Gå til innhold

Ja til stengning av skoler og barnehager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem definerer hva kritiske samfunnsoppgaver er? De fleste av oss bidrar strengt tatt på ett eller annet vis til at samfunnet går rundt.

Anonymkode: 589f2...e98

Det gjør myndighetene. Det er mest sannsynlig allerede klart definert i kriseplaner hva som regnes som kritiske samfunnsoppgaver. Alt som dekker de helt grunnleggende og basale behovene opp mot den aktuelle krisen vi står i.

Anonymkode: 23fad...5ac

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Bix skrev:

Når det er unntakstilstand, gjelder ikke normale regler lenger; alle foreldre som virkelig bryr seg om barna sine har full rett til å ta dem ut av skolen allerede nå.

Kjærlighet til barna er viktigere enn å følge regler som nå er meningsløse.

Korona er ikke farlig for friske barn. Om man tar barn ut av skolen er det for å unngå smitte til gamle og syke. Så alle som bryr seg om foreldrene sine bør ta barna sine ut av skolen nå - ville vært et mer logisk argument. 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med dette er ringvirkningene. 

La oss si vi stengte all høyere utdanningg i Oslo i dag. 

Hva ville tusenvis av studenter i hyblene sine gjøre da? Jo, en solid andel av dem ville begynne å gå hyppigere ut i offentligheten. Og den andre andelen ville dra hjem til mor og far. Og spre smitten som nå er ukontrollerbar i Oslo til resten av landet. Med trikk, tog, fly og buss. Smitten ville eksplodert om man ikke før man stengte all høyere utdannelse sa «dere har utreiseforbud». 

Og la oss ditto si vi stengte alle skoler og barnehager. Hvem skulle ta seg av ungene til samfunnskritiske funksjoner? Skulle en åpne en skole/barnehage i hver bygt sånn at leger, sykepleiere, strateger, butikkansatte, lastebilsjåfører, logistikkansvarlig etc kom seg på jobb? (For du vil ha mat i hyllene og leger på jobb, håper jeg?)

Og hva skulle man gjort med lærerne? De måtte jo også fått reiseforbud. Når man gir folk «fri», så reiser de hjem til syke foreldre, svake besteforeldre, usmittede bygder og på ferie. Å gi folk fri er kjempefarlig uten at man først har stengt alt som stenges kan av transport, lagt ned reiseforbud og stengt motorveier. Vi snakker om en giga-inngripen i folks liv. Og for studentene snakker vi behov for internering og tvang. Gruppen 16-26 forstår som hovedregel ikke sitt eget bidrag til katastrofe, og vil gjennnta Holmenkollen om man lar dem.

Anonymkode: 74934...ffc

Både UiO og OsloMet har allerede stengt for undervisning på campus. Flere andre universiteter og høyskoler også.

Anonymkode: f391e...908

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem definerer hva kritiske samfunnsoppgaver er? De fleste av oss bidrar strengt tatt på ett eller annet vis til at samfunnet går rundt.

Anonymkode: 589f2...e98

Tja.. 

Jeg tror nok at samfunnet klarer seg uten frisører, hudsalonger, bibliotek og andre kulturtilbud som kino, badeland, bowling, golf, leketøysbutikker, klesbutikker, skobutikker (man har netthandel for å redusere smitte), bilselgere, meglere, servitører og kokker på restaurant/kafé. Man klarer seg en måneds tid uten Clas Ohlson, rusta, jula, expert, Elkjøp, power...

Skal jeg fortsette?

Det er TONNEVIS av yrker som jobber for at vi skal ha luksuriøse tilbud, de færreste oppgaver er direkte samfunnsnyttig om man ser bort ifra skatter og avgifter 

Anonymkode: 0b0d6...2db

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok at samfunnet klarer seg uten frisører, hudsalonger, bibliotek og andre kulturtilbud som kino, badeland, bowling, golf, leketøysbutikker, klesbutikker, skobutikker (man har netthandel for å redusere smitte), bilselgere, meglere, servitører og kokker på restaurant/kafé. Man klarer seg en måneds tid uten Clas Ohlson, rusta, jula, expert, Elkjøp, power...

Ja, vi klarer oss uten dem en viss periode, men hvordan skal de klare seg? Mange av dem er avhengig av kunder.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det? 

Anonymkode: de6bf...4e8

Stod i en nettavis i går. Kan finne linken etterpå. 

Anonymkode: 11e71...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når folk som jobber i helsevesenet har barn som er gamle nok til å klare seg selv, trenger de ikke hjemmekontor; det er ikke mange årene siden man hadde "nøkkelbarn" som gikk i barneskolen og utrolig nok overlevde alene hjemme mens mor og far var på jobb; idéen om at barn ikke kan klare å være alene hjemme, er av nyere dato. I 1970-årene fantes ikke SFO, og barna klarte likevel å vokse opp.

Anonymkode: 8c0d1...4c3

De aller fleste som jobber i helsevesenet kan ikke ha hjemmekontor da jobben består av direkte pleie og kontakt med pasienter. Som sykepleier har jeg ingenting å gjøre jobbmessig hjemme. 

Anonymkode: 37202...57b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri sett så mange på butikken med så fulle handlevogner på en torsdagsmorgen.
Flott at folk holder seg hjemme for å minske smittefare!!

Anonymkode: 1b211...b60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De aller fleste som jobber i helsevesenet kan ikke ha hjemmekontor da jobben består av direkte pleie og kontakt med pasienter. Som sykepleier har jeg ingenting å gjøre jobbmessig hjemme. 

Og økonomisk klarer jeg meg ikke ved å ta fri uten lønn, arbeidsgiver godtar det uansett ikke. Og hvem skal ta vare på de syke og gamle hvis helsepersonell ikke går på jobb lenger for å ta seg av de små barna sine? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men igjen, hva skal alle gjøre i steden? Få rundt i offentligheten og være smittekilder der i steden? 

Anonymkode: 98b4a...6a0

De må selvfølgelig studere hjemmefra. Via skole iPad/PC. Ekstra lekser og innleveringer. Kanskje læreren kan ha undervisning via skype ol. De er vant med lekseinnlevering elektronisk fra før av. Feks fransk lekse leses inn og lastes opp til læreren. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at alle over en viss alder og har selvstendighet nok (friske barn over 10 år?) bør ha skole. Så bør alle som har mulighet til å ha de yngre barna hjemme gjøre dette. Flere har hjemmekontor nå, er i karantene (som må skjerpes inn), er ufør/aap etc. Da blir det meget få igjen på skolene. Vi skal fint ordne med hjemmeundervisning. Vi trenger ikke være for bekymret for at de ikke blir hjemme nå. Jeg tror de vil forstå alvoret om slike tiltak blir satt i kraft. Nå må vi brette opp armene og hjelpe hverandre. Det trengs nasjonal styring for å få det til, men jeg tror vi er solidarisk nok til å få det til om vi møter tydelig tale.

Barna har pc, iPad og mobil i disse dager, så dette skal gå bra.

Anonymkode: a8460...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at alle over en viss alder og har selvstendighet nok (friske barn over 10 år?) bør ha FRI FRA skole. 

* Gikk litt fort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja.. 

Skal jeg fortsette?

Det er TONNEVIS av yrker som jobber for at vi skal ha luksuriøse tilbud, de færreste oppgaver er direkte samfunnsnyttig om man ser bort ifra skatter og avgifter 

Anonymkode: 0b0d6...2db

Kjenner en som jobber på kino og der er det allerede tomt.

12 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Ja, vi klarer oss uten dem en viss periode, men hvordan skal de klare seg? Mange av dem er avhengig av kunder.

Når kundene er syke så kommer de heller ikke. Og ikke nå når de aller fleste tar hensyn og ikke oppsøker klesbutikker osv for koseshopping og smitte nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at alle over en viss alder og har selvstendighet nok (friske barn over 10 år?) bør ha skole. Så bør alle som har mulighet til å ha de yngre barna hjemme gjøre dette. Flere har hjemmekontor nå, er i karantene (som må skjerpes inn), er ufør/aap etc. Da blir det meget få igjen på skolene. Vi skal fint ordne med hjemmeundervisning. Vi trenger ikke være for bekymret for at de ikke blir hjemme nå. Jeg tror de vil forstå alvoret om slike tiltak blir satt i kraft. Nå må vi brette opp armene og hjelpe hverandre. Det trengs nasjonal styring for å få det til, men jeg tror vi er solidarisk nok til å få det til om vi møter tydelig tale.

Barna har pc, iPad og mobil i disse dager, så dette skal gå bra.

Første setningen din, du mener de bør ha hjemmeskole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første setningen din, du mener de bør ha hjemmeskole?

Så nå at du mente det i korreksjon under. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kundene er syke så kommer de heller ikke. Og ikke nå når de aller fleste tar hensyn og ikke oppsøker klesbutikker osv for koseshopping og smitte nå. 

"Når kundene er syke så kommer de heller ikke": Nei, men nå er det under 700 av 5.5 millioner som er smittet, så ikke akkurat stor påvirkningen.

Det finnes en del som tar hensyn, men det finnes også en del som ikke tar hensyn. Ser folk er på kafeer, arrangementer, barer og mye annet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du fremstilte det som en fakta. 

For oss så er det jo fakta. De har jo ikke stengt her vi bor. 😋

Endret av Sylveon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge har en av verdens høyeste arbeidsdeltakelse blant kvinner. dvs at mammaene er ikke hjemme. Stenger man skolene, blir ogsa helsearbeidere hjemme. Og søppelen dunken din ikke hentet. Og vann og el og telefon nett ikke bemannet. 

Anonymkode: 551a6...5ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark, Polen, Østerrike, Kina klarer å stenge ned. Hvem er dere som tror at vi nordmenn er så dumme at da løper vi avgårde og tror det er ferie med lekeland og kafé? Er dere politikere??? Vi er ikke så dumme, vi tar det på alvor og ønsker å bidra og holde barna og oss hjemme for å begrense smitten i samfunnet. Samfunnet klarer dette i 2-4 uker. Alternativet og å vente til det er verre og fler smittede og totalt kaos på sykehus; er verre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har en av verdens høyeste arbeidsdeltakelse blant kvinner. dvs at mammaene er ikke hjemme. Stenger man skolene, blir ogsa helsearbeidere hjemme. Og søppelen dunken din ikke hentet. Og vann og el og telefon nett ikke bemannet. 

Anonymkode: 551a6...5ae

Neida, det finnes muligheter for å sørge for at barn av feks helsearbeidere uten mulighet for barnepass, får et tilbud. 

Anonymkode: 3c46f...594

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen, hva skal alle gjøre i steden? Få rundt i offentligheten og være smittekilder der i steden? 

Anonymkode: 98b4a...6a0

Jeg regner med at folk har litt sunn fornuft og ikke renner ned alle offentlige steder, men fint om det er mulig å ta en kjapp tur innom butikken liksom.

Vi fikk akkurat beskjed om å.ta med alle tingene hjem i dag fordi man ser det som.sannsynlig at skolen stenges snart, alle kommunene rundt er stengt.

Anonymkode: 7864a...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...