Gå til innhold

invitert i utdrikningslag men ikke bryllup?

Anbefalte innlegg

Gjest ugift
Skrevet

Jeg bare lurer på om dette er litt sært? I min vennegjeng skal det snart være bryllup, og jeg vet at i hvert fall noen ikke er invitert til dette; sikkert pga lang reisevei --> uaktuelt med kaffegjester og ellers begrenset budsjett. Men så skal vi ha utdrikningslag, da, og også de som ikke skal i bryllupet er invitert til dette.

Nå er det selvsagt ikke brudeparets anliggende hvem som arrangerer og kommer i utdrikningslag, og det er heller ingen misnøye eller dårlig stemning over tingenes tilstand - folk velger jo selv om de vil være med i utdrikningslaget, og det vil de:) Men er det vanlig å gjøre det sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja :) I hvert fall er det det jeg er vant til...

Skrevet

Dette har vært disutert før, og konklusjonene er vel forskjellige etter hvem du spør. Jeg syns ikke det er et problem med veninner i utdrikninslaget som ikke skal i bryllupet.

Skrevet

Her, i mitt miljø, er det iallefall veldig vanlig å invitere tidligere klassekamerater, barndomsvenninner, tidligere kollegaer o.l.

Det er da naturlig ikke alle disse som er inviterte i bryllupet. Jeg selv har også vært i flere utdrikningslag der jeg ikke har vært i bryllupet. Jeg har iallefall ikke reagert negativt på dette, heller tvert imot!

I mitt eget utdrikningslag kom en tidligere barndomsvenninne som jeg ikke har hatt kontakt med på MANGE år. Det var kjempekoselig å treffe henne igjen og vi fant tonen umiddelbart. :-)

Vet at forloveren min hadde invitert flere gamle venninner også, men disse kunne ikke komme grunnet lang reise eller andre ting.

Skrevet

Vi har et lite bryllup med kun nær familie, og forlovere. Vil naturligvis har flere med i mitt utdrikningslag :)

(Som jeg vet kommer snart :roll: )

Gjest gjest1
Skrevet

Har selv vært invitert i utdrikningslag utenå være en av bryllupsgjestene. Syns dette har vært helt uproblematisk. Er jo venninne av bruden men ikke nær nok til å være gjest. Flott å kunne få være med på UL alikvel - mener nå jeg da :wink:

Skrevet

Spørs vel litt hvor mange som er bedt i bryllupet også. Hadde en venninne som kom i utdrikningslaget uten å være bedt i bryllupet - var kjempehyggelig å ha henne der.

Men jeg hadde vel i utgangspunktet bestemt meg for at jeg i hovedsak ønsket å ha de som skulle i bryllupet, da jeg var redd de andre skulle føle seg utenfor om det ble mye bryllupsprat. For ikke å snakke om at jeg var redd for at jeg skulle føle meg slem som ikke hadde bedt dem... :oops:

Skrevet

Minerva: DU HADDE BESTEMT DEG FOR hvem som skulle i utdrikningslaget? Er det bruden som bestemmer det da? Høres veeeeldig bridezilla ut å skulle ha full kontroll over UL men...

UL blir litt som etterpåkaffe det, for å få bort kakene. Da kan de som det ikke er naturlig å be i bryllupet men som man NESTEN kunne invitert. Og er man den som blir bedt i det ene eller det andre, er det vel i tråd med normal folkeskikk og norsk tradisjon at man sier takk og synes det er fint å bli invitert, heller enn å bli sur fordi det ikke er bra nok? Holde seg hjemme da.

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

siden jeg regner med at de blir litt bryllupsnakk i utdrikningslaget, er alle i det bedt til bryllupet.

vert dumt for den ene evt. å ikke være bedt.

synes jeg da...

Skrevet
Minerva: DU HADDE BESTEMT DEG FOR hvem som skulle i utdrikningslaget? Er det bruden som bestemmer det da? Høres veeeeldig bridezilla ut å skulle ha full kontroll over UL men....

Nei, jeg hadde ikke bestemt noe som helst. Jeg tror det står at jeg hadde bestemt meg for at jeg ønsket...

Søsteren min var forlover, og ba alle mine venninner som var bedt i bryllupet. I tillegg var det en gammel venninne/bekjent som visste om bryllupet og som ønsket og være tilstede, og hun kontaktet søsteren min (eller hennes med-arrangør) og avtalte at hun skulle komme. Jeg hadde aldri nedsatt noe forbud, men søsteren min var klar over at jeg var redd det ville bli litt flaut FOR MEG med masse mer eller mindre perifere venner som ikke bar bedt i bryllupet.

Det hører med til historien at de fleste venninner jeg omgås med og en hel del eldre venner var invitert i bryllupet alle sammen - neste 'ring' ut blir fort mer 'sammen med en kamerat'-gjengen.

UL blir litt som etterpåkaffe det, for å få bort kakene. Da kan de som det ikke er naturlig å be i bryllupet men som man NESTEN kunne invitert. Og er man den som blir bedt i det ene eller det andre, er det vel i tråd med normal folkeskikk og norsk tradisjon at man sier takk og synes det er fint å bli invitert, heller enn å bli sur fordi det ikke er bra nok? Holde seg hjemme da.

Er som sagt ikke så redd for at noen av dem skal være uoppdragne, men kanskje redd for å såre noen - tror jeg hadde blitt litt trist - IKKE SINT - når folk rundt meg snakket bryllup og kjoler og fest og moro mens jeg satt der og visste jeg ikke skulle være med.

Men det er nå bare mitt synspunkt, da.

Skrevet

Her hos oss er både de som er invitert i bryllup og de som ikke blit invitert bedt i utdrikkingslag. Det er helt vanlig på våre trakter. Det er også vanlig at bruden/brudgommen setter opp et ønske om personer til sitt utdrikkingslag. Men dette er nok ment som hjelp for forloveren, snarere enn at brud/brudgom lager en liste over personer de foretrekker:=)

Skrevet

I mitt utdrikningslag var nesten alle vennenne mine tilstede (jenter og gutter), selv om bare noen av de er invitert i bryllupet. Det ble veldig lite bryllupssnakk uansett, og det lille vi snakket om bryllupet følte jeg ingen dårlig sammvitighet for ikke å ha invitert flere av dem, da alle vet og forstår at man ikke kan invitere med alle.

Dette har også vært tilfelle for alle de som har giftet seg før oss i vennegjengen.

Skrevet

Ja,dette er faktiskhelt vanlig! Har selv komt med onsker til min forlover om aa ta med flest mulig av mine venninner i UL! Det lar seg ikke gjor i selve bryllupet fordi jeg enkelt og greit kjenner for mange :ler:

Tror ogsaa at de som blir invitert i UL, men ikke bryllup setter pris paa aa faa delta i noe!

Skrevet

Jeg satte opp ei liste over de som kom i bryllupet. I tillegg hadde forloveren min invitert alle jentene i koret vi synger i, og det kom en 4-5 stykker. Kjempekoselig!

Det dukket stadig opp uventede personer (for meg da) i utdrikningslaget mitt, bl.a. en venninne av en venninne som jeg har hatt litt med å gjøre, m.fl. Det var et utrolig festlig UL med maaange venninner. Og enda var det mange som ikke kunne komme pga altfor lang reiseveg. Det var først i utdrikningslaget mitt jeg innså hvor mange venninner jeg har... :ler:

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

jeg også "bestemmer" hvem som kommer.

jeg vil ikke ende opp med noen jeg ikke liker, så hele kvellen går i dass...

Skrevet
Vi har et lite bryllup med kun nær familie' date=' og forlovere. Vil naturligvis har flere med i mitt utdrikningslag :) [/quote']

Samme her. For sikkerhets skyld diskuterte jeg dette med min forlover, som syntes det var helt ok å ha utdrikningslag selv om ingen av venninnene mine kommer i bryllupet. Det ble faktisk ikke mindre enn to utdrikningslag for meg til slutt - i to forskjellige byer - så ingen tvil om at venninnene mine ville feire meg! :wink:

Jeg ga også liste med navn og tlfnr til min forlover i forkant, det var hun som ville ha det, slik at ingen skulle bli glemt! Ville forresten vært en stor detektivjobb for henne å finne frem til alle på egen hånd.

Skrevet

Har som sagt ikke fullt så mange venninner, og av de jeg har tror jeg faktisk alle sammen var invitert i bryllupet. De andre er av typen 'venninner på folkehøgskolen men har bare truffet hverandre to ganger siden' eller så - ba flere av dem i kirken, men tenkte ikke helt på å dra dem med på utdrikningslaget.

I tillegg må det sies at av nesten 60 gjester i bryllupet var det vel 20 slektninger (inkludert foreldre og søster som forlover), resten var venner!

Så det var ikke akkurat så mange som var utelatt!

Skrevet

Å ja, tror det er veldig vanlig! I det minste er det det i miljøet "mitt"! Og selv vet jeg at det samles kjente fra både fjern og nær i forbindelse med mitt eget u-lag...det er jo bare så utrolig koselig!

Det har både med økonomi og plass å gjøre at vi ikke kan invitere alle, så det er bare et fåttall venner med følge som får plass rundt middagsbordet, men det betyr jo ikke at de ikke opprinnelig er ønsket, og det at vi da kan få tilbringe tid med dem i u-lagene våre, det er jo alle tiders. Om de takker ja eller nei, det får heller være opp til den enkelte! :wink:

Skrevet

Jeg har vært i utdrikningslag og ikke i bryllup!

Og jeg håper da at det kommer noen i mitt utdrikningslag som ikke skal i bryllupet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...