Gå til innhold

Ok, så nå skal vi helsearbeidere risikere liv og helse mens resten har "koronaferie" ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tross alt et yrke du selv har valgt. Du kan også være litt  løsningsorientert: hvis du ikke vil ha barna i barnehagen er der ganske mange som går på veggene hjemme av de som nå er tatt ut av arbeidslivet, som er friske. Hva med å spørre en venninne som går hjemme om å være barnevakt f.eks? 1 person er mindre trussel en én hel barnehage av trusler. Og ja: der vil være høy smittefare i din jobb, men du valgte yrket selv med alt det innebar som nå engang også er kriser som dette. Norge har ikke råd til å betale dere et klekkelig risiko-tillegg, da de vil ha mer enn nok med å forhindre at vi blir U-land.

Anonymkode: dafb5...20b

Å ja, hele tråden her har jo handlet om hvordan folk sliter seg ut med hjemmekontor, og nå er det plutselig flust med barnløse venninner som "går hjemme" og klør etter å være barnevakt som fulltidsjobb 🙄

Anonymkode: 0e827...e7d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dere som sier at folk har valgt yrket selv, ja, yrket har en valgt, men... Ledere har en tendens, etter min erfaring, å være folk som absolutt ikke ville jobbe med mennesker og derfor tok videreutdanning. Siden sitter de som ikke er glade i mennesker og bestemmer over de som vil mennesker vel. Så kjefter de og sier, "nei, du må ikke bruke så mye tid på pasientene! du har fått beskjed om dette før, du får ikke prate så lenge med de". Selv om en selv vet at, "i dag går det ikke så bra med Anne, mens Peter kan vente til i morgen, så får han få en halvtime ekstra i morgen i stedet". For lederen må alt bare se fint ut på papiret.

En velger yrke, men ikke leder. 

Anonymkode: 2ee68...2bc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg ikke lest gjennom tråden her. 

Men jeg er sykepleier som føler meg heldig som får lov til å bidra til å trygge pasienter som trenger det. Jeg føler meg heldig som er en så verdifull ressurs i samfunnet. 

Jeg er ung og frisk, jeg skal gi mitt og det med hodet hevet. Dette yrket handler ikke om lønn, men om å holde samfunnshjulene i gang! 

Anonymkode: 92ddc...fdf

Så bra, men jeg tør å banne på at sånne som deg utgjør mindre enn 10 % av helsearbeidere, i gjennomsnitt holder gnisten i 3-4 år før dere blir utbrent. Om alle i helse skal være helgener, bli det ikke mange igjen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg heldig som faktisk har en jobb i disse tidene og ikke trues av økonomisk ruin. Tenk på de som jobber i små bedrifter! Jeg tar det som en selvfølge at jeg skal stille opp og jobbe rævva av meg nå, det skulle bare mangle og jeg er stolt over å jobbe i helsevesenet!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det hjemmekontor parallelt med hjemmeskole, så ikke mye ferie her.

Synes mer synd på dem som er permitterte eller frykter å bli det, frilansere som har fått avlyst alle oppdrag osv. 

Helsearbeidere er ikke de eneste som er i jobb, hverken "ute" eller hjemme.

Anonymkode: a97a5...135

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ja, hele tråden her har jo handlet om hvordan folk sliter seg ut med hjemmekontor, og nå er det plutselig flust med barnløse venninner som "går hjemme" og klør etter å være barnevakt som fulltidsjobb 🙄

Av de som er tatt ut nå, så er det ganske mange av dem som ikke kan ha hjemmekontor😂 Det er jo stort sett praktiske yrker, der de aller fleste ikke er sjefen. 

Anonymkode: dafb5...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det hjemmekontor parallelt med hjemmeskole, så ikke mye ferie her.

Synes mer synd på dem som er permitterte eller frykter å bli det, frilansere som har fått avlyst alle oppdrag osv. 

Helsearbeidere er ikke de eneste som er i jobb, hverken "ute" eller hjemme.

Anonymkode: a97a5...135

Samme her! Hjemmeeksamen, hjemmekontor og barnehagebarn. Jada, ikke noe problem! Skikkelig digg ferie. 🤪

Anonymkode: 1e0bd...98a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Corona-ferie"?? Jeg er permittert, mister over 40% av inntekten min etter bare 2 dager, som igjen betyr at når husleie, barnehage og strøm er betalt er kassa tom. 

Flott ferie det 🤪

Anonymkode: 8234b...cb5

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Mange av dem som har "ferie" har det med redusert eller ingen lønn, TS. Tror mange av dem gjerne ville bytta med deg. Det er heller ikke slik at helsearbeidere er de eneste som er på jobb for tida. En masse yrker er fortsatt i jobb, både ute og hjemmefra. Dette er ingen konkurranse om hvilke yrkestakere som har det verst, men dersom det var det, ville jeg heller holdt en knapp på de som er permittert uten lønn enn på sykepleierne, altså...

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Corona-ferie"?? Jeg er permittert, mister over 40% av inntekten min etter bare 2 dager, som igjen betyr at når husleie, barnehage og strøm er betalt er kassa tom. 

Flott ferie det 🤪

Ufattelig leit å høre 😔 Håper det kommer nye retningslinjer som gjør at du ikke mister 40% av inntekten din selv om du er permittert. 

Anonymkode: ed86a...d52

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott ferie det 🤪

Vel, mannen min har vært arbeidslesig i 1,5 år. Dvs vi har levd med redusert inntekt like lenge, med huslån og 2 barn. 

Ærlig talt, det greier dere. På tide å orioritere 

Anonymkode: 73a70...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel, mannen min har vært arbeidslesig i 1,5 år. Dvs vi har levd med redusert inntekt like lenge, med huslån og 2 barn. 

Ærlig talt, det greier dere. På tide å orioritere 

Anonymkode: 73a70...23d

Det er klart vi greier det, det finnes de som har det verre enn oss.

Men, akkurat nå er jeg i en merkelig sjokktilstand over å bli permittert uten garanti for å faktisk ha en jobb å gå tilbake til. Dette er ukjent farvann for meg, og som evig pessimist er jeg mildt sagt veldig opprørt nå.

Jeg håper det ordner seg for dere snart :klemmer:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er klart vi greier det, det finnes de som har det verre enn oss.

Men, akkurat nå er jeg i en merkelig sjokktilstand over å bli permittert uten garanti for å faktisk ha en jobb å gå tilbake til. Dette er ukjent farvann for meg, og som evig pessimist er jeg mildt sagt veldig opprørt nå.

Jeg håper det ordner seg for dere snart :klemmer:

Sender deg en god klem ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg jobber som tilkallingsvikar i kommunen, som renholder.

Jeg har stor forståelse for at det er tungt å være helsearbeider akkurat nå, og har veldig stor respekt for det dere gjør, og er evig takknemlig for at dere er med på å holde samfunnet gående nå. Uten dere hadde løpet vært kjørt for lenge siden.

Men for hva det er verdt, har jeg selv ingen garanti for at jeg har en jobb om et par uker. Per nå er det fortsatt jobb på meg, men om noen uker, når alt er ferdigvasket og folk fortsatt er hjemme fra kontor, skoler og barnehager, har jeg ingen garanti mer. Så det er ikke bare fryd og gammen for oss andre heller. Plutselig sitter jeg uten noe som helst. Det er min lille lønn som dekker alt i hjemmet, da mannen av spesielle grunner ikke har rett på noe penger. Mister jeg timene mine vil jeg ikke ha penger til noe annet enn tørr pasta og ris.

Du og dine kunnskaper vil alltid trengs. Du er satt pris på 100 % av tiden. Min verdi som renholder kan fort forsvinne helt. Så prøv å fokuser på det positive med din jobb, så må resten av oss prøve å gjøre det samme. Vi sitter tross alt sammen i dette rotet uansett. Alle sitter vi på hver vår kant, tenker på de vi er glade i, og prøver å håpe på det beste.

Anonymkode: ebed5...cbe

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Koronaferie, ja. Veldig mange må jobbe hjemmefra og samtidig ta seg av barn. Jeg er hjemme med to barn under 3 år og skal samtidig tilby fjernundervisning til en haug elever. 

Anonymkode: 98914...d07

Good luck med den kabalen! 😅

Anonymkode: 82e88...b5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til alle som sier at jeg bør bytte jobb. Ja, det skal jeg saktens meg gjøre! 

Dette var dråpen! 

🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, du er jo faktisk betalt full lønn for å passe barn...

Hun har full lønn for å passe DET barnet fordi hun har mammapermisjon/fødselspermisjon. Hun har ikke full lønn for å passe på flere. Dette skulle være DEN babyens tid, så det der synes jeg var litt kjølig sagt av deg altså.🙄

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk at det ikke nødvendigvis hjelper å bytte jobb, du må også frasi deg autorisasjonen. For om krisen virkelig inntreffer og behovet for helsearbeidere øker betraktelig, så kan alle som har en autorisasjon (selv om det er lenge siden de jobbet innen helse) bli kalt inn.  

Anonymkode: ca52c...323

Er det sant?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts. Jeg skulle vært der du er. Jeg er utdannet og det er plassen min. Dessverre har kroppen sviktet meg og jeg har mer enn nok med meg og mine. Å ha hjemmeskole blir er helvete, og hvem vet hvor lenge det blir. Jeg skulle ønske jeg stod side ved side med deg nå ( gråter litt faktisk). Du får møte mennesker, være til nytte, bli satt pris på. Det du gjør er nyttig, viktig og uvurderlig ❤️ Jeg er skikkelig misunnelig.

Anonymkode: d1a90...0e2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...