AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #1 Skrevet 12. mars 2020 Hei. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg er helt lost. Har mistet helt kontroll på overspisingen min. Har alltid vært hun 'feite', til jeg tok av 30 kg i 2017. Men så skjedde noe i 2018 og jeg gikk inn i en dyp depresjon. Ga liksom livet opp, og mat var det eneste som betydde noe for meg. Dagen jeg innså at jeg kommer faktisk til å være i live i morgen, og dagen etter osv, så jeg konsekvensene av å ha gitt opp. Vekta viste de 30 kg jeg hadde jobbet så hardt med å ta av. Pluss litt mer. Nå viser den enda mer og jeg klarer ikke å stoppe med overspising. Jeg tenker konstant på mat, og tanken på å slanke meg gjør meg deprimert. Jeg har slanket meg hele livet, og var så fornøyd når jeg endelig nådde en vekt jeg var sånn passe fornøyd med. Jeg ville ta av mer på den tiden, og synes selvsagt jeg fortsatt var feit. Men jeg kunne faktisk gå ut uten å føle at folk sine blikk fortalte meg hvor feit og ekkel jeg var. Det var mer bare alminnelig. Jeg var verken tynn, eller overvektig. Men nå som de kiloene er tilbake, føler jeg meg verre en noen gang. Jeg hater meg selv så mye, likevel fortsetter jeg å trykke i tryne. Det er som en adrenalin i det jeg skal spise, og mens jeg spiser. Jeg klarer ikke å se meg i speilet, og jeg sliter med å gå ut blant folk. Jeg har også kraftig sosialt angst, så kommer meg ikke ut ofte fra før av. Mat er liksom min glede i livet. Tingen er, jeg vet jeg kan. Jeg har gjort det før, selvfølgelig kan jeg gjøre det igjen! Men jeg orker liksom ikke. Og jeg klarer ikke. Det er ikke snakk om søtsug heller. Det er mest sjokolade og søtsaker det går i. Det er den følelsen jeg får når jeg overspiser. Som at jeg gjør noe ulovlig, og vet jeg kommer til å hate meg selv etter på. Som om jeg skal bevise meg selv hvor patetisk og grådig jeg er på mat. Jeg går til psykiater, og vi har pratet litt om dette, men som sagt, jeg sliter allerede med sosial angst så fokuset ligger mer der. Så er det vanskelig å prate om. Jeg har ikke mye penger heller så er ikke lett å få en PT eller noe sånn, selv om jeg har lyst. Jeg føler jeg blir kvalt av mitt eget fett, og klarer ikke å legge armene på magen eller lårene. Det er et rent h*lvete, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Har noen her inne noen tips? Hatt det lignende, eller har det lignende? Er det faktisk mulig for meg å bli bedre? Takk for svar på forhånd, og takk om du faktisk leste deg gjennom min dramatiske post. - Jente, 23 år. Anonymkode: 961b5...5ef 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #2 Skrevet 12. mars 2020 Hei kjære du! Jeg er ett år eldre enn deg og sliter med akkurat det samme, jeg gikk også ned 30 kg og har gått opp igjen pga. depresjon. Føler sosial angst forsterker overspising og vise versa. Det jeg har hørt fra de som er suksesshistorier er at man må snakke om det som ligger bak, ofte er det noe som førte til overspising fra starten av. Ser at du også har depresjon, dette gjør det enda vanskeligere. Men jeg tror det er håp! Det er vanskelig å ha egne rutiner på det, og jeg hater når folk sier "ja men du må bare spise mye proteiner og holde deg under XXX kalorier!! Pluss gå turer!" hadde det bare vært så enkelt! Vi har jo klart det en gang, så hvorfor ikke igjen? Det er å holde det nede som er det vanskelige, og det kan være tungt å holde motivasjonen lenge nok. Det er bra at du går hos psykiater, du må bare åpne deg opp. Kanskje prøve å vinkle temaet inn når du klarer, snakk om alt det som er vanskelig. Går du på noen medisiner? Dette klarer du! Men det tar tid, veldig lang tid. Det blir verdt det til slutt, bare hold håpet oppe ❤️ Anonymkode: ddc4a...aca 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #3 Skrevet 12. mars 2020 Hvorfor hater du seg selv? (Er ikke sarkastisk eller noe). Hvis du skulle brukt en annen grunn enn at du er "feit". Anonymkode: 11e1e...b91 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2020 #4 Skrevet 13. mars 2020 You can do this! Tenk på vektøkningen nå som en del av tilfriskningen din. Det går fra den ene ytterkanten til den andre til du stabiliserer deg på midten etterhvert som du får større selvaksept og bedre måter å takle vonde følelser og opplevelser. La det ta den tiden det tar. Du er sikkert lei av å ha slitt med dette i flere år allerede, men sånne ting kan ta tid, og det hjelper IKKE å slå seg selv i huet fordi du ikke får et normalt forhold til mat og vekt på 1-2-3. Anonymkode: 6472d...f1c 1
Perelandra Skrevet 14. mars 2020 #5 Skrevet 14. mars 2020 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som har en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå. Med vennlig hilsen Perelandra, mod.
Fremhevede innlegg