Gå til innhold

lavlønte ofres

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke greit. Blir så provosert av holdningene til helsepersonell som kommer frem i disse dager. Det er 200 år siden Florence Nightingale og sykepleie var et kall. Nå er det faktisk slik i 2020 at folk utdanner seg til og jobber i hovedsak for å tjene penger, for å betalt sine regninger. Kvinnefrigjøringen har fått kvinner ut fra heimen og inn i arbeidslivet for at kvinner skal kunne stå på egne ben og forsørge seg selv og være selvstendige individer - noe som også innebærer økonomisk selvstendighet. Det er TULL å føye vekk LØNN som en betydningsfull faktor for sykepleiere her i landet. Jeg går på jobb med stolthet i disse dager, og skal trø til og jobbe så mye overtid som jeg orker. Men jeg skal faen meg få lov til å snakke om lønna mi også, fordi vi lever ikke på 1800-tallet lenger der vi er engler i hvitt som ofrer helse, tid og krefter utav et moralistisk ansvar alene. Så SLUTT å moraliser sykepleiere som stiller spørsmål om lønn, overtid, osv i disse dager. Dette angår oss fordi vi jobber time ut og time inn og ofrer mye for å hjelpe dette landet - og den takken skal vi ikke BARE ha i ros og klapp på skuldra. Det er avleggs. 

Anonymkode: 9f79c...c3b

Selvfølgelig skal dere ha lønn og overtidsbetalt, og selvfølgelig fortjener dere mer enn det også. Men å ikke se poenget med å jobbe som helsepersonell i disse dager pga elendig lønn vitner om elendig holdning. 

Et lønnsoppgjør kan dere kreve etter dette. Ikke sette seg på bakbeina nå, det er rett og slett forkastelig. 

Hvis man kun jobber innenfor helse for pengenes skyld har man virkelig valgt feil. Helsepersonell bør ha langt mer interesse i yrket sitt enn kun penger for å gjøre en god jobb. Nok engang, selvsagt skal de ha lønn og det får de. 

Anonymkode: b585a...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min er håndverker og jobber i privat bedrift. Han har ikke fagbrev, men har jobbet i håndverksbransjen i ti år. Han tjener under 370 000 i året. Vil si at han har relativt lav lønn. 

Anonymkode: 3de0c...5f3

En sykepleier har som oftest studielån, noe jeg tviler på samboeren din har. 

Anonymkode: 42549...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste håndverkere har godt betalt. 

Mannen min er tømrer og tjener langt bedre enn meg som har mastergrad (Og hjemmekontor). 

Mannen min kan selvfølgelig ikke ha hjemmekontor og han er inntil videre glad han ikke er permittert (siden lønnen da går drastisk ned). 

Han omgås relativt få mennesker, og enda færre i disse koronatider. 

Hjemmekontor handler om å fjerne så mange man kan for å senke smittepresset. Man hadde i større grad "ofret" folk dersom alle skulle omgått hverandre som normalt. 

Anonymkode: 54cf0...699

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Håndverkere generelt tjener mer enn sykepleiere. 

Anonymkode: f4dac...623

Og jeg som er elektriker tjener definitivt mer enn min partner som er vernepleier

Anonymkode: a9f31...c8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

vel, nå må en håndverker jobbe en god del for å tjene like mye som en sykepleier, da, fuckface!

Anonymkode: c9327...100

Jaha? Sist jeg sjekket så tjente mannen min omtrent like mye som sin sykepleiermor, og han slipper helligdager. Vi er for øvrig 4 personer på hans inntekt, mens hans mor er alene og sliter. 

Anonymkode: d8899...86b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal dere ha lønn og overtidsbetalt, og selvfølgelig fortjener dere mer enn det også. Men å ikke se poenget med å jobbe som helsepersonell i disse dager pga elendig lønn vitner om elendig holdning. 

Et lønnsoppgjør kan dere kreve etter dette. Ikke sette seg på bakbeina nå, det er rett og slett forkastelig. 

Hvis man kun jobber innenfor helse for pengenes skyld har man virkelig valgt feil. Helsepersonell bør ha langt mer interesse i yrket sitt enn kun penger for å gjøre en god jobb. Nok engang, selvsagt skal de ha lønn og det får de. 

Anonymkode: b585a...78e

Selvsagt må hovedinteressene være å hjelpe mennesker, og det målet forsvinner ikke selv om det har blitt mye hardere kår i yrket bare i løpet av de 10 siste årene.

Har man vært i yrket i noen år, så føler man virkelig rett på kroppen at det forventes mer på kortere tid, bestemt av regjering og kommunene, men det lar seg ikke gjøre å presse helsevesenet mer, det er jo tross alt mennesker man jobber med, og det er forutsigbart.

Anonymkode: afdbb...5b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Druid skrev:

Han har ikke engang fullført videregående (hvilket hva ett fagbrev er bevis på), så å sammenligne dette med en bachelor basert utdannelse blir feil.

Men en håndverker med fagbrev kan godt tjene mere enn en utdannet sykepleier, og med det forholdet er ikke håndverkere som generisk gruppe lavtlønnede. 

Kommentaren min var et eksempel på at det også er håndverkere med lav lønn. Jeg nevnte ikke noe om yrker hvor bachelorgrad ligger til grunn, så det stemmer ikke at jeg sammenlignet hans lønn med det. 

SSB publiserte i april 2019 en analyse vedrørende lav lønn hvor det står som følger:

Hvem er de lavtlønte?

For å identifisere lavtlønte tar vi her utgangspunkt i en definisjon som regner personer som lavtlønnet dersom de jobber heltid og har en lønnsinntekt som er under 2/3 av medianlønnen for heltidsansatte (Lucifora og Salverda 2009). Dette er et mål som sier noe om hvor mange som har lav lønn relativt til andre heltidsansatte, men som ikke sier noe om lønnen er for lav til å leve av. I 2016 innebar det å være lavtlønnet etter denne definisjonen at man tjente under 362 000 kroner i året (før skatt). Ifølge Levekårsundersøkelsen om arbeidsmiljø var 9 prosent av heltidsansatte i alderen 20-66 år lavtlønnet i 2016 etter denne definisjonen.

Anonymkode: 3de0c...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...