Gå til innhold

Endrer barnet ditt dialekt når det leker?

TheaWK

Anbefalte innlegg

Halla!

Jeg er interessert i å vite mer om barn og deres dialekt! Endrer barnet ditt dialekt når det leker eller har du selv gjort det som liten?

Skriv gjerne tankene dine om det her!

❤️

Endret av TheaWK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitat fra forumsreglene: 

Sitat

* Datainnsamling, verving av intervjuobjekter eller lignende. Bruk av forumet til jobb- eller studiesammenheng er ikke tillatt. Å bruke forumet til hjelp for å finne informasjon eller diskutere et tema er ok.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Nordland og husker vi ofte snakket bokmål da vi lekte som barn, så dette er et kjent fenomen fra nord. Litt usikkert hvordan det er nå for ungene leker jo aldri noe. De bare sitter med iPad og telefoner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg var barn så pleide jeg og min søster endre dialekt fra typisk lindesnes/mandal dialekt til oslo-aktig dialekt

Anonymkode: 93a26...304

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ullvott skrev:

Sitat fra forumsreglene: 

Takk for informasjonen! Dette var jeg ikke klar over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det ene barnet gjør det, hun er god, og kan snakke svensk-ish, trøndersk og helt perfekt Bodødialekt. Vi bor i Oslo, og ingen av foreldrene snakker dialekt. 
Selv lekte vi ofte på svensk for 40 år siden, vokste opp med svenskeantenne. 

Anonymkode: c72f6...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, 911 skrev:

Litt usikkert hvordan det er nå for ungene leker jo aldri noe. De bare sitter med iPad og telefoner.

Her leker ungene mye😊 Både inne og ute. Har ei på 11 og ei på 9 år som leker masse med venner. 

Anonymkode: ec771...b83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytta til oslo dialekt da jeg var liten. Tenkte det var pga barnetv. Men i dag er det mye dialekter også på tv. Så er også nysgjerrig på om barna bytter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, begge to endrer på dialekten mens vi leker. 

Spessielt minstemann på 3 åring, snakker fra litt bergenser(faren som er det) til romsdaling og nordlending (der jeg kommer fra) og blander det med litt østlandsk og det er ikke bare når vi leker😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kommer fra Rogaland og her er det helt vanlig at barna snakker østlandsk når de leker rollelek. Det var vanlig for 40 år siden da jeg var barn, og barna nå for tiden gjør også det. 

Har alltid lurt på hvorfor det er sånn?

Anonymkode: 18fe3...d76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja alle barna jeg vokste opp med brukte "lekestemme" bokmål. Barna mine og deres venner gjør det samme når de leker. For oss er det vanlig å gå over på bokmål og rulle r når vi leker🙂 

Vi kommer fra Vestlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er oppvokst i Trondheim og vi byttet alltid til østlandsk når vi lekte med Barbie, Lego, etc. Kjent fenomen at barn med dialekt legger om til østlandsk under lek. 

Anonymkode: 85698...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer fra Rogaland og her er det helt vanlig at barna snakker østlandsk når de leker rollelek. Det var vanlig for 40 år siden da jeg var barn, og barna nå for tiden gjør også det. 

Har alltid lurt på hvorfor det er sånn?

Anonymkode: 18fe3...d76

Det har kanskje med at vi lager fiktive karakterer; med egne navn, alder, personligheter som er ulike fra vår egne. Litt som å se på film der det også er fiktive karakterer, og i norske tegnefilmer vi så på da vi var barn snakket de som oftest med østlandsdialekt. Med få unntak da, men som oftest. Jeg vet ikke, men gir det mening kanskje? 🤔

Anonymkode: f658f...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det er normalt. Nesten alle barn jeg ser gjør det. Jeg gjorde det også når jeg var barn

Anonymkode: 8d047...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...