Gå til innhold

Vikeplikt ut fra busstoppet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom opp i en diskusjon ang et busstopp her i byen. Stoppet er adskilt fra veien med rabatt, så bussene er fysisk adskilt fra veien og trafikken. Ene parten mener her at bussen har vikeplikt når den skal ut fra dette stoppet, andre mener bilistene skal vike. Hvem har rett? 

Anonymkode: b193d...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv lurt på det samme. Har flere ganger opplevd å komme kjørende, så blinker bussjåføren én eneste gang før han vrenger bussen ut i veien. Det er jo håpløst. Greit hvis man er såpass langt unna at man rekker å bremse uten å henge i bilbeltet, men i mange tilfeller har jeg vært like bak, og da oppstår farlige situasjoner.

Bussjåførene må jo bruke hodet og vurdere om det faktisk er mulig for oss andre å overholde vikeplikten og stoppe så brått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ti10 skrev:

Har selv lurt på det samme. Har flere ganger opplevd å komme kjørende, så blinker bussjåføren én eneste gang før han vrenger bussen ut i veien. Det er jo håpløst. Greit hvis man er såpass langt unna at man rekker å bremse uten å henge i bilbeltet, men i mange tilfeller har jeg vært like bak, og da oppstår farlige situasjoner.

Bussjåførene må jo bruke hodet og vurdere om det faktisk er mulig for oss andre å overholde vikeplikten og stoppe så brått.

Så lenge det er maks 60 sone så har bussen lov til det. Over 60 så m0 bussen se seg for. 

Anonymkode: 0ac0f...d88

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det sies her over så kommer det an på fartsgrensen på stedet.

Anonymkode: 964e6...2b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det er maks 60 sone så har bussen lov til det. Over 60 så m0 bussen se seg for. 

Lov og lov, man klarer uansett ikke å stoppe på en meter eller to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har vikeplikt for buss ut av busslomme så lenge det er 60 sone eller lavere. Så spørsmålet er om det er adskilt busslomme eller om det blir en utkjørsel med påkjøringsrampe som ved motorveier feks. Da blir det vei og ikke automatisk vikeplikt. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, bussen har ikke lov å bare vrenge seg ut og skape farlige situasjoner selv om vi har vikeplikt. Vi har jo bare vikeplikt om bussen signaliserer at den skal kjøre, ved blinklys. Den kan ikke bare kjøre og alle andre må bråstoppe. Men ja, vet det er et stort problem. 

Anonymkode: 369a9...db2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo 60 som gjelder, men de har da plikt til å gi tegn til at de har tenkt å begynne å kjøre? Har sett og opplevd at sjåføren begynner å kjøre med bil i blindsonen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har vikeplikt for buss ut av busslomme så lenge det er 60 sone eller lavere. Så spørsmålet er om det er adskilt busslomme eller om det blir en utkjørsel med påkjøringsrampe som ved motorveier feks. Da blir det vei og ikke automatisk vikeplikt. 

Anonymkode: 369a9...db2

Det er adskilt busslomme det er snakk om. Er utformet omtrent som en rasteplass, bare mindre. Er i tillegg i en sving, og litt uoversiktlig ene veien. 

Anonymkode: b193d...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ti10 skrev:

Følge med i god tid og ha lav fart forbi busstopp er da vanlig? Aldri skjedd meg at jeg nesten har kræsjet med en buss. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører man og ser bussen der, så kjører man jo saktere for bussen skal jo kjøre ut igjen. Man durer jo ikke bare på.

Jeg kjører både bil og tar buss, og det er nesten ingen biler som lar bussen kjøre ut fra holdeplassen, de bare durer på. 

Har man vikeplikt for de som kommer fra høyre, så kjører man jo saktere, da man kjører forbi utkjøringer fra høyre. 

Anonymkode: f444f...a01

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ti10 skrev:

Lærer man ikke prinsippet om å avpasse farten etter forholdene lenger?

Anonymkode: c20d5...a43

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussen har lov til å kjøre inn i siden på en bil, bussen trenger ikke blinke en gang. Det er bare til å slenge seg rett inn i siden på bilen. Det er ditt ansvar å tilpasse farten og å vente bak bussen.

Anonymkode: 5105f...ee1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skummelt å tenke at mange faktisk kjører i 60 forbi en buss slik, hva hvis et barn løper ut foran bussen? 

Derfor bremser jeg alltid ned ved en bussholdeplass der det står en buss. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjører man og ser bussen der, så kjører man jo saktere for bussen skal jo kjøre ut igjen. Man durer jo ikke bare på.

Jeg kjører både bil og tar buss, og det er nesten ingen biler som lar bussen kjøre ut fra holdeplassen, de bare durer på. 

Har man vikeplikt for de som kommer fra høyre, så kjører man jo saktere, da man kjører forbi utkjøringer fra høyre. 

Anonymkode: f444f...a01

Når man kjører på sterkt trafikkerte veier, kan man ikke bremse automatisk hver gang man ser en buss. Og når bussen ikke blinker, vet man ikke om den skal kjøre ut, slipper folk av/på, venter eller hva som skjer. Hvis jeg på langt/normalt hold ser at bussen blinker og skal ut i trafikken, da bremser jeg selvsagt for å slippe den ut på veien.

Det jeg snakker om, er at den blinker ett eneste blink og vrenger bussen ut mer eller mindre samtidig. Det er forresten mange privatbilister som gjør dette i trafikken også.

Blinklys er ment for å signalisere at man kommer til å svinge. Ikke samtidig som man svinger for å understreke at "Nå svinger jeg av".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ti10 skrev:

Når man kjører på sterkt trafikkerte veier, kan man ikke bremse automatisk hver gang man ser en buss. Og når bussen ikke blinker, vet man ikke om den skal kjøre ut, slipper folk av/på, venter eller hva som skjer. Hvis jeg på langt/normalt hold ser at bussen blinker og skal ut i trafikken, da bremser jeg selvsagt for å slippe den ut på veien.

Det jeg snakker om, er at den blinker ett eneste blink og vrenger bussen ut mer eller mindre samtidig. Det er forresten mange privatbilister som gjør dette i trafikken også.

Blinklys er ment for å signalisere at man kommer til å svinge. Ikke samtidig som man svinger for å understreke at "Nå svinger jeg av".

En buss står sjeldent lenge på en holdeplass. Svinger den ut og treffer deg så får ikke den skyld. Sånn er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skummelt å tenke at mange faktisk kjører i 60 forbi en buss slik, hva hvis et barn løper ut foran bussen? 

Derfor bremser jeg alltid ned ved en bussholdeplass der det står en buss. 

Herregud, her er det snakk om en by, det er ingen som prøver å krysse veien på de stedene det er snakk om, det er ikke snakk om skoleveien der unger kjører buss alene hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærer man ikke prinsippet om å avpasse farten etter forholdene lenger?

Anonymkode: c20d5...a43

Ikke på KG - her er det hardcore regelrytteri 🤣 Så lenge bussen ikke blinker kan man bare dure på ifølge KG.

Mange som ikke har fått med seg paragraf 3 i veitrafikkloven som trumfer alt:

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

0 Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

🔗Del paragraf

Anonymkode: 9b10c...e82

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ti10 skrev:

Herregud, her er det snakk om en by, det er ingen som prøver å krysse veien på de stedene det er snakk om, det er ikke snakk om skoleveien der unger kjører buss alene hele tiden.

Tar buss, de kjører den ikke, selv om det av og til kan virke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke på KG - her er det hardcore regelrytteri 🤣 Så lenge bussen ikke blinker kan man bare dure på ifølge KG.

Mange som ikke har fått med seg paragraf 3 i veitrafikkloven som trumfer alt:

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

0 Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

🔗Del paragraf

Anonymkode: 9b10c...e82

Ja, enhver, ser ikke at det er noe unntak for yrkessjåfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...