skummelt, men det er jo dette vi driver med, nå kan vi gjøre en forskjell! 💪

Anonymkode: 7647e...d9c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skulle med GLEDE jobbet nå som flere helsearbeidere har blitt satt i karantene, og jeg hadde ikke brydd meg stort om hva lønnslippen hadde sagt.
Men... Jeg vet ikke helt hvor lurt det er for meg.. Astma..
Så jeg påtar meg det farlige oppdraget og drar for å kjøpe mat til mine eldre naboer og setter det på trappen for dem. Og ts... det får jeg ikke betalt for engang... ;) De betaler for maten da.

Anonymkode: 9fcd5...93d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ferie ja... for hvem? I hvert fall ikke meg. Ufør, kronisk syk, er i en dårlig periode. Og det forventes nå at jeg skal ha hjemmeskolen for en med spesialbehov som til og med skolen sliter med å undervise, samtidig som jeg passer på minstemann så ikke han ødelegger noe eller skader seg. Mens jeg selv er nærmest sengeliggende. Jammen sa jeg ferie! 

Anonymkode: 2be2b...f1f

😑 Lykke til og prøv å være sterk. Pass på at dere ikke smittes iallfall.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var i butikken i dag og tenkte på alle butikkansatte som møter hundrevis av folk daglig. Folk de ikke aner om er syke eller ikke. Likevel må de ta på samme varer som potensielt syke kunder har tatt på eller hostet på, for å scanne dem. Og ingen beskyttelsesutstyr.

Anonymkode: 9235e...715

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Ting er ikke enten eller. Jeg er veldig glad for å ha jobb. Ikke være i fare for å bli permittert. Ikke økonomisk uvisshet.

Samtidig blir jeg provosert over disse menneskene som arrangerer "Karantenefest" og lignende. Folk som bidrar til å ikke stoppe spredning. Der har vi alle er ansvar.

Ja, velger man et utdanning i helsesektoren går man inn i en viss risiko. Men jeg syns folk skal være litt forsiktige med å rope ut hvor uegnet man er, dette burde man tenkt på før osv. Lett å sitte på andre siden å peke fingre.

Husk at mange velger utdanning innen helse av ulike grunner. Man kan ha et mål og ønske om å jobbe med noe helt annet enn smitte og alvorlig somatisk syke. Helse er mer enn bare det.

Husk at de færreste så for seg å oppleve en pandemi. Det er nytt for alle. Også for de innen helse kan det oppleves skremmende og overveldende. 

Vær litt greie med hverandre. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er gravid med ekstrem svangerskapskvalme og bekkenløsning. Har 3 skolebarn som skal ha hjemmeundervisning . Ferie my ass 🤪

Anonymkode: c61f2...54f

Lykke til!😰

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt for enig der. Jobber selv som assistent, skal sannsynligvis ta vernepleie etterhvert men det blir nok ikke før om noen år. Vurderer å ta fagbrev i helsefag enn så lenge, men ser faktisk nesten ikke poenget.. Eneste grunnen til å gjøre det er at det er større sjangse for å få høyere fast stilling. Har nå 40% fast men jobber 80-100% hver uke utenom eksamensperioden (studerer  noe annet på siden). Ser heldigvis at det blir bedre og bedre etterhvert, men langt i fra godt nok. 

Eneste positive med det er at vi som faktisk jobber som assistenter kan jobbe noen år også ta fagbrev som praksiskandidat eller gjennom voksenopplæring i stede for å gå i ulønnet praksis viss vi bestemmer oss for at vi vil utdanne oss innen det her yrket :)

Anonymkode: 1fcde...7c9

Det er mange som faller i lønn når de går fra assistent til helsefagarbeider de første årene før det begynner å klatre oppover igjen. Siden du mister all ikke helsefaglig yrkeserfaring på ansiniteten din når du går over fra ufaglært til fagarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, Piffi skrev:

Vi ELSKER dere som står i førstelinjen og holder samfunnet vårt i gang både nå og ellers. Jeg har alltid sagt at helsepersonell og undervisningspersonell burde hatt ingeniørlønninger, og det bevises virkelig nå! Vit også at vi er i full lock down hele familien for deres skyld. For å redusere den risikoen dere utsettes for. For at dere skal slippe å pleie oss. For at vi ikke skal bli smittet og smitte andre som blir alvorlig syke. For at vi sammen skal komme oss gjennom dette. For det skal vi. Og når krisa er over, skal dere hylles og belønnes - vi kan ikke lenger late som om vi ikke vet at det er dere som er Norge ❤

🥰

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, minister-mio skrev:

Hva er kabalen ift barn? Hva er annerledes nå enn ellers?

En i tredelt turnus (dag,kveld,natt i hytt og vær) og en i full nattestilling. Det sier seg vel selv at når man da i tillegg skal prøve å unngå å bli utsatt for smitte har man mindre tilgang på hjelp i henting/levering og at det skaper større problematikk enn ellers. 🙄 Men ja det ville vel vært verre om begge to arbeida todelt (dag/kveld) eller tredelt (dag/kveld/natt) men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før har vi kunnet byttet vakter, ha barnevakt når vaktene krasjer og sove 4 timer etter nattevakt mens barnet er på skolen. 
Nå har vi ingen som kan passe barnet, barnet går ikke på skole og vi kan ikke/får ikke lov å ta barnet med på jobb. 
Tiltakene fra kommunen er tilrettelagt for de som jobber på dagtid.

Anonymkode: f08d6...558

Stress, 🥵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En i tredelt turnus (dag,kveld,natt i hytt og vær) og en i full nattestilling. Det sier seg vel selv at når man da i tillegg skal prøve å unngå å bli utsatt for smitte har man mindre tilgang på hjelp i henting/levering og at det skaper større problematikk enn ellers. 🙄 Men ja det ville vel vært verre om begge to arbeida todelt (dag/kveld) eller tredelt (dag/kveld/natt) men likevel.

Mulig det sier seg selv, men dette er et forum og det går an å spørre 🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har selv en mann som er lege. Jeg kan forsikre deg om at det ikke er noen «koronaferie» å ha hjemmeundervisning for to barn i ulike klasser, passe lite barnehagebarn OG samtidig er jeg forventet å ha hjemmekontor på egen jobb. Jeg misunner mannen min som er på jobb! Det er dessuten tull at barnehage og skole er for «utrygge» for andres barn, TS viser bare at hen ikke har skjønt noe om covid-19. Man trenger ikke ha peiling selv om man er helsepersonell. 

Anonymkode: 58718...e6e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, mannen min har vært arbeidslesig i 1,5 år. Dvs vi har levd med redusert inntekt like lenge, med huslån og 2 barn. 

Ærlig talt, det greier dere. På tide å orioritere 

Anonymkode: 73a70...23d

Så forde dere klarer det så skal resten av Norge det? Å miste 40% av inntekten sin er drastisk for svært mange. 

Mister jeg eller mannen min 40% av våres inntekt ryker også huset vårt uansett hvordan vi vrir og vender på økonomien. Barnet må skifte skole da vi ikke vil få råd til noe i kommunen og utleie leiligheter er det stor mangel på. Da vil vi også måtte bruke 2 5 - 3 timer til jobb hver dag, da vi må flyte lengre vekk fra jobben. Jo nærmere, jo dyrere. Og mange flere vil stå i denne situasjonen. Skjerp deg! 

Anonymkode: ed86a...d52

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke èn plass i mine lærebøker for å bli helsefagarbeider, lærte vi om denne type scenarioer. Kan ikke forvente at folk «visste hva de gikk til»  når de valgte denne utdanningen, ihvertfall ikke her til lands! 

Anonymkode: c9306...6b1

Ja for alle lærere vil deg egentlig vondt, og vet at dette skjer, men har en sammensvergelse meg forlag og lærere som skriver fagbøker, om å ikke fortelle slikt til dere?

Du glemmer det enkle faktum, at sykdom er ditt fagfelt. Ærlig talt, skrev noen i fagbøkene dine at alle sykdommer var oppdaget, og alt du trengte å vite om helse og sykdom sto i boka?

Tenk om kreftforskere, den gang de oppdaget kreft hadde sagt det samme. "Nei dette sto ikke i boka og manualen". 

Vi lever i en verden i konstant endring. Få mennesker har en statisk jobb. Ville du ha det skulle du jobbet på fabrikk på gulvet.

Anonymkode: b3d98...4ad

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...