Luise Skrevet 13. juni 2005 #1 Skrevet 13. juni 2005 Jeg har inntill nå kjørt med Win xp home, men har like installert Ubuntu Linux på dataen. Der er kommit fleire programmer, men ellers kan ikkje jeg se noen forskjel noen steder. Har jeg gjort det rett eller mangler jeg å installere noe?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 13. juni 2005 #2 Skrevet 13. juni 2005 Jeg skjønte ikke helt hva du mente :klø: . Hvis du prøver en gang til, så kanskje jeg kan hjelpe. Du kan godt skrive på danske hvis det er greiere for deg.
Luise Skrevet 13. juni 2005 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2005 Till Rattlesnake: Indtil nå har jeg brukt Windows XP Home edition på pc'en. Jeg har like installert Ubuntu - Linux for human beings Version 5.04 og derved fået flere programmer: AudioCity, AbiWord, GainPublishing, Thunderbird, Gimp, Stinger og Firefox hadde jeg allerede. Spørgsmålet er: Har jeg de programmer som Ubuntu skal indeholde elelr har jeg ikke ale programmerne, eller har jeg flere programmer?? Jeg kan ikke se forskel på skrivebordet fra før det ble installert.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 13. juni 2005 #4 Skrevet 13. juni 2005 De legger seg ikke på skrivebordet automatisk. Du må lete i menyene. Derfra kan du dra de ned på skrivebordet.
Luise Skrevet 13. juni 2005 Forfatter #5 Skrevet 13. juni 2005 Jeg har tittet i programmer og funnet dere som jeg nevnte.
Cronos Skrevet 14. juni 2005 #6 Skrevet 14. juni 2005 Blondinen (jette), Ubuntu er noe helt annet enn WinXP. Hele operativsystemet og måten å arbeide på er forskjellig. Du har ikke bare fått noen fler programmer. Du har fått en (nesten) ny pc! ...hvis det var det du mente...
Luise Skrevet 14. juni 2005 Forfatter #7 Skrevet 14. juni 2005 Nei det har jeg ikke, for den starter op i Windows, så kanske jeg ikke har fået installert det rett??
Cronos Skrevet 14. juni 2005 #8 Skrevet 14. juni 2005 Hmmm... høres veldig rart ut. Har ikke testet Ubuntu, men jeg er det er jo en egen linux-distribusjon (som det heter), og den installerer seg som et eget operativsystem. Etter det er det enten Linux eller Win XP. Ikke begge samtidig. Mulig du ikke har gjort det helt riktig, ja. Du må sikkert boote maskinen med cd'en i cd-rom'en for å få installert det.
Luise Skrevet 14. juni 2005 Forfatter #9 Skrevet 14. juni 2005 Ja, jeg vil prøve det da og se hvad som sker. Skal man inn i oppsetningen og endre på noe??
Cronos Skrevet 14. juni 2005 #10 Skrevet 14. juni 2005 Ja, du må inn i BIOS og velge at 'First Boot Device' skal være cd-rom.
Luise Skrevet 14. juni 2005 Forfatter #11 Skrevet 14. juni 2005 :evil: :evil: S*t*ns lorteprogram jeg kan ikke finne ut av noe som helst - okei jeg fannt da ut av å komme inn på KG, men kanikke finne noen programmer eller moe som helst på denne infame Ubuntu Linux HJELP
Luise Skrevet 15. juni 2005 Forfatter #12 Skrevet 15. juni 2005 HALLO, ER HER NOEN???? Rattlesnake, Cronos å andre data esperter I need help Mener at noen sa at man kan ha båte Linux å Windows i data'en på samme tid å noe met dualboot, men det kan jeg ikke lage - jeg vet ikke hvordan
Cronos Skrevet 15. juni 2005 #13 Skrevet 15. juni 2005 Hallo. Som jeg skjønner, har du fått installert Linux. Det er som du ser ganske forskjellig fra WinXP. Og ja - det skal gå greit å ha dualboot. Dvs. at du kan velge helt i oppstarten om du vil boote med XP eller Linux. Hvis du skal surfe velger du Opera/Konqueror/Firefox Hva annet lurer du på? Du kan jo lese her http://ubuntuguide.org/ om spesifikke ting.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 15. juni 2005 #14 Skrevet 15. juni 2005 Du må nok ha mer tålmodighet om du skal bruke GNU/Linux. Det er ikke Windows, og noe er annerledes enn i Windows. Jeg brukte i hvert fall et par måneder med å føle meg fortrolig med det, siden jeg ikke kjente noen som kunne det. Her har jeg brukt atskillige timer for å lære meg GNU/Linux: www.google.com . Ikke regn med at "alt" fungerer med en gang, ta en ting om gangen.
Luise Skrevet 15. juni 2005 Forfatter #15 Skrevet 15. juni 2005 Linux slettet bare hela harddiska å installerte sig, så jeg har ikke Windows mer og kan ikke skrive ut, skanne bruke medieplayer, å masse mer. Kan jeg installere Windows når Linux er på dataen? Jeg crasher snart det altsammen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Gjest Devil's Spawn Skrevet 15. juni 2005 #16 Skrevet 15. juni 2005 Du kan installere Windows igjen ja. Synd du slettet det du hadde på harddisken da , men det står ganske klart under installasjonen i Ubuntu hvilke partisjoner den sletter. Det du bør gjøre når du installerer Linux, hvis du skal kjøre både med WIndows og Linux, er å installere Windows først og sette av en ledig partisjon til Linux-installasjonen. Les nøye når du installerer.
Luise Skrevet 15. juni 2005 Forfatter #17 Skrevet 15. juni 2005 Har jeg rett når jeg siger at: det man kan er altid let? Dengang Windows kanske var oppfunnit men allefald ikke så utbredt kunne man mye med ei simpel data, nå er det spolert av Bill Gates!!!!!!!!!!!!!!!1 Om DOS hadde blet vitereutviklet var det noe betre enn Windows.
MorningStar Skrevet 15. juni 2005 #18 Skrevet 15. juni 2005 www.linuxforum.com www.linuxquestions.org Prøv å søk hjelp der også.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 15. juni 2005 #19 Skrevet 15. juni 2005 Har jeg rett når jeg siger at: det man kan er altid let? Dengang Windows kanske var oppfunnit men allefald ikke så utbredt kunne man mye med ei simpel data, nå er det spolert av Bill Gates!!!!!!!!!!!!!!!1 Om DOS hadde blet vitereutviklet var det noe betre enn Windows. Ja, tror mye av det "vanskelige" i Linux, er at det er nytt og uvant. Det er mange eksempler på at de som har brukt Linux i flere år, får problemer når de skal prøve Windows igjen. Ja, IBM gjorde en avtale med Microsoft på 80-tallet, og dermed "måtte" vi bruke Windows alle sammen. Et UNIX-basert OS tror jeg nok hadde blitt bedre. Ikke nødvendigvis Linux, men et eller annet UNIX-basert OS. Du får ta den tiden du trenger, hvis du vil prøve igjen. Lykke til .
Cronos Skrevet 16. juni 2005 #20 Skrevet 16. juni 2005 Ja, lykke til. Føler med deg når jeg så du hadde slettet alt på harddisken. Det er ikke noe moro.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå