Gå til innhold

Noen som har tatt HPV-vaksinen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå får ungdomskoleelever tilbud om gratis HPV-vaksine. Men er det noen her som har tatt den i voksen alder? 

Husker dere pris? Var det tre doser? Når skulle de tas i forhold til hverandre? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt dette får du jo svar på ved et enkelt Googlesøk. 

Anonymkode: a6cf0...182

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg tok måtte seg ta tre stk, tror det var først 3 mnd og deretter 6 mnd i mellom dosene. Gratis hos meg, da jeg var innenfor aldersgrensen, men du finner helt sikkert pris vha google.

Anonymkode: ed17e...d92

Skrevet

Fant mye info om hva det er, at det er et tilbud til dem født etter 1991 osv. Fant ikke svar på det jeg konkret spurte om nei. Dessuten har jeg flere spørsmål, så ville generelt ha kontakt med noen andre som har tatt denne. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Amatariel said:

Fant mye info om hva det er, at det er et tilbud til dem født etter 1991 osv. Fant ikke svar på det jeg konkret spurte om nei. Dessuten har jeg flere spørsmål, så ville generelt ha kontakt med noen andre som har tatt denne. 

Så rart, jeg fant svar på spørsmålene dine veldig fort. Koster i underkant av 4k, det andre har brukeren over svart på. 

Anonymkode: a6cf0...182

• Liker 1
Skrevet

Er det noen som har prøvd å bli gravid samtidig som vurdert av å ta HPV-vaksinen?

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ca 4500 kroner for de tre vaksinene. Tas ved 0, 2 og 6 mnd. 

Anonymkode: 835e4...47f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

noen som vet om den har noe hensikt hvis man allerede har HPV? 

Anonymkode: 564ab...dcd

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har med all sannsynlighet HPV slik jeg har forstått det siden jeg måtte gjennomføre en konisering. Hadde tatt vaksinen fra før, men alle leger/gynekologer jeg har vært i kontakt med i forhold til det spurte om jeg hadde vaksinen for å dobbelsjekke :) Vil tro det er lurt uansett, man kan jo hele tiden bli smittet med en ny type HPV osv. 

Anonymkode: 4cf91...149

Skrevet

Jeg har fått tak i dose 1 av vaksinen nå, noe som tok 9 måneder fra jeg fikk resepten hos legen til jeg fikk den utlevert. Årsaken er mangel hos leverandøren. Men jeg tør jo ikke ta dosen nå, for det kan jo ta mye lenger tid enn to måneder før jeg får neste..!? Koster jo såpass mye at jeg ikke vil ta dose 1 forgjeves heller... vanskelig dette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beksjed om at den var lur å ta fordi man kan bli smittet på nytt, men at den ikke hadde noe virkning på hpv viruset man allerede har. 

Anonymkode: fc35f...e15

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk tilbud om den etter jeg ble konisert. Koster litt over 3000 og må ta tre doser. 

Anonymkode: d8453...df9

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg har tatt de, men jeg fikk dem gratis. Var en periode hvor kvinner innen en viss aldre fikk dem gratis, tok dem da.

Anonymkode: 3bc66...e60

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok den for to år siden, da var jeg 29. Den du får gratis dekker bare de to typene HPV som hyppigst fører til kreft, etter hva jeg har forstått. Det finnes i tillegg mange andre typer HPV, så jeg valgte den dyreste vaksinen som dekket flest typer. Gardasil heter den. Jeg betalte vel mellom 1200 og 1400 kr for hver dose (husker ikke nøyaktig), så det blir jo litt penger av det når du skal ta tre doser. Det er allikevel verdt pengene. Tror det gikk 3 mnd mellom dose 1 og 2 og 6 mnd mellom dose 2 og 3, som noen andre skrev over her. 

Etter hva jeg har forstått, hjelper vaksinen også de som har viruset, så lenge det ikke har brutt ut i celleforandringer enda. Det er derfor kvinner får beskjed om å vaksinere seg med én gang de har fått fjernet celleforandringer.

Anonymkode: eed09...6d2

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok den for to år siden, da var jeg 29. Den du får gratis dekker bare de to typene HPV som hyppigst fører til kreft, etter hva jeg har forstått. Det finnes i tillegg mange andre typer HPV, så jeg valgte den dyreste vaksinen som dekket flest typer. Gardasil heter den. Jeg betalte vel mellom 1200 og 1400 kr for hver dose (husker ikke nøyaktig), så det blir jo litt penger av det når du skal ta tre doser. Det er allikevel verdt pengene. Tror det gikk 3 mnd mellom dose 1 og 2 og 6 mnd mellom dose 2 og 3, som noen andre skrev over her. 

Etter hva jeg har forstått, hjelper vaksinen også de som har viruset, så lenge det ikke har brutt ut i celleforandringer enda. Det er derfor kvinner får beskjed om å vaksinere seg med én gang de har fått fjernet celleforandringer.

Syns det her er veldig rart. 

Jeg fikk ingen beskjed om hpv virus når jeg ble konisert, så har tolket det som at da hadde jeg ikke det. 

Vært på kontroll hvert år siden da, og på tredje året fikk jeg påvist hpv, og veldig veldig milde forandringer (ikke grad 1 en gang). 

Først da fikk jeg beskjed om å ta hpv vaksine, men fikk også beksjed om at den hjelper ingenting mot viruset som var. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beksjed om at den var lur å ta fordi man kan bli smittet på nytt, men at den ikke hadde noe virkning på hpv viruset man allerede har. 

Det jeg har hørt er at den ikke har effekt hvis du har celleforandringer, men dersom du har et "hvilende" HPV-virus i kroppen, skal det hjelpe. Re-smitte er jo også et poeng. Dersom man er i et fast forhold, vil man smitte hverandre på ny hele tiden, slik at viruset aldri forsvinner av seg selv. Dette er jo et virus som kan finne på å forsvinne av seg selv, men med fast partner øker sjansen betraktelig for at det blir værende. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes flere typer HPV. Husket ikke eksakt antall men googlet det og det er over 200, 40 av dem smitter ved seksuellkontakt. (kilde fhi
Noen gir vorter, noen gir kreft, noen har større sjanse for å gå over av seg selv etc. Alle vil nok ha HPV en eller annen gang i livet, også flere ganger i livet og du kan også ha HPV 10 ganger uten å få kreft. Problemet er at HPV øker sjansen for kreft for visse varianter. 

Det er også slik at det finnes forskjellige vaksiner som funker for hver sin type. Type 16 og 18 er de som som oftest forårsaker kreft, det er så klart også andre typer som nevnt i kilden (kilde over). 
Det er slik jeg forstår det, forskjellig vaksine som gies via vaksinasjonsprogrammet for barn, og den de født på rundt 91 fikk gratis i fjor eller året før der (jeg er en av de som fikk det og tok det). Jeg fikk den som heter Cervarix. Min søster er året for gammel og hun betalte fullpris og hun fikk en annen, husker ikke navnet. Den i vaksinasjonsprogrammet for barnet er vell Gardisil om jeg ikke husker feil, mener søskenbarnet mitt fikk den. Vet ikke om alle i hele Norge får den eller om noen får en av de andre typene. 

Har du hatt HPV og også celleforandringer tidligere, så burde du ta vaksinen. Siden det er så mange forskjellige du kan bli smittet med og du kan bli smittet flere ganger iløpet av livet. Vaksinen vil ikke gjøre at man 100% unngår livmorhalskreft, men det reduserer risikoen. Og ja, den anbefales for alle. Det sies at den ene typen funker best om man ikke har hatt sex enda, hvordan det funker er jeg ikke sikker på. Bare noe jeg har hørt og at det er derfor den blir tilbudt når man går på barneskolen. 

Anonymkode: 59a67...150

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg har hørt er at den ikke har effekt hvis du har celleforandringer, men dersom du har et "hvilende" HPV-virus i kroppen, skal det hjelpe. Re-smitte er jo også et poeng. Dersom man er i et fast forhold, vil man smitte hverandre på ny hele tiden, slik at viruset aldri forsvinner av seg selv. Dette er jo et virus som kan finne på å forsvinne av seg selv, men med fast partner øker sjansen betraktelig for at det blir værende. 

Akkurat..  ja, det her er jo helt stikk i strid med hva jeg har fått høre..  

Jeg fikk beksjed om at eksisterende virus ikke kynhe gjøres noe med uansett, men at det var lurt å ta pga resmitte. Men at med fast partner ble jo ikke jeg i sannsynlighet smittet med noe nytt, og at det ikke var noe poeng at han tok. 

Så jeg har nå drøyet dette et år jeg da, søren det tydeligvis ikke hjalp mot det jeg har uansett. 

Var inne i fjor, og da hadde jeg så lette forandringer at de vanligvis ikke hadde nevnt det (under grad en, og de kunne ikke en gang si om det var forandringer), og jeg skulle inn igjen i år, men nå er jo det bare å drite i, siden alt blir satt til side.. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syns det her er veldig rart. 

Jeg fikk ingen beskjed om hpv virus når jeg ble konisert, så har tolket det som at da hadde jeg ikke det. 

Vært på kontroll hvert år siden da, og på tredje året fikk jeg påvist hpv, og veldig veldig milde forandringer (ikke grad 1 en gang). 

Først da fikk jeg beskjed om å ta hpv vaksine, men fikk også beksjed om at den hjelper ingenting mot viruset som var. 

Anonymkode: 

Litt usikker på hva du synes er rart? De aller, aller fleste tilfeller av celleforandringer skyldes HPV-viruset. Bare i svært få unntakstilfeller skyldes celleforandringer og livmorhalskreft andre ting enn HPV, f.eks arv. Det kan hende de tok det som en selvfølge at du skjønte du hadde HPV da du hadde grove celleforandringer, siden det nesten ALLTID er HPV som forårsaker det. Det er også først de siste årene de har testet for HPV sammen med celleprøve, selv om man i mange år har visst at HPV er hovedårsaken til celleforandringene. Før fikk du bare beskjed om at du hadde celleforandringer, nå får du faktisk også beskjed om at du har HPV.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk samme beskjed. Har også tatt vaksinen. 

Anonymkode: 8e0a8...d87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...