Gå til innhold

Vikeplikt ut fra busstoppet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

En buss står sjeldent lenge på en holdeplass. Svinger den ut og treffer deg så får ikke den skyld. Sånn er det. 

Anonymkode: 0ac0f...d88

Hva definerer du som lenge? Står gjerne opp til 5-10 min. Bussen skal gi tegn.

Anonymkode: 9b005...076

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, ti10 said:

Herregud, her er det snakk om en by, det er ingen som prøver å krysse veien på de stedene det er snakk om, det er ikke snakk om skoleveien der unger kjører buss alene hele tiden.

Her kjører man 80 forbi bussen.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, ti10 skrev:

Herregud, her er det snakk om en by, det er ingen som prøver å krysse veien på de stedene det er snakk om, det er ikke snakk om skoleveien der unger kjører buss alene hele tiden.

Det kunne vel ikke jeg vite. Rart om du vet at absolutt ingen kan løpe foran den bussen akkurat da også. Men godt at du er helt skråsikker på det da, så det ikke kan gå et liv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her kjører man 80 forbi bussen.

I 80 sone har bussen vikeplikt. Jeg svarer farten også i 80 sone og legger meg litt ut fra bussen om jeg kan. Fordi man aldri vet.

Skrevet
1 time siden, ti10 skrev:

Lov og lov, man klarer uansett ikke å stoppe på en meter eller to. 

Grunnregelen er den prinsipielle hovedbestemmelse for all veitrafikk, inntatt i vegtrafikkloven § 3: «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret».

Grunnregelen bygger på de to viktigste målsettinger for trafikklovgivningen: trafikksikkerhet og en effektiv og smidig trafikkavvikling. Det betyr for eksempel at du alltid skal kunne stanse for en hindring på den tilgjengelige strekningen.

§ 6. Fartsregler.

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.. 

Det betyr at begge har et ansvar. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, ti10 skrev:

Det vet du faktisk ikke!!

Man skal tilpasse farten. Det er også lov å følge litt med, f.eks. se om det går folk av og på, da kan man trygt kjøre forbi. Hvis man ikke ser tydelige tegn på dette eller at det står folk på holdeplassen kan man anta at bussen snart kjører og man kan stoppe bak og vente til den har kjørt ut.

Anonymkode: da669...f2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her var det tidligere en ukultur blandet bussjåførene, hvor de konsekvent dreide ut på veien i samme øyeblikk som de satt på blinkelysene. Som trafikant var det umulig å forutse at bussen skulle kjøre ut på veien i det øyeblikket. Og det var ofte man hørte om nesten ulykker.

Har ved flere tilfeller selv opplevd at bussen brått dreier over når man er på siden av den, og så vidt unngått kollisjon. Selv i lave hastigheter, og kø.

Tror sjåførene har fått oppstrekk etter mange klager. De siste årene har det vært mye bedre, og blinkelysene settes på i litt tid før de dreier ut på veien.

Anonymkode: 7e2d0...fe9

AnonymBruker
Skrevet

Rart at så mange skal krangle her for en faktisk lov. 

Skrevet

Her var det mange rare tolkninger og meninger. Jeg kjørte buss da jeg studerte. Hovedregelen er at man har vikeplikt for buss som forlater holdeplass på veistrekninger med fartsgrense 60 km/t eller lavere om annet ikke er angitt. Bussjåfør må blinke ut fra holdeplass før denne svinger ut i veien. Ved et sammenstøtt vil dette bli vektlagt for fordeling av skyld. Det er nok mange sjåfører som i hastverk er litt for snar med dette, men det er jaggu meg mange bilister som gasser på når de ser at bussen forlater holdeplass.

Bilistens ansvar er å alltid være aktpågivende. Det er å forvente at folk krysser foran bussen. Derfor skal man alltid sakke ned farten og være klar til å bremse.

Det er også mulig å lese bussens "kroppsspråk". Mange busser har i dag bremselås når dørene er åpne. De fleste bybusser har også automatgir, så sjåføren setter giret i "Park" ved stans og håndbrekk. Alle disse tingene medfører at bremselysene kommer på. Det tar litt tid fra en sjåfør har bestemt seg for å kjøre til h*n faktisk kan gjøre det og når bussen er klar for å kjøre går bremselysene av. I mange tilfeller kan man se at bussen også beveger seg litt. Derfor, når man ser at bremselysene går av så kan man også forvente at bussen begynner å kjøre. Det er derfor en god regel å følge med på bremselysene når man passerer en buss.

På det aktuelle spørsmålet er det vanskelig å svare uten å se stedet. Kanskje en bilde fra google maps hadde hjulpet. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man skal tilpasse farten. Det er også lov å følge litt med, f.eks. se om det går folk av og på, da kan man trygt kjøre forbi. Hvis man ikke ser tydelige tegn på dette eller at det står folk på holdeplassen kan man anta at bussen snart kjører og man kan stoppe bak og vente til den har kjørt ut.

Vel, eneste grunnen til at folk skal kunne finne på å krysse veien på noen av stedene jeg snakker om, må være et intenst dødsønske. Det er mye trafikk i begge retninger, og null bebyggelse eller noe som helst folk skal til på andre siden av veien. De som går av bussen på busstoppene går ned en gangvei (på samme side) som leder ned til en fotgjengerundergang. Det er ikke akkurat skolebusser i tettbebygde strøk det er snakk om ;)

Og jeg sitter også på i buss en del, og opplever at bussen bare står i ro noen minutter, enten fordi de (antar jeg) faktisk venter for å holde ruta, eller er opptatt med passasjerer som skal spørre, forklare, klage eller gud vet hva. 

Uansett må man kunne forvente at man blinker mer enn ett blink når man skal svinge, enten man kjører buss, bil eller trailer. Hadde man kjørt sånn på oppkjøring, hadde man strøket med glans.

Er enig i at alle må ta hensyn i trafikken, men det gjelder altså yrkessjåfører også.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du aldri opplevd at en buss står stille i flere minutter selvom ikke det er folk på vei inn/ut? 

Skrevet
På 11.3.2020 den 8.25, ti10 skrev:

Har selv lurt på det samme. Har flere ganger opplevd å komme kjørende, så blinker bussjåføren én eneste gang før han vrenger bussen ut i veien. Det er jo håpløst. Greit hvis man er såpass langt unna at man rekker å bremse uten å henge i bilbeltet, men i mange tilfeller har jeg vært like bak, og da oppstår farlige situasjoner.

Bussjåførene må jo bruke hodet og vurdere om det faktisk er mulig for oss andre å overholde vikeplikten og stoppe så brått.

Selvsagt senker man farten når man nærmer seg en buss på hooldeplass.

Du kjører i 50km/t, du ser personen 2 meter før du treffer dem, reaksjonstid er et sekund. Da vil du treffe en unge som springer foran bussen i 50km/t og kjøre videre 10 meter før du begynner å bremse. Det er en dødsulykke.

Kjører du forrnuftig er det ikke noe problem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg senker alltid farten forbi en buss, med mindre jeg allerede har passert den. Er jo omtrent umulig å skape farlige situasjoner med buss med mindre man er helt hønsehjerne.

"åååååå, jeg visste ikke at busser pleide å kjøre ut av busslommen, fordi jeg er så dum at jeg skal holde farten min, hulk"

Anonymkode: 23ded...42f

AnonymBruker
Skrevet
På 11.3.2020 den 8.30, ti10 skrev:

Lov og lov, man klarer uansett ikke å stoppe på en meter eller to. 

Når du ser en buss som blinker, så må du slakke ned skjønner du. Altfor mange bilister er egoister, bare JEG kommer forbi så er alt ok. Skal bare, skal bare. Kjør med vett så går det bra.

Hilsen ex-bussjåfør.

Anonymkode: 6df29...d2d

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du ser en buss som blinker, så må du slakke ned skjønner du. Altfor mange bilister er egoister, bare JEG kommer forbi så er alt ok. Skal bare, skal bare. Kjør med vett så går det bra.

Hilsen ex-bussjåfør.

Dessverre mange bussjåfører som praktiserer størst-er-først også....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...