Gå til innhold

Økonomitrøbbel av Korona - hva ville du gjort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er så mange i verden som er i mye større trøbbel enn det jeg er, så dette er ikke en «sytepost», men mer en «hva ville du gjort»-post 😊

Jeg er student på sisteåret av en bachelor, og jobber ved siden av studiene. På den arbeidsplassen har jeg ikke fast prosent, så jobber litt forskjellig hver måned. Siden jeg har kunnet bestemme arbeidsmengde selv, har dette vært en flott jobb ved siden av studiene (fleksibilitet er praktisk med eksamener, innleveringer og sånt).

Fra i morgen har arbeidsplassen stengt på grunn av Korona, og jeg er uten inntekt.

Bufferkontoen måtte jeg leve av da jeg bestemte meg for å jobbe mindre for å få bedre karakterer for 1,5 år siden. Så til sommeren lever jeg «fra hånd til munn». Alle pengene jeg sparer nå går til fond.

Dette blir jo nå litt problematisk når jeg kun har 8000 i inntekt, mens jeg skal betale for bolig, billån, regninger og livet.

Som student har man ingen muligheter på hjelp fra Nav, og som «ekstrahjelp» har man ingen rettigheter gjennom jobben.

Regner med at jeg får meg en godt betalt, fast jobb innen sommeren er over, men det vil jo ikke hjelpe meg de neste månedene.

 

Så mitt spørsmål til dere er: Hva ville dere gjort i min situasjon? 🤷🏼‍♀️

 

Anonymkode: f999d...dbf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en frilansjobb ved siden av, og når jeg ferdigstiller tre av prosjektene innen slutten av denne måneden, får jeg utbetalt 7500 kr før skatt. Men den utbetalingen vil vel skje i slutten av april. Så regner med å få utbetalt rundt 4800 kr da.

TS

Anonymkode: f999d...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lever sparsommelig framover, reduserer alt så mye du kan. Det er kun noen måneder igjen til skolen er omme. 
 

Inntekt: enten selge ting du har, eller finne annen midlertidig jobb. Evt selge fond. 

Anonymkode: 4a043...419

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pastpresent said:

Har du ikke rett på noe permitteringspenger? 

Man får ikke dagpenger som student. 

Anonymkode: d6ca8...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krev at de justerer stillingsprosenten til faktisk prosent. Det har du krav på.

Eller sykemeld deg med korona, da får du jo full lønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville solgt bilen eller spurt foreldrene mine om hjelp, feks et privat lån jeg kunne betalt tilbake når jeg fikk jobb. Ville også søkt etter ny deltidsjobb (sesongarbeid, sommerjobb osv) og meldt meg til vikarbyrå. 

Anonymkode: 07006...29e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er så mange i verden som er i mye større trøbbel enn det jeg er, så dette er ikke en «sytepost», men mer en «hva ville du gjort»-post 😊

Jeg er student på sisteåret av en bachelor, og jobber ved siden av studiene. På den arbeidsplassen har jeg ikke fast prosent, så jobber litt forskjellig hver måned. Siden jeg har kunnet bestemme arbeidsmengde selv, har dette vært en flott jobb ved siden av studiene (fleksibilitet er praktisk med eksamener, innleveringer og sånt).

Fra i morgen har arbeidsplassen stengt på grunn av Korona, og jeg er uten inntekt.

Bufferkontoen måtte jeg leve av da jeg bestemte meg for å jobbe mindre for å få bedre karakterer for 1,5 år siden. Så til sommeren lever jeg «fra hånd til munn». Alle pengene jeg sparer nå går til fond.

Dette blir jo nå litt problematisk når jeg kun har 8000 i inntekt, mens jeg skal betale for bolig, billån, regninger og livet.

Som student har man ingen muligheter på hjelp fra Nav, og som «ekstrahjelp» har man ingen rettigheter gjennom jobben.

Regner med at jeg får meg en godt betalt, fast jobb innen sommeren er over, men det vil jo ikke hjelpe meg de neste månedene.

 

Så mitt spørsmål til dere er: Hva ville dere gjort i min situasjon? 🤷🏼‍♀️

 

Anonymkode: f999d...dbf

Med penger i fond har du ingen rettigheter på NAV. 

Studieplassen, bachelor oppgaven kunne nok funket greit nok. De kaster jo ikke jobb etter deg, det vil være minimalt med obligatorisk oppmøte. 

Ville søkt om sosialt lån til livsopphold, frem til sommeren, slik st du får levert oppgaven din. 

Anonymkode: db921...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pastpresent

Vet det, men før fikk man noe annet i forbindelse med permittering. men lenge siden jeg var permittert, så kjenner ikke regler nå. 

Du får prøve å finne ny jobb og selge unna. Det er nok tøft, jeg synes det var et herk med regninger da jeg studerte i voksen alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pastpresent said:

Vet det, men før fikk man noe annet i forbindelse med permittering. men lenge siden jeg var permittert, så kjenner ikke regler nå. 

Du får prøve å finne ny jobb og selge unna. Det er nok tøft, jeg synes det var et herk med regninger da jeg studerte i voksen alder. 

Man får lønn i 15 dager og så dagpenger.

Anonymkode: d6ca8...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mange i verden som er i mye større trøbbel enn det jeg er, så dette er ikke en «sytepost», men mer en «hva ville du gjort»-post 😊

Jeg er student på sisteåret av en bachelor, og jobber ved siden av studiene. På den arbeidsplassen har jeg ikke fast prosent, så jobber litt forskjellig hver måned. Siden jeg har kunnet bestemme arbeidsmengde selv, har dette vært en flott jobb ved siden av studiene (fleksibilitet er praktisk med eksamener, innleveringer og sånt).

Fra i morgen har arbeidsplassen stengt på grunn av Korona, og jeg er uten inntekt.

Bufferkontoen måtte jeg leve av da jeg bestemte meg for å jobbe mindre for å få bedre karakterer for 1,5 år siden. Så til sommeren lever jeg «fra hånd til munn». Alle pengene jeg sparer nå går til fond.

Dette blir jo nå litt problematisk når jeg kun har 8000 i inntekt, mens jeg skal betale for bolig, billån, regninger og livet.

Som student har man ingen muligheter på hjelp fra Nav, og som «ekstrahjelp» har man ingen rettigheter gjennom jobben.

Regner med at jeg får meg en godt betalt, fast jobb innen sommeren er over, men det vil jo ikke hjelpe meg de neste månedene.

 

Så mitt spørsmål til dere er: Hva ville dere gjort i min situasjon? 🤷🏼‍♀️

 

Anonymkode: f999d...dbf

Du har jo peng så hvorfor skulle nav ha hjulpet deg om du ikke var student?

Du får gå på sparekonto

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Krev at de justerer stillingsprosenten til faktisk prosent. Det har du krav på.

Eller sykemeld deg med korona, da får du jo full lønn.

Skal en ikke ha jobbet der en stund før den regelen slår inn.

Samt TS sier jo selv at hen har selv bestemt hvor mye/lite hen ønsket å jobbe.

Anonymkode: 8ea07...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spare i fond og har billån. Ta ut pengene fra fondet og selg bilen!

Anonymkode: cb62f...6a3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, Inkognitogata skrev:

Du selger bilen. 

 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville solgt bilen eller spurt foreldrene mine om hjelp, feks et privat lån jeg kunne betalt tilbake når jeg fikk jobb. Ville også søkt etter ny deltidsjobb (sesongarbeid, sommerjobb osv) og meldt meg til vikarbyrå. 

Anonymkode: 07006...29e

Bilen er det siste jeg ville solgt og da snakker jeg av erfaring, skulle det gå riktig galt med økonomien så har man ihvertfall en form for privatliv, tak over hodet og varme hvis man har bil.

Jeg havnet i et riktig uføre for 15 år siden da jeg stod uten bolig, fikk nødhjelp fra NAV i form av penger men kommunen hadde ikke ledige kommunale boliger og NAV mente at jeg burde selge bilen og kjøpe meg telt. Dette var på vinteren og det å selge bilen var helt uaktuelt for min del, den vinteren så bodde jeg 4 mnd i bilen.

Paraodksalt så var de månedene jeg bodde i bilen veldig bra når jeg ser på det i etterkant, jeg lærte mye om meg selv og om hva som er nødvendig for å leve. Det ble også mye bålkaffe, mat under åpen himmel og stillhet, nå sitter jeg med egen bolig og masse plass men det er en liten del av meg som enkelte ganger savner å bo i en bil.

Anonymkode: 2d781...e64

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Bilen er det siste jeg ville solgt og da snakker jeg av erfaring, skulle det gå riktig galt med økonomien så har man ihvertfall en form for privatliv, tak over hodet og varme hvis man har bil.

Jeg havnet i et riktig uføre for 15 år siden da jeg stod uten bolig, fikk nødhjelp fra NAV i form av penger men kommunen hadde ikke ledige kommunale boliger og NAV mente at jeg burde selge bilen og kjøpe meg telt. Dette var på vinteren og det å selge bilen var helt uaktuelt for min del, den vinteren så bodde jeg 4 mnd i bilen.

Paraodksalt så var de månedene jeg bodde i bilen veldig bra når jeg ser på det i etterkant, jeg lærte mye om meg selv og om hva som er nødvendig for å leve. Det ble også mye bålkaffe, mat under åpen himmel og stillhet, nå sitter jeg med egen bolig og masse plass men det er en liten del av meg som enkelte ganger savner å bo i en bil.

Anonymkode: 2d781...e64

Hvis man ikke har tilstrekkelig inntekt dekker NAV Sosial husleie og strøm.

Man må ikke flytte inn i kommunal bolig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student var jeg i liknende situasjon selv, grunnet streik i transportbransjen. Butikken jeg jobbet i fikk ikke flere varer, og jeg ble permittert i nesten en måned. Dette resulterte i at jeg så og si ikke fikk lønn måneden etter, som var juni, og jeg måtte virkelig leve fra hånd til munn. Spiste mindre, kjøpte ingenting nytt, spinket og sparte på alt jeg hadde. Det gikk greit, men var uendelig glad for å få skikkelig lønn igjen. Satte mer pris på hver krone etter det, for å si det sånn.

Anonymkode: efd87...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Inkognitogata skrev:

Hvis man ikke har tilstrekkelig inntekt dekker NAV Sosial husleie og strøm.

Man må ikke flytte inn i kommunal bolig. 

NAV dekker ikke husleie sånn uten videre, de setter visse krav som oppfylles før man i det hele tatt kan søke om økonomisk støtte til bolig. NAV er forresten ikke den etaten som har kontroll på kommunale boliger, det er det kommunen som er ansvarlig for og idealistisk sett så skal kommunen og NAV ha en viss kommunikasjon når det gjelder kommunale boliger og hvem som eventuelt står i kø for å få bolig.

Man MÅ selvfølgelig ikke flytte inn i en kommunal bolig, men når man er så langt ned på et økonomisk punkt så er man ikke i stand til å stille med depositum og (heldigvis) så er det et fåtall av utleiere som godtar den verdiløse garantien som NAV gir.

Anonymkode: 2d781...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...