Gå til innhold

Hvor lenge skal dette coronaviruset være et problem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper en mnd. 

Anonymkode: 9f66f...b65

Ingen vet, men pga vaksineutviklingen og i henhold til tidligere epidemier  blir det neppe mer enn halvannet år.

Anonymkode: c0d48...a9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ifølge Folkehelseinsituttets notat "COVID-19-EPIDEMIEN: Risikovurdering og respons i Norge Versjon 3 Utbruddsgruppa ved Folkehelseinstiuttet", nederst på side 13, som ble publisert i dag, så vil epidemien vare i et år:

"Dette gir et planscenario der epidemien varer omtrent et år med en topp omtrent midt i perioden."

https://www.fhi.no/contentassets/6555fa43c77e4d01b0d296abbc86bcad/notat-om-risiko-og-respons-2020-03-12.pdf 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor lenge tror dere denne situasjonen vi har nå vil vare, med stengte skoler og barnehager? 

 

Anonymkode: aaf9a...222

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hvor på YouTube det ble nevnt, men eksperten som uttalte seg har nylig skrevet en bok om sykdommer og jobbet med Sars Mers osv i flere år. Han mente det kunne ta opp til 2 år før viruset hadde gått sin runddans på hele planeten, alt avhengig av om man ble resmittet og hvor strenge tiltak som ble satt i hvert land for å begrense smitten. Dersom man oppnår å bli immun mot viruset og det så ble mulig å lage vaksine, tror han at det stopper før det går 2 år. I verste fall kommer viruset tilbake hvert år uavhengig av årstider og temperaturer og muterer seg. Alt i alt sa han at vi vet for lite til å vite noe som helst of at det ville ta ett år før vi begynte å få en bedre ide om hva vi står overfor.

Anonymkode: f8659...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor lenge tror dere denne situasjonen vi har nå vil vare, med stengte skoler og barnehager? 

 

Anonymkode: aaf9a...222

En mnd!

Anonymkode: 9f66f...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått beskjed om at skolen vil være stengt til påske.

Anonymkode: ce7c2...da2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det spår at toppen for viruset er i mai, er skole, barnehage og alt som er stengt akkurat nå fortsatt stengt utover sommeren da? Og kommer det til å oppfordres at folk holder seg hjemme helt fra mars nå og frem til høsten ?!

Anonymkode: 3ab07...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg har nintendo switch :lur:

Anonymkode: 41b12...d6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper de finner vaksine før det behøver å gå et helt år, eller lenger. 

Anonymkode: c44fa...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så bortskjemte vi er. Sliter med å holde oss hjemme og unna folkemengder. Altså før i tiden var det verken kino, treningssentre, konserter, svømmehaller, restauranger, lekeplasser osv. Folk fant på ting selv. De hadde ikke tv eller data heller. Nå må vi roe ned og få bort dette viruset. Les bøker, løs kryssord, spill ludo, rydd og vask huset, jobb i hagen, gå på turer langs sjø og skog, sy, strikk, perle, bak boller og kaker. Altså ikke sitt å kjed dere. Vi klarer dette her. 

Anonymkode: 88294...31f

«Før i tiden».....

Handler jo mye om at dagens generasjon er vant og har vokst opp med store folkemengder, aktiviteter og teknologi. Mye fart og spenning hele tiden. Er jo rart for de å måtte innfri nye vaner som man ikke er vant med. De som er vokst opp før i tiden, vet jo hvordan det var å leve før - og kan innrette seg slik. Blir jo som at eldre mennesker trenger opplæring i digtal teknologi, de andre trenger å venne seg til å leve uten folkemengder og aktiviteter - fordi det er en så stor del av deres liv.

Jeg trenger nesten daglig menneskelig kontakt og rutiner i hverdagen, så om jeg over lengre tid ikke får beveget meg ut døra eller vært med andre - vil det gå på helsa løs. Den digitale kontakten veier ikke opp med den fysiske, iallefall ikke for meg. Jeg foretrekker å møte folk ansikt til ansikt, selvom jeg er født på slutten av 90-tallet. 

Anonymkode: 61dc0...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt flere lignende situasjoner med virus som dette tidligere, er bare å gå tilbake i tid og lese om de. Beste måten å spå fremtiden på er å studere fortiden! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så bortskjemte vi er. Sliter med å holde oss hjemme og unna folkemengder. Altså før i tiden var det verken kino, treningssentre, konserter, svømmehaller, restauranger, lekeplasser osv. Folk fant på ting selv. De hadde ikke tv eller data heller. Nå må vi roe ned og få bort dette viruset. Les bøker, løs kryssord, spill ludo, rydd og vask huset, jobb i hagen, gå på turer langs sjø og skog, sy, strikk, perle, bak boller og kaker. Altså ikke sitt å kjed dere. Vi klarer dette her. 

Anonymkode: 88294...31f

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

«Før i tiden».....

Handler jo mye om at dagens generasjon er vant og har vokst opp med store folkemengder, aktiviteter og teknologi. Mye fart og spenning hele tiden. Er jo rart for de å måtte innfri nye vaner som man ikke er vant med. De som er vokst opp før i tiden, vet jo hvordan det var å leve før - og kan innrette seg slik. Blir jo som at eldre mennesker trenger opplæring i digtal teknologi, de andre trenger å venne seg til å leve uten folkemengder og aktiviteter - fordi det er en så stor del av deres liv.

Jeg trenger nesten daglig menneskelig kontakt og rutiner i hverdagen, så om jeg over lengre tid ikke får beveget meg ut døra eller vært med andre - vil det gå på helsa løs. Den digitale kontakten veier ikke opp med den fysiske, iallefall ikke for meg. Jeg foretrekker å møte folk ansikt til ansikt, selvom jeg er født på slutten av 90-tallet. 

Anonymkode: 61dc0...ff5

Eller tenk på de som er kronisk, alvorlig syke som lever i ufrivillig isolasjon/karantene år etter år... Dette er jo peanuts i forhold til dem! 14 dager hjemme. Dette blir så kjeeedeliiiiiiiiiiiig🙄

Anonymkode: f9cbf...f28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg sammen og finn på finn på din egen underholdning

Anonymkode: efa37...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper det aldri skjer noe med strømmen eller tilgang på internett/ telefon (og det andre som er nødvendig) så lenge det her pågår :sjokkbla: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo strengere det er nå for en periode jo fortere kan ting bli normalt igjen 

Anonymkode: 6114b...6c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...