AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #1 Skrevet 13. mars 2020 Er det bare å møte opp hos NAV, og si at jeg trenger uføretrygd? Er det virkelig så enkelt? Vet jeg må selvfølgelig være syk og må gjennom arebeidsrettede tiltak, men det å begynne prosessen er så enkel? Anonymkode: 752b0...873
Høyeheler Skrevet 13. mars 2020 #3 Skrevet 13. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det bare å møte opp hos NAV, og si at jeg trenger uføretrygd? Er det virkelig så enkelt? Vet jeg må selvfølgelig være syk og må gjennom arebeidsrettede tiltak, men det å begynne prosessen er så enkel? Anonymkode: 752b0...873 Dette må fastlegen starte opp. Det kan fort bli vanskelig hvis legen ikke ser noe behov. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #4 Skrevet 13. mars 2020 Først må du søke om AAP via nav.no og da vil legen sende nødvendig dokumentasjon til nav. Hvis du får innvilget AAP vil nav iverksette diverse tiltak for å avklare arbeidsevnen din. Når denne er avklart kan du søke om uføretrygd via nav.no Anonymkode: decbb...e16 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #5 Skrevet 13. mars 2020 Jobber du? Om du jobber så må du først sykemeldes. Om du ikke jobber så søker du om AAP, på nav.no. Da starter veileder på nav saksbehandlingen ved å innkalle deg til samtale og innhente legeopplysninger. Du må registrere deg som arbeidssøker når du søker AAP og legge inn CVen din i aktivitetsplanen din. Når alt av opplysninger er kommet inn så skriver veilederen din en arbeidsevnevurdering og innstiller på om du får AAP eller ikke. Så går denne til beslutter, blir den godkjent så sendes saken over til NAV Arbeid og ytelser som fatter vedtaket. Så frem til nå er det lite jobb for deg. Men nå starter da avklaringen mot jobb. Du må i flere tiltak som rapporterer til NAV hvordan det går. Når NAV mener du er ferdig avklart og legen din sier du er ferdig avklart medisinsk (altså ferdig utredet og behandlet), så kan NAV lokalt skrive arbeidsevnevurderingen din mot varig og når den er godkjent, SÅ kan du søke ufør. Da starter saksbehandlingstiden hos NAV Arbeid og ytelser som avgjør om du får ufør eller ikke. Det tar noen år (som regel) fra man søker om AAP til man får ufør, om det er der man ender. Anonymkode: 5575f...1c5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #6 Skrevet 13. mars 2020 Nei. Det er en lang prosess. Først må du få innvilget aap, og bare det kan bli en lang prosess i seg selv. I mitt tilfelle var det rådgiver og sosionom på vgs som fanget meg opp. På det tidspunktet så jeg ikke selv hvor mye jeg faktisk slet, så det var bare en lykke for meg at hun jobbet på den skolen. Det var 10 år i en evig runddans på nav, til legen min til slutt satte foten ned (heldigvis). På det tidspunktet var jeg så ødelagt av nav - karusellen, at jeg ble paranoid, og fikk angst i tillegg til de andre problemene mine. Så nei, det er en lang prosess. Dette er en kort oppsummering av min opplevelse. Anonymkode: 546ff...4c5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #7 Skrevet 13. mars 2020 Nei, først må du få innvilget AAP, og hvis du sier du vil ha uføretrygd viser du jo ikke akkurat at du er villig til å komme tilbake i arbeid, noe som er en forutsetning for å få AAP. Anonymkode: 6bc87...b60
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #8 Skrevet 13. mars 2020 Sykemelding ett år, så kan du søke aap, for å få dette innvilget må du oppfylle en del vilkår. Deretter må du i aap tiden igjennom enten utredning, behandling og div arbeidsrettet tiltak. Selvom du er «for syk for å jobbe» må du allikevel teste ut arbeidsevnen din og prøve deg ut i jobb for å se om det er noe restarbeidsevne igjen. Når du har prøvde alt som er hensiktsmessig for din problemstilling så kan MAV åpne opp for at du kan søke uføretrygd, om man får avslag så er det ikke sikkert du får aap igjen og står uten inntekt mens du klager og får opp uføresaken din på nytt. Hele prosessen tar mange år mens man lever på minimum inntekt. Anonymkode: 162c3...f8c
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #9 Skrevet 13. mars 2020 Bare det å vente på utredning ved sykehus kan fort ta 4-5 måneder før man får time. Og da er det jo gjerne sånn at utifra de funnene så finner man enten noe eller ikke, og ofte blir det da henvist videre, det blir kanskje medisinutprøving noen måneder før man blir henvist videre eller må på nye medisiner. Kanskje er du så heldig at det ikke trengs mer utredning og da kan gå over til rehabiloteringatiltak med arbeidsutprøving. Jeg har blitt utreda før jeg i det hele tatt starta på sykepenger, men har igjen noen utredninger og jeg er på andre året med aap nå og enda ikke ferdig utreda. Jeg har da brukt over 3 år da... Anonymkode: 34fe1...74f
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #10 Skrevet 13. mars 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det bare å møte opp hos NAV, og si at jeg trenger uføretrygd? Er det virkelig så enkelt? Vet jeg må selvfølgelig være syk og må gjennom arebeidsrettede tiltak, men det å begynne prosessen er så enkel? Anonymkode: 752b0...873 Nei det er ikke så enkelt. Anonymkode: fd9e2...887
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå