AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #1 Skrevet 11. mars 2020 Noen her som går politihøgskolen? tenkt på det selv Anonymkode: dec87...90d
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #2 Skrevet 11. mars 2020 Lykke til med å finne deg jobb Anonymkode: 821ab...833 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #3 Skrevet 11. mars 2020 Jeg har gått der! 3,5 år siden, er i jobb og har vært det siden november året jeg gikk ut. Jobbsituasjonen er ikke like håpløs som før. Hva lurer du på? Anonymkode: 806fa...e75
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #4 Skrevet 11. mars 2020 Jeg ble ferdig utdannet ved phs i fjor. Hva lurer du på? Anonymkode: 9e450...949
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #5 Skrevet 11. mars 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble ferdig utdannet ved phs i fjor. Hva lurer du på? Anonymkode: 9e450...949 egentlig hvordan studie er? hvordan man må være som person for passe inn på studie osv? Anonymkode: dec87...90d
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #6 Skrevet 11. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: egentlig hvordan studie er? hvordan man må være som person for passe inn på studie osv? Anonymkode: dec87...90d Ikke meg du siterer, men svarer likevel. Da jeg gikk der vil jeg si det var en ganske homogen studentmasse. De aller flere var hvite etniske nordmenn, typisk «født med ski på beina», omgjengelige og de fleste er ganske utadvendte. Det krever jo også at du er god på samhandling og interessert i å samarbeide og snakke med mennesker i alle tenkelige situasjoner til alle døgnets tider for å faktisk fylle rollen som politi. Mitt inntrykk er at studiet er hardt. Jeg har selv vært i militæret og gjorde det bra på videregående, men syntes det var tøft å gå phs., og da spesielt tredjeåret. Første- og andreåret var piece of cake i forhold. Du må være innstilt på å lese mye, og på å ha mange eksamener. Det skiller seg vel mest ut fra andre studier ved at det krever mye fysisk trening, i tillegg til at du skal være sterk faglig. I tillegg kommer jo det praktiske, slik som å skyte opp på pistol/maskinpistol, ta utrykningskurs og sånne ting. Dersom du hater å være ute, misliker å gå langt utenfor komfortsonen, er redd for å dykke, synes trening som innebærer nærkamp er ubehagelig, ikke er motivert for en jobb med mye papirarbeid og saksbehandling, så er phs et studie du bør holde deg langt unna. Anonymkode: 806fa...e75
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2020 #7 Skrevet 11. mars 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke meg du siterer, men svarer likevel. Da jeg gikk der vil jeg si det var en ganske homogen studentmasse. De aller flere var hvite etniske nordmenn, typisk «født med ski på beina», omgjengelige og de fleste er ganske utadvendte. Det krever jo også at du er god på samhandling og interessert i å samarbeide og snakke med mennesker i alle tenkelige situasjoner til alle døgnets tider for å faktisk fylle rollen som politi. Mitt inntrykk er at studiet er hardt. Jeg har selv vært i militæret og gjorde det bra på videregående, men syntes det var tøft å gå phs., og da spesielt tredjeåret. Første- og andreåret var piece of cake i forhold. Du må være innstilt på å lese mye, og på å ha mange eksamener. Det skiller seg vel mest ut fra andre studier ved at det krever mye fysisk trening, i tillegg til at du skal være sterk faglig. I tillegg kommer jo det praktiske, slik som å skyte opp på pistol/maskinpistol, ta utrykningskurs og sånne ting. Dersom du hater å være ute, misliker å gå langt utenfor komfortsonen, er redd for å dykke, synes trening som innebærer nærkamp er ubehagelig, ikke er motivert for en jobb med mye papirarbeid og saksbehandling, så er phs et studie du bør holde deg langt unna. Anonymkode: 806fa...e75 Er bare usikker om jeg passer som politi, selv om jeg veldig har ønske om bli det. Kjenner folk som går der og de sier liksom alle er utadvendte osv. Jeg som person er litt innadvendt, er ikke sjenert akkurat men stille som person normalt og ikke blant dem som snakker mye. Jeg er ikke person som er god i smaltalk og slik, og å bli kjent med nye folk. Men har hørt folk endrer seg veldig gjennom studie og man vokser som person. Bare tenker siden jeg ikke er særlig utadvendt at jeg vil slite på opptak, hørt man får få spørsmål som krever lange svar og det er jeg dårlig på. Anonymkode: dec87...90d
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #8 Skrevet 12. mars 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er bare usikker om jeg passer som politi, selv om jeg veldig har ønske om bli det. Kjenner folk som går der og de sier liksom alle er utadvendte osv. Jeg som person er litt innadvendt, er ikke sjenert akkurat men stille som person normalt og ikke blant dem som snakker mye. Jeg er ikke person som er god i smaltalk og slik, og å bli kjent med nye folk. Men har hørt folk endrer seg veldig gjennom studie og man vokser som person. Bare tenker siden jeg ikke er særlig utadvendt at jeg vil slite på opptak, hørt man får få spørsmål som krever lange svar og det er jeg dårlig på. Anonymkode: dec87...90d Det du kan få problemer med, er å ta ledelse. Du må være robust nok til å skjære gjennom i situasjoner der alle låser seg, og være snarrådig nok til å se løsninger der andre har problemer. Det er din plikt å gå mot de situasjonene som andre rømmer fra. Det er mye forskjellige folk i politiet, og ikke alle er like utadvendte, men du må kunne klare å gå ut av komfortsonen, du kan ikke stikke deg bort og vente at andre skal ta ledelse og initiativ. Det er din (og dine kollegers) oppgave. Det som er fint med politiet, er at du har så utallige muligheter. Du kan finne din nisje, der du er spesielt god, og dyrke den. Samtidig må du kunne steppe inn, og være litt "potet", PHS utdanner i første omgang generalister. Alt kan skje, og du vet aldri hvordan dagen din blir. Om du er en litt stille person, kan det bety at du er god på å lytte og se detaljer, og at du får godt overblikk og er årvåken. Hvis dette er noe du ønsker, så hindrer ingen deg i å søke. Da vil du finne ut mer om dette er noe som passer for deg, og det vil bli vurdert om du er skikket eller ikke. Anonymkode: c56a5...fc8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #9 Skrevet 12. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du kan få problemer med, er å ta ledelse. Du må være robust nok til å skjære gjennom i situasjoner der alle låser seg, og være snarrådig nok til å se løsninger der andre har problemer. Det er din plikt å gå mot de situasjonene som andre rømmer fra. Det er mye forskjellige folk i politiet, og ikke alle er like utadvendte, men du må kunne klare å gå ut av komfortsonen, du kan ikke stikke deg bort og vente at andre skal ta ledelse og initiativ. Det er din (og dine kollegers) oppgave. Det som er fint med politiet, er at du har så utallige muligheter. Du kan finne din nisje, der du er spesielt god, og dyrke den. Samtidig må du kunne steppe inn, og være litt "potet", PHS utdanner i første omgang generalister. Alt kan skje, og du vet aldri hvordan dagen din blir. Om du er en litt stille person, kan det bety at du er god på å lytte og se detaljer, og at du får godt overblikk og er årvåken. Hvis dette er noe du ønsker, så hindrer ingen deg i å søke. Da vil du finne ut mer om dette er noe som passer for deg, og det vil bli vurdert om du er skikket eller ikke. Anonymkode: c56a5...fc8 Stiller meg bak dette. Dersom du er nysgjerrig på studiet, er det bare å søke. Det at du TS skriver at du ikke er utadvendt, trenger ikke være negativt. Jeg gikk på skole med flere som ikke var direkte ekstroverte kanskje, men som likevel utdannet seg til å bli flotte og tydelige politimenn- og kvinner. Lykke til! Anonymkode: 806fa...e75
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #10 Skrevet 12. mars 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du kan få problemer med, er å ta ledelse. Du må være robust nok til å skjære gjennom i situasjoner der alle låser seg, og være snarrådig nok til å se løsninger der andre har problemer. Det er din plikt å gå mot de situasjonene som andre rømmer fra. Det er mye forskjellige folk i politiet, og ikke alle er like utadvendte, men du må kunne klare å gå ut av komfortsonen, du kan ikke stikke deg bort og vente at andre skal ta ledelse og initiativ. Det er din (og dine kollegers) oppgave. Det som er fint med politiet, er at du har så utallige muligheter. Du kan finne din nisje, der du er spesielt god, og dyrke den. Samtidig må du kunne steppe inn, og være litt "potet", PHS utdanner i første omgang generalister. Alt kan skje, og du vet aldri hvordan dagen din blir. Om du er en litt stille person, kan det bety at du er god på å lytte og se detaljer, og at du får godt overblikk og er årvåken. Hvis dette er noe du ønsker, så hindrer ingen deg i å søke. Da vil du finne ut mer om dette er noe som passer for deg, og det vil bli vurdert om du er skikket eller ikke. Anonymkode: c56a5...fc8 Lærer man mye på studie? og forbrede seg og endre seg som person? Anonymkode: dec87...90d
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #11 Skrevet 12. mars 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lærer man mye på studie? og forbrede seg og endre seg som person? Anonymkode: dec87...90d Man lærer veldig mye på studiet. Du bør lese litt inne på phs.no 🙂 Anonymkode: 806fa...e75
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #12 Skrevet 14. mars 2020 Jeg har ingen erfaring med phs, men vil bare skyte inn at alle endrer seg litt som person når man tar utdanning. Og da kanskje spesielt i yrker hvor man skal jobbe med mennesker. Så du skal ikke være redd for at du ikke er bra nok, eller "riktig" nok. En ting jeg kom til å tenke på er at man ser etter skikkethet i politiet, men for å bli helsepersonell eller lærere gjør man ikke det. Anonymkode: 302d4...d24
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #13 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 14.3.2020 den 23.50): Jeg har ingen erfaring med phs, men vil bare skyte inn at alle endrer seg litt som person når man tar utdanning. Og da kanskje spesielt i yrker hvor man skal jobbe med mennesker. Så du skal ikke være redd for at du ikke er bra nok, eller "riktig" nok. En ting jeg kom til å tenke på er at man ser etter skikkethet i politiet, men for å bli helsepersonell eller lærere gjør man ikke det. Anonymkode: 302d4...d24 For å bli lærer, må du være sikket, de tar kontinuerlig tester gjennom hele studiet (leste meg opp om det) Anonymkode: e7bf4...c9b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #14 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For å bli lærer, må du være sikket, de tar kontinuerlig tester gjennom hele studiet (leste meg opp om det) Anonymkode: e7bf4...c9b Lakmustest, hørt om noen under lærerutdanning som ikke har fptt fullført utdannelsen grunnet manglende egnethet? Ikke det nei, vel da betyr ikke de testene noe. Læreryrke må være det yrke hvor flest uten egnethet utdanner seg. Lærere som ikke evner å holde styr på klasser og enkeltelever utdannes i hopetall. Trist at de ikke kan innføre bedre kvalitet. I sin tid når jeg tok befalsutdannelse så var vi nesten 260 aspiranter. Av de aspirantene ble kun 23 tatt ut for å bli satset på. De resterende 235 ble ansett som ikke egnet og følgelig måtte finne seg noe annet å gjøre. Anonymkode: 17289...ca9
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #15 Skrevet 20. juni 2022 det finnes faktisk en egen tråd inne på Diskusjon.no angående Politi-høgskolen altså. Der finnes det både nåværende og tidligere studenter. Pluss folk som kan være interesserte i å søke, for eksempel til neste år - men som ikke har begynt på selve utdannelsen der enda. ligger vel under kategorien "jobb og utdannelse" en plass... Anonymkode: c7622...28f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå