Tikkamasala Skrevet 9. mars 2020 #1 Skrevet 9. mars 2020 Vil boligprisene gå ned pga corona? Eller kommer få til å selge leiligheten sin i denne perioden? Jeg har ett budsjett på ca 2-3 mill. Er 21 år, men vet ikke om jeg skal vente.. vil ha mest mulig for pengene. Men vil samtidig ha leilighet raskest mulig, slik jeg slipper å betale 9000 i leie hver måned, som jeg heller kunne brukt på nedbetaling av lån.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #3 Skrevet 9. mars 2020 Boliprisene blir ikke lavere. Anonymkode: fd3e9...5e0 9
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #4 Skrevet 9. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Boliprisene blir ikke lavere. Anonymkode: fd3e9...5e0 Men hvorfor er boligprisene lavere i perioder da? er ikke dette ett tilfelle? Anonymkode: 0bbd8...2ee
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #5 Skrevet 9. mars 2020 Du får høre med en megler. Anonymkode: 70759...108
Belima Skrevet 9. mars 2020 #6 Skrevet 9. mars 2020 Les her så får du litt innsikt i hvorfor det skjer i ny og ne. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/ngpOd/derfor-faller-boligprisene
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #7 Skrevet 9. mars 2020 Det er umulig å svare på, dessverre. Hvis jeg kunne spådd slike ting ville jeg blitt mangemilionær. Anonymkode: eeedd...7cd 7
DonKing Skrevet 9. mars 2020 #8 Skrevet 9. mars 2020 1 time siden, Tikkamasala skrev: Vil boligprisene gå ned pga corona? Eller kommer få til å selge leiligheten sin i denne perioden? Jeg har ett budsjett på ca 2-3 mill. Er 21 år, men vet ikke om jeg skal vente.. vil ha mest mulig for pengene. Men vil samtidig ha leilighet raskest mulig, slik jeg slipper å betale 9000 i leie hver måned, som jeg heller kunne brukt på nedbetaling av lån. du er 21 år med budsjett opp mot 3 mill ? tror du har litt for høye forventninger til deg selv. har du over 600 k i året ? har du allerede 500 000 i egenkapital og mer ? 6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #9 Skrevet 9. mars 2020 Skal du kjøpe i Oslo tror jeg ikke korona vil ha så mye å si. Folk vil bo i Oslo, spesielt sentralt. Det som kan påvirke boligprisene er at lønnsveksten spås å bli lavere, og det kan bli permitteringer. Men jeg selv tenker det er litt tidlig å vite dette nå. Kan du kjøpe som 21-åring har du dessuten lang tidshorisont, som gjør kjøpet mindre risikofylt. Anonymkode: a7ff5...0f0 5
Tikkamasala Skrevet 9. mars 2020 Forfatter #10 Skrevet 9. mars 2020 Akkurat nå, DonKing skrev: du er 21 år med budsjett opp mot 3 mill ? tror du har litt for høye forventninger til deg selv. har du over 600 k i året ? har du allerede 500 000 i egenkapital og mer ? har 1 mill i egenkapital og 400 000 som lønn i året. Om jeg ikke får lån, kan foreldrene mine stille som kausjonister. Eller kjøpe leiligheten uten lån, så kan jeg betale ned rentefritt til dem.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #11 Skrevet 9. mars 2020 2 minutter siden, DonKing skrev: du er 21 år med budsjett opp mot 3 mill ? tror du har litt for høye forventninger til deg selv. har du over 600 k i året ? har du allerede 500 000 i egenkapital og mer ? Er rimelig vanlig i dag, sjeldent du får noe bra under. Anonymkode: cb118...0a7 11
Tikkamasala Skrevet 9. mars 2020 Forfatter #12 Skrevet 9. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skal du kjøpe i Oslo tror jeg ikke korona vil ha så mye å si. Folk vil bo i Oslo, spesielt sentralt. Det som kan påvirke boligprisene er at lønnsveksten spås å bli lavere, og det kan bli permitteringer. Men jeg selv tenker det er litt tidlig å vite dette nå. Kan du kjøpe som 21-åring har du dessuten lang tidshorisont, som gjør kjøpet mindre risikofylt. Anonymkode: a7ff5...0f0 Bor i Kristiansand. Er ikke så viktig om jeg bor litt utfor, så lenge det ikke er mer enn 10-15 min med bil inn til sentrum.
Tikkamasala Skrevet 9. mars 2020 Forfatter #13 Skrevet 9. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er rimelig vanlig i dag, sjeldent du får noe bra under. Anonymkode: cb118...0a7 Ja, har sett på boliger med pris under dette, og de er ikke noe jeg ville brukt så mye penger på.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #14 Skrevet 9. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er rimelig vanlig i dag, sjeldent du får noe bra under. Anonymkode: cb118...0a7 450k er det man trenger i egenkapital for må kjøpe noe til 3 mill Anonymkode: 0bbd8...2ee
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #15 Skrevet 9. mars 2020 4 minutter siden, Tikkamasala said: Bor i Kristiansand. Er ikke så viktig om jeg bor litt utfor, så lenge det ikke er mer enn 10-15 min med bil inn til sentrum. Fortsatt en av Norges største byer, så jeg ville ikke vært urolig. Som jeg sa - lang tidshorisont gir lavere risiko. Kanskje greit å kjøpe litt mer enn 35 kvm så du kan bo der en del år, også hvis du får deg samboer etter hvert. Anonymkode: a7ff5...0f0 1
Tikkamasala Skrevet 9. mars 2020 Forfatter #16 Skrevet 9. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fortsatt en av Norges største byer, så jeg ville ikke vært urolig. Som jeg sa - lang tidshorisont gir lavere risiko. Kanskje greit å kjøpe litt mer enn 35 kvm så du kan bo der en del år, også hvis du får deg samboer etter hvert. Anonymkode: a7ff5...0f0 Ja, tenker fra 60-100 kvm, har funnet leiligheter i de størrelsene som passer budsjettet. Men vil kjøpe leiligheten så billig som mulig
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #17 Skrevet 9. mars 2020 5 minutter siden, Tikkamasala said: Ja, tenker fra 60-100 kvm, har funnet leiligheter i de størrelsene som passer budsjettet. Men vil kjøpe leiligheten så billig som mulig I den størrelsen skal du vel leie ut et rom eller flere. Det vil gi deg såpass mye kapital gjennom årene som du ikke ville klart å spare gjennom "vanlig sparing". Da vil jeg si et boligkjøp er en trygg investering for deg, selv om boligen ikke nødvendigvis stiger like mye i verdi som du håper på. Bare pass på å lese litt rundt skatteregler ved utleie i egen bolig, så du finner en god løsning. Anonymkode: a7ff5...0f0
Tikkamasala Skrevet 9. mars 2020 Forfatter #18 Skrevet 9. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: I den størrelsen skal du vel leie ut et rom eller flere. Det vil gi deg såpass mye kapital gjennom årene som du ikke ville klart å spare gjennom "vanlig sparing". Da vil jeg si et boligkjøp er en trygg investering for deg, selv om boligen ikke nødvendigvis stiger like mye i verdi som du håper på. Bare pass på å lese litt rundt skatteregler ved utleie i egen bolig, så du finner en god løsning. Anonymkode: a7ff5...0f0 Tenker ikke å leie ut nei.. tenker mer på at jeg kjøper en bolig jeg kan ha i en del år. Feks om jeg skulle fått barn. Men god ide å leie ut også! skal tenke på det
Gjest Lasox Skrevet 9. mars 2020 #19 Skrevet 9. mars 2020 (endret) 1 time siden, Belima skrev: Les her så får du litt innsikt i hvorfor det skjer i ny og ne. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/ngpOd/derfor-faller-boligprisene Morsomt å se at artikkelen er ifra 2013 og det motsatte har skjedd siden den gang. Med andre ord, Trådstarter så er det ingen som vet. Det er kun spekulasjoner! Norgesbanken senket rentene for å få kjøpelysten til nordmenn, men frykten for corona viruset kan samtidig overstige til at man ikke drar på visninger. Endret 9. mars 2020 av Lasox
newman01 Skrevet 10. mars 2020 #20 Skrevet 10. mars 2020 Prisstatistikk for Agder/Kristiansand er noe annerledes enn resten av landet. Fra 2013 til idag er prisveksten på kun 1%, så om man kjøpte en leilighet i 2013 vil den idag være verdt 3030'000. Ikke mye å rope hurra for https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/873-boligprisutvikling 2
Anbefalte innlegg