Gå til innhold

Burde jeg kontakte fastlege/legevakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er vel, som alle, rammet litt av koronaangst. Er egentlig mest redd for å smitte noen andre på jobben, er flere der med små barn (inkludert nyfødte) og i risikogrupper (diabetes, osv.).

 

Jeg ble syk med influensasymptomer forrige fredag (altså 28.2), og har jobbet fra hjemmekontor siden. Har hatt mye feber (verre i det siste), hoster mye hver dag (verre i det siste), nyser mye, vondt i kroppen, av og på med vondt i halsen (verre i det siste) og de siste dagene har jeg også vært veldig tett i nesen og snyter meg mye (gult/grønnt snørr, når jeg er frisk/tidligere i sykdomsperioden var det blankt slim). På jobben min har vi fått beskjed om at man skal holde seg hjemme hvis man har så mye som hodeverk eller er litt snufsen, så jeg har ikke vært på kontoret på snart to uker. Jeg har jobbet hjemmefra siden jobben min er relativt fleksibel ift. arbeidssted og jeg ikke føler jeg er så dårlig at jeg ikke greier å sitte noen timer på en datamaskin til dagen. 

 

Moren min er pensjonert sykepleier, og hun mener jeg sikkert bare har vanlig influensa og at jeg sikkert ikke burde bekymre meg. Jeg har ikke bekymret meg så mye frem til nå, men nå begynner jeg å lure siden det liksom aldri går over, men heller ser ut til å bli verre. Har en god venninne som ber om statusoppdatering hver dag og de siste dagene har hun innstendig tryglet meg om å bli testet, men jeg sier jo at jeg ikke har vært i nærheten av noen jeg vet er smittet eller noen som har vært i utlandet (tok jo bussen hver dag før jeg ble syk, og aner jo ikke om noen på bussen kan ha vært smittet, men har jo ingen god grunn til å tro det? Fikk inntrykk av at de hadde lite testutstyr og ikke ønsket å teste folk med mindre de hadde vært i risikoområder eller vært i nærkontakt med folk som har blitt bekreftet smittet?).

 

Jeg selv er ikke i noen særlig utsatt gruppe, har sikkert litt dårligere immunforsvar enn hvermannsen fordi jeg har slitt litt med kronisk vitamin- og mineralmangel gjennom livet pga. cøliaki, men burde jeg faktisk ringe lege? Eller skal det bare få gå sin gang, mens jeg holder meg unna jobben og sitter hjemme med hoste og feber? Jeg regner i hvert fall med at riktig beslutning er å holde seg unna en jobb som inkluderer foreldre med nyfødte barn og diabetikere? Føler bare jeg trenger litt bekreftelse på at det ikke er jeg som er på viddene her, for jeg føler meg liksom innstilt på å gå på jobb hver kveld når jeg har tatt noen paracet og stivet meg opp, men, etter en hel natt med kontinuerlig hosting og stadig stigende feber, når jeg kjenner hvordan det er fatt, innser jeg at jeg ikke holder ut en hel arbeidsdag på kontoret uten å hoste/nyse, noe jeg forstår er smittefarlig dersom jeg faktisk er syk med korona siden vi sitter i et ganske intimt kontorlandsskap. Men jeg vet jo ikke om jeg faktisk har korona eller bare en vanlig influensa. Men lever litt etter "føre var" prinsippet, hvor det er bedre å bli hjemme enn å potensielt smitte et barn på 3 måneder eller en kollega med diabetes. Men jeg hadde følt meg mindre defensiv/skyldig dersom jeg faktisk hadde blitt testet og fått positiv test og blitt pålagt karantene, for nå føler jeg at jeg "beskytter" meg selv med at jeg har influensasymptomer så jeg må sitte hjemme, men jeg aner jo ikke om symptomene skyldes korona eller vanlig influensa. Per nå vet jeg ikke og vil ikke risikere noe, så har liksom pålagt meg selv en slags "hjemmekarantene" så lenge jeg hoster og har feber. Men vil liksom heller ikke pålegge koronatelefonen/legevakten/fastlegen noe mer press en jeg vet de allerede er under. Så jeg sitter bare her, på ubestemt tid, og håper jeg en dag vil bli bedre.

Anonymkode: af7cc...dea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror snart jeg er der du er. Jeg har bare holdt på en uke, men jobber hjemmefra det lille jeg orker. (Det meste av jobben har riktignok vært å delegere jobben min til andre siden jeg ikke orker å gjøre det selv.) Jeg vet ikke om noen som har vært smittet, men jobber på universitet og kan se for meg at noen av dem som er der reiste hjem eller andre steder i vinterferien. 

Foreløpig holder jeg meg langt unna gamle og syke i familien, men nekter ikke barna å gå til bestemor og bestefar som er eneste måte å få hverdagen til å gå opp på. Hadde jeg visst at det var krona kunne vi jo bare holdt oss i karantene en stund og vite hva vi skulle gjøre, men foreløpig tror jeg jo ikke at jeg kommer til å bli testet. 

Nå ligger jeg bare her og får ikke sove fordi jeg har så vondt i halsen og hjernen er for stor for hodeskallen min.

Anonymkode: ec4f0...bee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har gått 14 dager med stigende feber og forverring, så er det innafor å kontakte fastlegen uansett syns jeg, så kan jo denne vurdere i første omgang. Du kan jo ha andre ting som kan behandles, som mycoplasmalungebetennelse eller en bakteriell sekundærinfeksjon, for alt man vet. Og det er en selvfølge å bli hjemme. Arbeidsgiver vil neppe ha deg der, de gruppene du nevner vil ikke ha "bare" influensa heller, og det gjør ikke situasjonen bedre for arbeidsgiver om du smitter flere kolleger som må være hjemme i 14 dager, uansett hva det er. 

Anonymkode: 7f710...23f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Synes at uansett om det er korona eller ikke så gjør du rett i å holde deg hjemme, og det er ikke noe du skal ha dårlig samvittighet for, eller føle deg på noen måte defensiv for. Når folk har feber så bør de egentlig holde seg hjemme, for uansett hva du har så er du smittsom. Det jeg tenker på er at om du pusher deg veldig og stresser med å komme tilbake i jobb så kan sykdommen vare lenger fordi du ikke gir kroppen ro til å få den ut av kroppen. 

Har du hatt feber alle disse dagene? Og hvor høy er feberen?

Jeg hadde sesongens influensa før jul, og har ikke hatt det på mange år, men opplevde den sterkere enn noe annet jeg har hatt siste 10-15 årene, og feberdagene varte ganske lenge, men allmentilstanden var mye bedre mot slutten av 14-dageren. Hvis du tar kontakt med fastlegen din i morgen vil han nok ringe deg med en videokonsultasjon, jeg tror nok jeg ville gjort det om jeg hadde slike symptomer som du har nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det mot formodning skulle være korona så virker det heldigvis til å være veldig lite farlig for barn og babyer :)

Når du har vært syk så lenge og du bare blir verre kan det jo som de over nevner være lurt å kontakte lege, ikke fordi det kan være korona nødvendigvis men fordi du kanskje har noe annet som krever behandling. 

Anonymkode: 2c9c7...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du skal jo uansett ikke på jobb, eller jobbe hjemme (!!) når du er SYK. om du så "bare" har influensa og ikke korona, så er du fortsatt syk, du skal hvile - ikke jobbe. Det er den store ULEMPEN med at staten nå sier at alle kan jobbe hjemmefra når de er syke. For to mnd siden hadde du fårr sykemelsing pga influensa og 14 dager på sofaen. Nå sitter du og tenker at du MÅ jobbe hjemme bare fordi pc'n er der og det er fysisk mulig å gjennomføre. Slutt å jobb, kontakt lege på tlf og få en sykemelding, den gir de nok pr tlf nå. Så hviler du. 

Dette er ikke bra altså... at SYKE mennesker (uansett årsak) føler at de allikevel må jobbe siden de kan jobbe hjemmefra. Det er fortsatt ikke meningen at man skal jobbe i den tilstanden som beskrives her. Litt snufs og noen host - ja - jobbe hjemme - helt sausa av forkjølelse ellerutslått av influensa - du er SYK og skal ikke jobbe. Samme hva viruset heter.

Anonymkode: 9b5e8...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er litt bekymra selv. Ble syk for snart to uker siden. Hadde feber og influensasymptomer. Har hatt en fæl hoste i etterkant. Men hadde bare vært hjemme og på jobb, ikke vært i utlandet eller i kontakt med noen som har vært der. Var med noen helga for to uker siden på fest, men følte meg litt uggen før det, så ble ikke smittet av noen på festen. Var syk fra før. Nå er en av de som var på festen i karantene. Hn ble syk etter festen, og jobber med kronisk syke folk. Så hn fikk beskjed om å teste seg sånn i tilfelle. Ikke fått svar enda. Om vennen min er smittet, burde jeg sjekke meg også?

Anonymkode: f5db6...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...