Gå til innhold

Melde inne usikkethet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke anser det som noe å melde inn. Altså at jeg ikke anser det som viktig nok. Det er ikke forbud mot at noen venner møtes, og når det i tillegg er studenter så tenker jeg at de dekker et behov og at det er helt greit.

Anonymkode: 5b67e...6ed

Dekke et behov🤯😭🤣 

Anonymkode: 8a83e...9a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I følge universitetene nå så har spl. studenter fått beskjed at de er å regne med som helsepersonell slik som alle andre, og at de må regne med å bli kalt inn i tjeneste ved behov, men at all praksis uteblir. De som allerede er ansatt skal fortsette i sin jobb.

Helsefolk burde visst bedre slik tilstandene er slik de er. Terskelen for hygiene blir desto lavere når man inntar alkohol, og i tillegg så skal de gå frem som et godt eksempel for samfunnet ellers nå som samfunnet er i krisemodus. Når Ts skriver at de i tillegg jobber på sykehus, så er det rett og slett uansvarlig. 

Folk både stoler på og har forventninger til at folk trår til i nødsituasjoner. Dette synes i hvertfall jeg er uansvarlig av dem og som helsepersonell selv, så blir jeg veldig skuffa av holdningen til folk om dagen. 

Dette går nettopp på skikkethet, og helsepersonell skal ha gode, etiske holdninger og opptre i henhold til de yrkesetiske retningslinjer og i "lov om vern mot smittsomme sykdommer" står det: 

§ 1-1.Lovens formål

Denne loven har til formål å verne befolkningen mot smittsomme sykdommer ved å forebygge dem og motvirke at de overføres i befolkningen, samt motvirke at slike sykdommer føres inn i Norge eller føres ut av Norge til andre land.

Loven skal sikre at helsemyndighetene og andre myndigheter setter i verk nødvendige smitteverntiltak og samordner sin virksomhet i smittevernarbeidet.

Loven skal ivareta rettssikkerheten til den enkelte som blir omfattet av smitteverntiltak etter loven.

Videre om straff:

§ 8-1.Straff

Med unntak av overtredelse av plikter etter § 5-1 eller plikter som omfattes av helsepersonellovgivningen, straffes forsettlig eller uaktsom overtredelse av loven her eller vedtak gitt med hjemmel i loven med bot eller fengsel inntil 2 år. Dersom overtredelsen har tap av menneskeliv eller betydelig skade på kropp eller helse som følge, er straffen bot eller fengsel inntil 4 år.

Forsvarlighet:

§ 4.Forsvarlighet

Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig.

Anonymkode: 13396...71f

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg fra helsepersonellloven:

§ 56.Advarsel

Statens helsetilsyn kan gi advarsel til helsepersonell som forsettlig eller uaktsomt overtrer plikter etter denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den, hvis pliktbruddet er egnet til å medføre fare for sikkerheten i helse- og omsorgstjenesten, til å påføre pasienter eller brukere en betydelig belastning eller til i vesentlig grad å svekke tilliten til helsepersonell eller helse- og omsorgstjenesten.

Anonymkode: 13396...71f

• Liker 1
  • Opprett ny...