Gå til innhold

Alternativ til antibac?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Antibac er jo ikke å oppdrive noen plasser nå... hvilket alternativ finnes da, som man kan vaske seg med når man ikke har såpe og vann tilgjengelig? Jeg tenker da etter en tur i butikken?

Anonymkode: 1163a...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk engangshansker i butikken, det tror jeg er det beste alternativet. Og bruk klor (man får det som spray) på alt som tåler det.

Anonymkode: a9551...bbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på meg engangshansker....

Anonymkode: fea14...7f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker bare hendene når jeg kommer hjem. Håndvask er uansett det beste alternativet, så sant det blir gjort riktig. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker hendene før jeg går ut, passer på å ikke ta meg til ansiktet ute, og ikke taste på telefonen. Vasker hendene når jeg kommer hjem. 

Anonymkode: 2bcd6...125

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nerine_ said:

Jeg vasker bare hendene når jeg kommer hjem. Håndvask er uansett det beste alternativet, så sant det blir gjort riktig. 

Absolutt. Håndvask er bedre enn antibac. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, 000VF000 skrev:

Absolutt. Håndvask er bedre enn antibac. 

Men jeg forstår problemet med håndvask, for det har jeg sett blitt utført meget mangelfullt av mange. Jobbet lenge i helsevesenet, så det er sånt jeg legger merke til (yrkesskade?). 

Men nå som det er så mye fokus på det håper jeg folk skjerper seg. 

Har tilgode å se noen med hansker i butikken, er det mange som bruker det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk engangshansker i butikken, det tror jeg er det beste alternativet. Og bruk klor (man får det som spray) på alt som tåler det.

Anonymkode: a9551...bbe

Nei, det er ikke noe godt alternativ. Når vi ser at til og med de fleste helsepersonell kontaminerer hendene sine ved på- og avtaking av hansker så kan man gå ut i fra at så og si alle som ikke er helsepersonell gjør det også. Vinylhansker beskytter uansett i alt for lav grad mot smitte. I tillegg fører hanskebruk til at mange ikke utfører håndhygiene før og etter de bruker hansker som gjør at de har en enda større smitterisiko fordi de da kontaminerer hendene når de tar av hanskene uansett. Det beste alternativet er å vaske hendene når man kommer hjem fra butikken og dra over telefonen med evt noe rengjøringsspray når man ikke har desinfeksjon. 

Anonymkode: c3c18...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har noe alternativt på bodyshop, du kan spørre dem. Jeg kjøpte Antibac på Oslo City men det er en uke+ siden nå.

Anonymkode: 26349...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke noe godt alternativ. Når vi ser at til og med de fleste helsepersonell kontaminerer hendene sine ved på- og avtaking av hansker så kan man gå ut i fra at så og si alle som ikke er helsepersonell gjør det også. Vinylhansker beskytter uansett i alt for lav grad mot smitte. I tillegg fører hanskebruk til at mange ikke utfører håndhygiene før og etter de bruker hansker som gjør at de har en enda større smitterisiko fordi de da kontaminerer hendene når de tar av hanskene uansett. Det beste alternativet er å vaske hendene når man kommer hjem fra butikken og dra over telefonen med evt noe rengjøringsspray når man ikke har desinfeksjon. 

Anonymkode: c3c18...75d

Eller godt oppvridd mikrofiberklut med vann, fjerner det aller meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vasker hendene før jeg går ut, passer på å ikke ta meg til ansiktet ute, og ikke taste på telefonen. Vasker hendene når jeg kommer hjem. 

Anonymkode: 2bcd6...125

Dette gjør jeg også. Jeg prøver å ikke ta på noe med mindre det er helt nødvendig, og er påpasselig med å vaske hender før jeg går ut og etter å komme hjem. Tar meg ikke i ansiktet når jeg er ute. Har også, faktisk, en liten flaske med antibac som jeg har hatt liggende i flere år som jeg tar på meg når jeg går ut døra. 
 

 

 

Endret av Gorilla
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner bruker alo vera gele og antifrys eller annen alkohol. så dypper hun noen bommulspads (slik man bruker til p fjerne sminke) og har dem i en lukker plastcontainer. Ser ut til å funke ganske bra. Personlig så unngår jeg bare å ta på ansiktet mitt og kun ta på varer jeg skal ha f.ek, og bruke jakken til å åpne dører som ikke er automatiske. og så vaske hendene når jeg kommer hjem

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kattifnatt skrev:

En jeg kjenner bruker alo vera gele og antifrys eller annen alkohol. så dypper hun noen bommulspads (slik man bruker til p fjerne sminke) og har dem i en lukker plastcontainer. Ser ut til å funke ganske bra. Personlig så unngår jeg bare å ta på ansiktet mitt og kun ta på varer jeg skal ha f.ek, og bruke jakken til å åpne dører som ikke er automatiske. og så vaske hendene når jeg kommer hjem

 

Det blir for lav alkoholprosent til at det er effektiv hånddesinfeksjon. 

Anonymkode: c3c18...75d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sprit. Alkohol med høy alkoholprosent. Ellers vask hendene ofte og unngå å ta på ansiktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulltipset er å ikke ta deg til ansikt, gjennomføre skikkelig håndvask før måltid, før du drar ut av huset, når du kommer inn i huset, og vask med lunken vann og hvilken som helst håndsåpe. 

Engangshansker gir ikke god nok beskyttelse, virus og andre greier trenger igjennom fordi de fleste engangshansker (også i helsevesen) ikke er 100% tett. En må alltid vaske eller desinfisere hender før og etter bruk av engangshansker- alltid. Dette sa ei venninne som jobber med smitte. Jeg velger å stole på henne og andre helsepersonell på at håndvask som vanlig, bare mer skjerping på rutinene dine, og at en passer på at det blir gjort skikkelig, så har du sikret deg mye bedre enn kun hansker og sprit. 

Anonymkode: dd1f7...a87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Drizzt skrev:

Sprit. Alkohol med høy alkoholprosent. Ellers vask hendene ofte og unngå å ta på ansiktet.

Det funker heller ikke. For at det skal være effektivt må det blandes i en viss del vann, og vi har ikke sterk nok sprit i Norge i salg (på lovlig vis) til at man kan blande den ut og at den likevel skal være effektiv. I tillegg må man blande inn en viss mengde gel med hydrerende egenskaper (f.eks aloe vera gel) for at huden ikke skal tørke ut og sprekke opp. Hel hud er jo en del av vårt immunforsvar. 

Jeg vet ikke om en evt unntakstilstand som kan komme gjør det lovlig å lage hjemmebrent for å få høy nok alkoholprosent for å lage antibac, men det tviler jeg på. 

Anonymkode: c3c18...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskekrem, funker greit når man ikke har nor annet tilgjengelig.

Anonymkode: e8b0c...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...