Gå til innhold

Har folk begynt å hamstre mat?

Drizzt

Anbefalte innlegg

Jeg benyttet fridagen på jobb for å handle litt mat midt på dagen og unngå store folkemengder og jammen var det flere med stappfulle handlevogner med dopapir, pasta og all mulig mat. Har folk begynt å hamstre allerede? Er det ikke litt ... tidlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk har begynt ja. Skulle bake en bursdagskake her om dagen og måtte innom 4 butikker før jeg fant hvetemel og gjær 🙄

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel dem som er påvirket av media da. Samboer og jeg har ikke bil så skal det kjøpes inn store mengder mat går det via Meny-appen. Toalettpapir kan det vel sies har blitt kjøpt en del av. Ellers så er jeg avventende. Jeg orker ikke stress  >_< 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Drizzt skrev:

Jeg benyttet fridagen på jobb for å handle litt mat midt på dagen og unngå store folkemengder og jammen var det flere med stappfulle handlevogner med dopapir, pasta og all mulig mat. Har folk begynt å hamstre allerede? Er det ikke litt ... tidlig?

Når frykten råder, så handler man irrasjonelt. Har ikke sett så mye hamstring her lokalt på Haugalandet ennå. Var innom to butikker i dag, og det var faktisk mindre folk enn vanlig. Kan jo være at folk holder seg hjemme for å unngå smitte. Men når det er sagt, så går jeg bare og venter på at panikken bryter ut. Dersom butikker begynner å gå tom for enkelte varer, så løper nok Ola og Kari til nærmeste butikk og begynner å renske hyllene for matvarer og andre ting de tror de trenger. Det jeg frykter litt er at media skal hause det hele opp, og skape enda mer frykt. Håper derfor at media holder litt igjen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda, folk hamstrer som gærne. Til og med vann er det opptatt av å ha i massevis. De tror kanskje at dråpesmitte betyr at viruset smitter gjennom vannet de drikker, aner ikke.

Anonymkode: abc4e...107

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hamstret i dag. Men ikke ukontrollert og uten hode. De hadde 10-kronersmarked på meny og grovbrød til 10 kr stk. Det er billig. Kjøpte mye kylling og koteletter, pølse, hvite bønner og litt frosne grønnsaker. Egg, kokosmelk og litt hermetikk. Fiskepinner og potetmos på pose. 

I værste fall så har vi mat for et par uker og slipper å handle mend folk løper rundt med smitte 😊

Anonymkode: 48818...165

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kjøpte mat for de neste 3 ukene i dag, ønsker å unngå butikker og andre steder fremover. 

Anonymkode: 784a0...e7d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i butikk i Trøndelag, her går det greit. Noen handler litt ekstra, men fyller ikke handlevogna. 

Jeg skulle spise ut fryseboksen for å vaske den og avrime, men tror jeg lar være en stund til. Blir vi i karantene i to uker, så har vi nok mat, og naboen min har lovt meg å handle hvis det er noe jeg trenger, og jeg skal handle til henne hvis hun blir i karantene.

Anonymkode: d7632...207

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er faktisk bekymret for denne hamstringen. I Italia meldes det om tomme butikkhyller fordi folk har hamstret mat. Jeg har for min del alltid nok mat i skap og fryser til minimum 1 uke. 

Anonymkode: 2ebf4...6a4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok i går en større storhandel enn hva jeg vanligvis pleier, kjøpte dobbelt opp av hva jeg vanligvis gjør. Og så gjorde jeg det samme i dag. Har kun kjøpt frysevarer og tørrvarer, og da varer jeg uansett kjøper ukentlig. Det skader ingen. Litt deilig å ha full fryseboks og full kjøkkenskuff, skulle generelt vært flinkere til å ha det🙂

Anonymkode: 131e5...ac3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har nettopp spist oss ut av skap og skuffer pga oppussing, så skal ha en utvidet ukeshandling imorgen. Men det blir mest å fylle opp med slikt som vi uansett pleier å ha, og ikke noe særlig ekstra. 

Anonymkode: 261ad...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er folks hamstring i seg selv som skaper problemet, så er vi inne på feil spor. Folk må roe seg på sånt som dette, og heller fokusere det de greier på smitteredusering. Det er det vi trenger nå, ikke tomme mathyller. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke hamstret, men siden jeg og mannen er veldig dårlig på å ha langtidsholdbar mat stående i huset (de fleste har jo tørrvarer, hermetikk, osv. nok til kanskje en uke hvis det skulle bli helt krise, men ikke vi!) så har vi begynt å så smått handle pittelitt ekstra hver gang vi er ute å handler. Handler 2-3 ganger i uka, og da kjøper vi med en eller to bokser med hermetikk. Pasta og ris har vi også kjøpt inn, litt etter litt. Har også kjøpt inn en sekk ekstra med hundemat. Tenkte å kjøpe inn en ekstra sekk med kattemat om et par dager.

Har nå langtidsholdbar mat som kan vare i minst 4-5 dager hvis det skulle bli nødvendig, men har ikke kjøpt inn alt samtidig. Synes det er dårlig gjort å gjøre for de rundt oss. Mye bedre å kjøpe inn litt etter litt, hver gang du handler. Da vil det forhåpentligvis ikke bryte ut panikk når folk ser tomme hyller og fulle vogner, og de vil klare å fylle opp hyllene før de blir helt tomme.

Og vi har ikke kjøpt inn ekstra mat fordi vi tror samfunnet vil kollapse og vi ikke vil få tilgang på mat. Men tenker at hvis vi skulle bli nødt til å bli i karantene er det veldig fint å ha nok til noen dager i allefall, hvis vi ikke får tak i noen til å handle for oss. Kjenner ikke så mange, og bor et stykke unna nærmeste butikk. Hvis det mot formodning skulle gå skikkelig ille og "alle" her vi bor skulle bli smittet (så langt er det ingen, bank i bordet) er det også veldig fint å kunne ha mulighet til å se det an litt, og heller velge selv når man må på butikken.

Anonymkode: 4bbc1...6c6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hamstrer ikke, men kjøper inn litt ekstra av diverse varer. Jeg har aldri pleid å ta "storhandler" siden jeg ikke har bil, liten plass på kjøkkenet, og uansett bor slik at jeg kan gå innom butikken på fem minutter om jeg mangler en ingrediens. Nå rydder jeg litt ekstra plass til enkelte basisvarer.

Anonymkode: d2a67...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg kan vel innrømme at vi har handlet inn litt mer enn normalt, kjøpt litt ekstra tørrvarer og puttet litt greier i frysen. 

Anonymkode: de2d4...d07

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor riktignok i Danmark, men her har hamstringen begynt for alvor. Var ikke mulig å finne dopapir på de tre butikkene jeg var innom. Håpløst å begynne sånn. Selv hamstrer jeg ikke, men kommer kanskje til å la maten i fryseren og pastaen jeg har liggende ligge litt til i tilfelle jeg blir avhengig av å ha mat i backup. Ellers vil jeg nok handle som vanlig så lenge det er mulig.

Anonymkode: 3f6bc...a43

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Nimbus2000

Har ikke hamstret, men har uansett nok mat i fryseren og skapene til å holde over en uke.  Myndighetene anbefaler at man har et beredskapslager for 3 døgn.  Regner med at det er fordi det er vanskelig å tenke seg at butikkene skal være lenger uten mat enn det. 

Selv under andre verdenskrig så klarte man jo å fø befolkningen.

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har hamstret litt boksemat, supper, bakevarer og frysevarer så vi klarer oss noen uker. Greit å fly minst mulig på butikken fremover. 

Anonymkode: be673...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamstrer ikke, men storhandel hver 14. Dag. Alltid gjort sånn og fyller på med det som trengs innimellom. 
ved  Evt shut-down , skal vi klare oss helt greit. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La merke til at spagetti a la capri og sodd var utsolgt på butikken her. Det har aldri vært utsolgt før så vidt jeg har sett.. 

Anonymkode: adc92...dd6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...