Gå til innhold

Øke husleia under Coronakrisen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går det an å kreve 20% økning på utleieleiligheten min når folk sitter i karantene der?

Tenker f.eks. på at jeg kanskje må vaske ned hele kåken i etterkant og slikt, dessuten er det jo lite trolig at de som bor der nå vil kunne skaffe seg noe nytt på kort varsel mens dette pågår. Men rent juridisk, får jeg myndihetene på nakken for å øke husleia nå?

Anonymkode: d4579...9b8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du får myndighetene på nakken hvis du øker husleia over natta. I tillegg er begrunnelsen rimelig fjern, all den tid leietaker skal vaske ned før utflytting på egen regning.

Anonymkode: 39121...221

• Liker 44
AnonymBruker
Skrevet

Wow. Har ikke peiling på om dette er juridisk greit eller ikke, men moralsk forkastelig er det iallefall.

Anonymkode: 096ac...44f

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

idiot

Anonymkode: 32dd1...7da

• Liker 13
Skrevet

Nei

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Går det an å kreve 20% økning på utleieleiligheten min når folk sitter i karantene der?

Anbefaler at du setter deg inn i lover og regler når du driver med utleie av bolig.

Anonymkode: 3b562...656

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare får du myndighetene på nakken, om leietagerne dine går ut med det tror jeg resten av samfunnet vil se ned på deg også. 

Anonymkode: fab0d...5b9

• Liker 11
Skrevet (endret)

Det er flere krav for å øke husleia. 

"Utleier kan kun kreve husleieøkning i samsvar med konsumprisindeksen en gang i året. Dette kan kun skje dersom utleier har gitt minst én måneds skriftlig varsel."

En endring på 20% krever at du har hatt samme husleie siden januar 2011. 

Endret av abc123detvardet
  • Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Det er flere krav for å øke husleia. 

"Utleier kan kun kreve husleieøkning i samsvar med konsumprisindeksen en gang i året. Dette kan kun skje dersom utleier har gitt minst én måneds skriftlig varsel."

Men nå er det jo unntakstillstand, da kan man vel prøve seg med kortere varsel? Men dette er jo ikke over på en måned uansett. Jeg begrunner det også med at jeg frykter for tapte leieinntekter dersom de som bor der nå mister jobben og jeg ikke får leid ut til nye. Vil være føre var.

AnonymBruker
Skrevet

Nei fyfaen du setter alle oss andre utleiere i dårlig lys. Skam deg!!!

Her har leietakeren blitt permittert i jobben sin og vi har istedet krevd halv månedsleie. Da slipper de å bekymre seg over utgifter. 

Anonymkode: f4707...257

• Liker 36
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men nå er det jo unntakstillstand, da kan man vel prøve seg med kortere varsel?

Det har null påvirkning påvirkning på om du kan øke husleia eller ikke. 

• Liker 11
Skrevet

Bedritent medmenneske tenker jeg...

• Liker 13
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men nå er det jo unntakstillstand, da kan man vel prøve seg med kortere varsel? 

Ja, resten av befolkningen kan vel også velge og vrake hvilke lover som skal følges og ikke da, siden det er unntakstilstand. Håper du har mye god karma spart opp.

Endret av Miklo Velka
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Slapp av folkens, dette er en student/elev som ikke har skole lengre og kjeder seg. 

Anonymkode: 4b7a4...e48

• Liker 8
Skrevet

Vi lurer på å senke den vi i denne perioden. Regner med personen blir permittert og vi vil hjelpe der vi kan. Hva slags menneske er du?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Slapp av folkens, dette er en student/elev som ikke har skole lengre og kjeder seg. 

Vet du hva, jeg tror faktisk ikke det. Jeg tror det er et menneske som viser sin griske og egoistiske side, og forsøker å utnytte en krise til sin egen vinning.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er det jo unntakstillstand, da kan man vel prøve seg med kortere varsel? Men dette er jo ikke over på en måned uansett. Jeg begrunner det også med at jeg frykter for tapte leieinntekter dersom de som bor der nå mister jobben og jeg ikke får leid ut til nye. Vil være føre var.

Da vil du for det første miste den leietakeren du har, for det andre ikke få leid ut etterpå, for det tredje komme i riksmediene for å være Norges kjipeste person og sannsynligvis aldri få leid ut igjen. Blir kult det.

Anonymkode: 7452f...c5c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker f.eks. på at jeg kanskje må vaske ned hele kåken i etterkant og slikt, dessuten er det jo lite trolig at de som bor der nå vil kunne skaffe seg noe nytt på kort varsel mens dette pågår. Men rent juridisk, får jeg myndihetene på nakken for å øke husleia nå?

Du har ikke en saklig begrunnelse for å øke husleien fordi noen sitter i karantene. De skal vaske leiligheten når de flytter, og virus kan ikke overleve lang tid uten en vert. 

Anonymkode: 86b0e...ce6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror jeg faktisk ikke. Det er sånn samfunnet har blitt, og når det blir unntakstilstand så viser mange sine sanne farger. Dette er vårt nye Norge. Heldgvis så bor jeg i et land hvor de har litt mere kontroll over viruset, og hvor innbyggerne viser empati, hjelpsomhet og forståelse med hverandre. 

Anonymkode: 3b562...656

• Liker 3
  • Opprett ny...