Gå til innhold

Innmelding av arbeidstaker i aa-registeret

Anbefalte innlegg

Koster det noe? Et gebyr av noe slag? 

Det innebærer jo at man er dekket av en yrkesskadeforsikring så vidt jeg har forstått. Betaler man for det og er det isåfall en fast sum eller en viss andel av lønn? 

Jeg vet veldig godt at man er pliktig å gjøre det, men spørsmålet er altså om det koster noe og i så fall hvor mye. 

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1353778-innmelding-av-arbeidstaker-i-aa-registeret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir gjort automatisk når man betaler ut lønn til noen. Da må man samtidig sende a-melding. Det koster ingenting. Så lenge bedriften man mottar lønn fra har tegnet yrkesskadeforsikring så er man dekkes av denne. Det koster ikke arbeidstakeren noe, men bedriften/ arbeidsgiveren må betale forsikringen. Pris avhenger av type jobb, og antall ansatte. 

• Liker 1
1 time siden, smilo skrev:

Det blir gjort automatisk når man betaler ut lønn til noen. Da må man samtidig sende a-melding. Det koster ingenting. Så lenge bedriften man mottar lønn fra har tegnet yrkesskadeforsikring så er man dekkes av denne. Det koster ikke arbeidstakeren noe, men bedriften/ arbeidsgiveren må betale forsikringen. Pris avhenger av type jobb, og antall ansatte. 

Takk for svar. Men koster det mer for arbeidsgiver å melde inn en ekstra ansatt i en liten stilling/ekstrahjelp? 

Bedriften har ca ti ansatte, spørsmålet er om det koster noe å melde inn en ekstra i en liten  stilling/ ekstrahjelp. 

43 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Takk for svar. Men koster det mer for arbeidsgiver å melde inn en ekstra ansatt i en liten stilling/ekstrahjelp? 

Bedriften har ca ti ansatte, spørsmålet er om det koster noe å melde inn en ekstra i en liten  stilling/ ekstrahjelp. 

Nei. Kostnaden kommer dersom regnskapsføreren din tar ekstra for dette eller du bruker regnskapsprogram som tar ekstra for det. Men innmelding og rapportering i aa-registeret koster ikke noe i seg selv.

• Liker 2
47 minutter siden, Tirius skrev:

Nei. Kostnaden kommer dersom regnskapsføreren din tar ekstra for dette eller du bruker regnskapsprogram som tar ekstra for det. Men innmelding og rapportering i aa-registeret koster ikke noe i seg selv.

Bra. Det var det jeg trodde. Dette gjelder ikke meg men en annen som  liksom skulle få jobb et sted men uten å bli registrert. Så skulle en annen ansatt skrive ekstra timer og overføre penger til den nye. 

Skikkelig shady, det vet jeg jo, og har sagt fra om det. 

Men så kom det med at det var så trøblete med registeret. Det trodde jeg lite på. 

• Liker 1

Man SKAL ikke skrive timer for andre og føre over. Det blir jo feil opplysninger på begge to. Den som fører for mange timer blir rapportert med mer inntekt og ergo mer skatt enn hen skulle hatt og den andre får ikke registrert noe. Dette påvirker jo igjen pensjonsopptjening som avhenger av inntekten din både hos NAV og bedriften. 

Så lenge man har fødselsnr så har man det man trenger for å registrere en person i a-registeret. Det blir gjort i samme sending som de andre ansatte og krever kun at man legger inn en ny person i lønnssystemet. 

Dette virker på meg som en MEGET useriøs arbeidsgiver, og jeg tror ikke jeg ville jobbet hos hen. 

• Liker 1

Annonse

1 time siden, smilo skrev:

Man SKAL ikke skrive timer for andre og føre over. Det blir jo feil opplysninger på begge to. Den som fører for mange timer blir rapportert med mer inntekt og ergo mer skatt enn hen skulle hatt og den andre får ikke registrert noe. Dette påvirker jo igjen pensjonsopptjening som avhenger av inntekten din både hos NAV og bedriften. 

Så lenge man har fødselsnr så har man det man trenger for å registrere en person i a-registeret. Det blir gjort i samme sending som de andre ansatte og krever kun at man legger inn en ny person i lønnssystemet. 

Dette virker på meg som en MEGET useriøs arbeidsgiver, og jeg tror ikke jeg ville jobbet hos hen. 

Jeg vet det. Og det var det samme jeg sa. Dette gjelder altså ikke meg. Jeg rådet vedkommende til å ikke ta 'jobben'. Men så bare lurte jeg på hvor vanskelig og dyrt det kunne være for arbeidsgiver. Har jo nå fått bekreftet det jeg trodde: at det burde ikke være noe problem i det hele tatt. Så skjønner ikke arbeidsgiver her. Meget useriøst og merkelig. Best å holde seg unna....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...