TheaWK Skrevet 10. mars 2020 #1 Skrevet 10. mars 2020 (endret) Halla! Jeg er interessert i å vite mer om barn og deres dialekt! Endrer barnet ditt dialekt når det leker eller har du selv gjort det som liten? Skriv gjerne tankene dine om det her! ❤️ Endret 10. mars 2020 av TheaWK 1
^^Belle^^ Skrevet 10. mars 2020 #2 Skrevet 10. mars 2020 Sør-Vestlandet her så ikke helt i målgruppen din , men ungene leker på bokmålsk her også. Det gjorde vi da vi var små også, for 30 år siden. Har ikke peiling på hvorfor, annet enn at det må ha sammenheng med innflytelsen vi får fra tv og eventuelt bøker. Det er veldig lite der ute (spesielt tv-program for eldre barn) som finnes på nynorsk. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #3 Skrevet 10. mars 2020 Jeg har vokst opp og bor i Trondheim i dag. Jeg snakket selv "bokmål" når jeg lekte med vennene mine da jeg var barn, men barna mine legge om til nordnorsk dialekt når de leker. Jeg trur det kommer av at når jeg selv var barn så fantes det kun nrk barne-tv å se på, men nå har barna selv mulighet til å velge hva de vil se på og det finnes veldig mange serier med nordnorsk dialekt på blant annet nrk super appen Anonymkode: 92db5...1ce 1
TheaWK Skrevet 10. mars 2020 Forfatter #4 Skrevet 10. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har vokst opp og bor i Trondheim i dag. Jeg snakket selv "bokmål" når jeg lekte med vennene mine da jeg var barn, men barna mine legge om til nordnorsk dialekt når de leker. Jeg trur det kommer av at når jeg selv var barn så fantes det kun nrk barne-tv å se på, men nå har barna selv mulighet til å velge hva de vil se på og det finnes veldig mange serier med nordnorsk dialekt på blant annet nrk super appen Anonymkode: 92db5...1ce Så utrolig kult! Tenker barna dine noe over at det er nordnorsk de endrer til?
Arkana Skrevet 10. mars 2020 #5 Skrevet 10. mars 2020 Nei, mine barn gjør ikke det, men så bor vi i Oslo-området også da. Jeg er fra Nord-Norge og husker at vi ofte snakket bokmål da vi lekte. Men da jeg var liten var omtrent all barne-TV på bokmål og det er klart at det påvirket oss. Nå blir barn eksponert for mange flere dialekter (halvparten av det som ble sendt på NRK Super da mine så på det var på en nordvestlandsk dialekt, men det er naturlig siden mye er produsert på Høgskulen i Volda) og føler forhåpentligvis i mindre grad at bokmål eller østlandsdialekter er det som gjelder.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #6 Skrevet 10. mars 2020 Nei, men hun legger over til engelsk. Med mindre hun leker med andre barn. Men når hun sitter på rommet og pusler, tegner, leker med dukker osv så går det kun i engelsk. Anonymkode: 4b326...824 2
Kniv & gaffel Skrevet 10. mars 2020 #7 Skrevet 10. mars 2020 (endret) Jeg er sørlending, men pleide å snakke østlandsk når jeg lekte med dukkene mine. Det samme gjorde bestevenninna mi når vi lekte sammen. Det var særlig i rolleleker at vi la om dialekten, for eksempel når vi lekte med dukker eller lekte butikk, skole eller mor og barn. Ekskjæresten min, som kom fra et sted på Vestlandet, snakket pen Bergens-dialekt når han lekte som barn. Jeg husker at han spilte noen gamle kassettopptak fra da han var liten hvor han og ei nabojente snakket bergensk. Endret 10. mars 2020 av Perelandra 1
Sitronterte Skrevet 10. mars 2020 #8 Skrevet 10. mars 2020 Jeg er bergenser. Da jeg vokste opp, så snakket vi østlandsk dialekt. Barna mine gjorde det samme. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #9 Skrevet 10. mars 2020 Jeg er østlending, bodde nær Sverige og vi så ofte på svensk barne-TV, så vi brukte gjerne svensk som leke-språk. Og faktisk litt nordnorsk også husker jeg. Anonymkode: 6d6a3...359
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #10 Skrevet 10. mars 2020 Haha jeg er fra Rogaland og jeg og mine venner gjorde alltid det 😅 Da vi lekte med Barbie, dukker, my little pony, lekte familie - alltid på østlandsk 😂 Anonymkode: 7b815...dbe
3141592 Skrevet 10. mars 2020 #11 Skrevet 10. mars 2020 Jeg gjorde det, men ingen av barna har gjort det hittil.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #12 Skrevet 10. mars 2020 Bor i bergen, ungene leker på østlandsk Anonymkode: c43af...1fb
altflyter Skrevet 10. mars 2020 #13 Skrevet 10. mars 2020 21 minutter siden, Arkana skrev: Nei, mine barn gjør ikke det, men så bor vi i Oslo-området også da. Jeg er fra Nord-Norge og husker at vi ofte snakket bokmål da vi lekte. Men da jeg var liten var omtrent all barne-TV på bokmål og det er klart at det påvirket oss. Nå blir barn eksponert for mange flere dialekter (halvparten av det som ble sendt på NRK Super da mine så på det var på en nordvestlandsk dialekt, men det er naturlig siden mye er produsert på Høgskulen i Volda) og føler forhåpentligvis i mindre grad at bokmål eller østlandsdialekter er det som gjelder. Det er fysisk umulig å snakke bokmål. Bokmål er et skriftspråk. Det finnes ingen i Norge som snakker bokmål, noe som måtte være å uttale ordene nøyaktig slik de skrives. Er det østlandsk du mener? 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #14 Skrevet 10. mars 2020 29 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, men hun legger over til engelsk. Med mindre hun leker med andre barn. Men når hun sitter på rommet og pusler, tegner, leker med dukker osv så går det kun i engelsk. Anonymkode: 4b326...824 Samme her, gjort det "alltid" (siden hun var ca. 3 år iallefall). Anonymkode: 68953...473
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #15 Skrevet 10. mars 2020 Vi bor i Trøndelag, når barnet leker, endrer hun ofte dialekt- enten til bokmål eller nord-norsk 😃 jeg husker selv jeg endret dialekt til bokmål. Anonymkode: 41fc6...4e4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #16 Skrevet 10. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi bor i Trøndelag, når barnet leker, endrer hun ofte dialekt- enten til bokmål eller nord-norsk 😃 jeg husker selv jeg endret dialekt til bokmål. Anonymkode: 41fc6...4e4 Rettelse: østlandsk Anonymkode: 41fc6...4e4
Gjest Vegansucks Skrevet 10. mars 2020 #17 Skrevet 10. mars 2020 Ja det er vanlig, lekte du ikke som barn?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #18 Skrevet 10. mars 2020 Vanlig på vestlandet. Anonymkode: fd00b...ea2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #19 Skrevet 10. mars 2020 Vestlandet her, jeg la om. Bor ved Oslo nå, og mine barn legger ikke om, men de gjør seg veldig til, og har endret tonefall og stemmeleie ofte. Det er en del av rollen, antar jeg. Anonymkode: 2c06c...210
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #20 Skrevet 10. mars 2020 Jeg er fra Bergen, og snakket østlandsk når jeg lekte som liten (eller noe som ligner østlandsk iallefall). To av tre barn har også snakket østlandsk, men kanskje ikke i like stort omfang som det vi gjorde som små. Anonymkode: a513e...7f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå