Gå til innhold

Karantene etter utenlandsreise?


Anonymeto

Anbefalte innlegg

Har en far som kommer hjem etter en tur til England i noen dager. Har lest en del på de nye retningslinjene som kom idag og forstår det slik at han må være 14 dager i karantene i sitt eget hjem.

Men her kommer den delen jeg ikke forstår: Jeg kan ikke komme på besøk i denne tiden, men de andre familiemedlemmene kan komme på besøk til meg og dra på jobb som normalt? Da har jo karantenen ingen verdens effekt.

Hvordan funker dette? Er det noe jeg misforstår

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæ? Bor faren din i lag med andre? Isåfall må jo hele husholdningen hans være i karantene, eller så må han bo isolert fra resten av husholdningen, og verken noen av dem eller noen utenfra kan besøke hverandre!

Anonymkode: d0f7e...ea5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hæ? Bor faren din i lag med andre? Isåfall må jo hele husholdningen hans være i karantene, eller så må han bo isolert fra resten av husholdningen, og verken noen av dem eller noen utenfra kan besøke hverandre!

Anonymkode: d0f7e...ea5

Ja han bor sammens med min mor og minste bror. Ifølge retningslinjene som har kommet så er det kun han som må sitte i karantene, hele opplegget høres helt blåst ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonymeto skrev:

Har en far som kommer hjem etter en tur til England i noen dager. Har lest en del på de nye retningslinjene som kom idag og forstår det slik at han må være 14 dager i karantene i sitt eget hjem.

Men her kommer den delen jeg ikke forstår: Jeg kan ikke komme på besøk i denne tiden, men de andre familiemedlemmene kan komme på besøk til meg og dra på jobb som normalt? Da har jo karantenen ingen verdens effekt.

Hvordan funker dette? Er det noe jeg misforstår

Hele husholdningen er i karantene om en av dem er pålagt karantene.

Går en på besøk til en som er i karantene så må en bli der, da en da selv blir bundet av karantene og de/den som originalt var i karantene får sin karantene tid forlenget.

Anonymkode: c6575...17a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonymeto skrev:

Ja han bor sammens med min mor og minste bror. Ifølge retningslinjene som har kommet så er det kun han som må sitte i karantene, hele opplegget høres helt blåst ut.

Dette er feil, du kan jo bla google hun som gikk på besøk til venninne i karantene.

Anonymkode: c6575...17a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonymeto skrev:

Ja han bor sammens med min mor og minste bror. Ifølge retningslinjene som har kommet så er det kun han som må sitte i karantene, hele opplegget høres helt blåst ut.

Nei, hele husstanden må sitte i karantene om han kommer hjem, og de ikke forlater huset før han kommer. Selv om ikke dette ble nevnt spesifikt i dag, så er dette regler som allerede gjelder.

Anonymkode: adf8b...6df

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ingen som klarer å tenke med sitt eget hode? Om retningslinjene ikke høres tilstrekkelig bra ut, så følger man en strengere linje selv, for fanken! 

Tenk litt logisk da; poenget med karantene er å hindre at en person som har smitte kommer i kontakt med folk som enda ikke er smittet. Selv om Bent Høie ikke personlig har formulert en retningslinje som forbyr deg å valfarte inn og ut av husene til de som sitter i karantene, så kan du selv ta avgjørelsen om å ikke gjøre det. Ikke vent på at staten skal holde dere i hånda for faen.

 

Anonymkode: 381c3...2c8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ingen som klarer å tenke med sitt eget hode? Om retningslinjene ikke høres tilstrekkelig bra ut, så følger man en strengere linje selv, for fanken! 

Tenk litt logisk da; poenget med karantene er å hindre at en person som har smitte kommer i kontakt med folk som enda ikke er smittet. Selv om Bent Høie ikke personlig har formulert en retningslinje som forbyr deg å valfarte inn og ut av husene til de som sitter i karantene, så kan du selv ta avgjørelsen om å ikke gjøre det. Ikke vent på at staten skal holde dere i hånda for faen.

 

Anonymkode: 381c3...2c8

Ja jeg er helt enig. Prøvdeå finne noe ordrett for å overbevise min mor om hun ikke kunne komme og gå som hun ville vist hun gikk inn i huset med noen i karantene. Hun så for seg å gå på jobb osv, det er for meg helt ufattelig 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere blander sammen karantene og isolering. Karantene betyr at man er hjemme uten symptomer, da kan man gå turer, kjappe turer i butikk, men ikke lange opphold med mange mennesker! Andre fam medlemmer kan leve normalt! Så fort man får symptomer el fått påvist Corona er man isolert, da kan man ikke gå ut, det samme med fam medlemmer (14 dager etter symptomene startet). 

Anonymkode: 6700b...416

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonymeto skrev:

Ja jeg er helt enig. Prøvdeå finne noe ordrett for å overbevise min mor om hun ikke kunne komme og gå som hun ville vist hun gikk inn i huset med noen i karantene. Hun så for seg å gå på jobb osv, det er for meg helt ufattelig 

Det beste er jo da at mor og bror bor hos noen andre, deg f eks, mens far er i karantene. 

Evt at han tar din leilighet og du flytter inn med mor om det er bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere blander sammen karantene og isolering. Karantene betyr at man er hjemme uten symptomer, da kan man gå turer, kjappe turer i butikk, men ikke lange opphold med mange mennesker! Andre fam medlemmer kan leve normalt! Så fort man får symptomer el fått påvist Corona er man isolert, da kan man ikke gå ut, det samme med fam medlemmer (14 dager etter symptomene startet). 

Anonymkode: 6700b...416

Vel, det sier seg selv at dersom man har vært ute og reist så er det forhøyet rissiko for at man er smittet. Da er "karantene" ubrukelig dersom man turer frem som før, med unntak av å gå på jobb. Om en person som ikke har symptomer, men er smittet, kommer hjem i et hus med 5 andre f.eks. og smitter disse samtidig som de beveger seg som før, så kan man like gjerne drite i hele greia. Da blir det ukontrollert spredning. Det er derfor viktig å bruke hodet og tenke selv.

Anonymkode: 381c3...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det sier seg selv at dersom man har vært ute og reist så er det forhøyet rissiko for at man er smittet. Da er "karantene" ubrukelig dersom man turer frem som før, med unntak av å gå på jobb. Om en person som ikke har symptomer, men er smittet, kommer hjem i et hus med 5 andre f.eks. og smitter disse samtidig som de beveger seg som før, så kan man like gjerne drite i hele greia. Da blir det ukontrollert spredning. Det er derfor viktig å bruke hodet og tenke selv.

Anonymkode: 381c3...2c8

Det kan man være enig i, men dette er altså de anbefalingene og rådene som er fra fagfolk! 

Anonymkode: 6700b...416

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonymeto skrev:

Ja han bor sammens med min mor og minste bror. Ifølge retningslinjene som har kommet så er det kun han som må sitte i karantene, hele opplegget høres helt blåst ut.

Ok, men da bør han sterkt vurdere å finne seg et annet sted å være i fjorten dager! Om dere har en hytte så fyll den opp med mat, lei en leiebil til han, sett den på flyplassen og gi han nøklene (uten å være i nærheten selvfølgelig) og så får han bare oppholde seg der! Dette er jo en dugnad hele Norge må bidra i, så han får bare holde ut i de to ukene alene!

Anonymkode: d0f7e...ea5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere blander sammen karantene og isolering. Karantene betyr at man er hjemme uten symptomer, da kan man gå turer, kjappe turer i butikk, men ikke lange opphold med mange mennesker! Andre fam medlemmer kan leve normalt! Så fort man får symptomer el fått påvist Corona er man isolert, da kan man ikke gå ut, det samme med fam medlemmer (14 dager etter symptomene startet). 

Anonymkode: 6700b...416

Du kan ikke gå en «kjapp tur» i butikken, nei! 
 

Hvorfor kan ikke folk lese det som står om karantene på FHI sine sider - må alt inn med teskje?

Anonymkode: f6386...906

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men da bør han sterkt vurdere å finne seg et annet sted å være i fjorten dager! Om dere har en hytte så fyll den opp med mat, lei en leiebil til han, sett den på flyplassen og gi han nøklene (uten å være i nærheten selvfølgelig) og så får han bare oppholde seg der! Dette er jo en dugnad hele Norge må bidra i, så han får bare holde ut i de to ukene alene!

Anonymkode: d0f7e...ea5

Nei, man skal ikke dra på fritidsreiser. Fikk SMS fra den kommunen jeg har hytte i om at ingen bør dra dit som ikke bor der fast.

Anonymkode: 0e85d...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere blander sammen karantene og isolering. Karantene betyr at man er hjemme uten symptomer, da kan man gå turer, kjappe turer i butikk, men ikke lange opphold med mange mennesker! Andre fam medlemmer kan leve normalt! Så fort man får symptomer el fått påvist Corona er man isolert, da kan man ikke gå ut, det samme med fam medlemmer (14 dager etter symptomene startet). 

Anonymkode: 6700b...416

Du har nesten rett!! Men ikke helt!! Les deg heller opp på hva du kan gjøre og ikke kan gjøre i hjemmekarantene.

Anonymkode: 4cc69...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

«De som er i karantene kan gå ut av hjemmet, men ikke i butikk, ta kollektivtransport eller oppsøke steder hvor det er mange mennesker. De som er isolert, kan ikke gå ut av huset.»

https://www.aftenposten.no/norge/i/OpA89q/i-koronakarantene-du-kan-lufte-hunden-men-ikke-gaa-i-butikken


«unngå andre steder der man lett kommer nær andre»

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/rad-til-personer-som-er-smittet-eller-har-vart-utsatt-for-smitte/rad-til-personer-som-er-i-hjemmekarantene/

Anonymkode: f6386...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere blander sammen karantene og isolering. Karantene betyr at man er hjemme uten symptomer, da kan man gå turer, kjappe turer i butikk, men ikke lange opphold med mange mennesker! Andre fam medlemmer kan leve normalt! Så fort man får symptomer el fått påvist Corona er man isolert, da kan man ikke gå ut, det samme med fam medlemmer (14 dager etter symptomene startet). 

Anonymkode: 6700b...416

Karantene betyr IKKE at man kan surre rundt på butikker. Man kan gå ut på tur i parker, fjellet o. l hvis man ikke har tettere kontakt enn 1-2 meter med andre mennesker. 

Anonymkode: 76ed4...3cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Karantene betyr IKKE at man kan surre rundt på butikker. Man kan gå ut på tur i parker, fjellet o. l hvis man ikke har tettere kontakt enn 1-2 meter med andre mennesker. 

Anonymkode: 76ed4...3cb

Jeg skrev da ikke surre rundt i butikker? Jeg sitter med fagpersonene rundt meg og jobber med dette akkurat nå, så det er dette vi har fått info om! Selvfølgelig skal man prøve å unngå å gå i butikk, men mat må de ha, og uten symptomer kan man gå inn en rask tur og holde avstand til andre. 

Anonymkode: 6700b...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man skal ikke dra på fritidsreiser. Fikk SMS fra den kommunen jeg har hytte i om at ingen bør dra dit som ikke bor der fast.

Anonymkode: 0e85d...525

Dette er vel en kommune i en meget spesiell situasjon? 

Anonymkode: d3f46...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...