Gå til innhold

Lønner det seg å kjøpe bolig nå? Pga corona


Tikkamasala

Anbefalte innlegg

Vil boligprisene gå ned pga corona? Eller kommer få til å selge leiligheten sin i denne perioden? Jeg har ett budsjett på ca 2-3 mill. Er 21 år, men vet ikke om jeg skal vente.. vil ha mest mulig for pengene. Men vil samtidig ha leilighet raskest mulig, slik jeg slipper å betale 9000 i leie hver måned, som jeg heller kunne brukt på nedbetaling av lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Boliprisene blir ikke lavere.

Anonymkode: fd3e9...5e0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Boliprisene blir ikke lavere.

Anonymkode: fd3e9...5e0

Men hvorfor er boligprisene lavere i perioder da? er ikke dette ett tilfelle?

Anonymkode: 0bbd8...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får høre med en megler. 

Anonymkode: 70759...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er umulig å svare på, dessverre. Hvis jeg kunne spådd slike ting ville jeg blitt mangemilionær.

Anonymkode: eeedd...7cd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tikkamasala skrev:

Vil boligprisene gå ned pga corona? Eller kommer få til å selge leiligheten sin i denne perioden? Jeg har ett budsjett på ca 2-3 mill. Er 21 år, men vet ikke om jeg skal vente.. vil ha mest mulig for pengene. Men vil samtidig ha leilighet raskest mulig, slik jeg slipper å betale 9000 i leie hver måned, som jeg heller kunne brukt på nedbetaling av lån.

du er 21 år med budsjett opp mot 3 mill ? tror du har litt for høye forventninger til deg selv. har du over 600 k i året ? har du allerede 500 000 i egenkapital og mer ?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøpe i Oslo tror jeg ikke korona vil ha så mye å si. Folk vil bo i Oslo, spesielt sentralt. 

Det som kan påvirke boligprisene er at lønnsveksten spås å bli lavere, og det kan bli permitteringer. 
Men jeg selv tenker det er litt tidlig å vite dette nå. 

Kan du kjøpe som 21-åring har du dessuten lang tidshorisont, som gjør kjøpet mindre risikofylt.

Anonymkode: a7ff5...0f0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, DonKing skrev:

du er 21 år med budsjett opp mot 3 mill ? tror du har litt for høye forventninger til deg selv. har du over 600 k i året ? har du allerede 500 000 i egenkapital og mer ?

har 1 mill i egenkapital og 400 000 som lønn i året. Om jeg ikke får lån, kan foreldrene mine stille som kausjonister. Eller kjøpe leiligheten uten lån, så kan jeg betale ned rentefritt til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, DonKing skrev:

du er 21 år med budsjett opp mot 3 mill ? tror du har litt for høye forventninger til deg selv. har du over 600 k i året ? har du allerede 500 000 i egenkapital og mer ?

Er rimelig vanlig i dag, sjeldent du får noe bra under. 

Anonymkode: cb118...0a7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal du kjøpe i Oslo tror jeg ikke korona vil ha så mye å si. Folk vil bo i Oslo, spesielt sentralt. 

Det som kan påvirke boligprisene er at lønnsveksten spås å bli lavere, og det kan bli permitteringer. 
Men jeg selv tenker det er litt tidlig å vite dette nå. 

Kan du kjøpe som 21-åring har du dessuten lang tidshorisont, som gjør kjøpet mindre risikofylt.

Anonymkode: a7ff5...0f0

Bor i Kristiansand. Er ikke så viktig om jeg bor litt utfor, så lenge det ikke er mer enn 10-15 min med bil inn til sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er rimelig vanlig i dag, sjeldent du får noe bra under. 

Anonymkode: cb118...0a7

Ja, har sett på boliger med pris under dette, og de er ikke noe jeg ville brukt så mye penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er rimelig vanlig i dag, sjeldent du får noe bra under. 

Anonymkode: cb118...0a7

450k er det man trenger i egenkapital for må kjøpe noe til 3 mill

Anonymkode: 0bbd8...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tikkamasala said:

Bor i Kristiansand. Er ikke så viktig om jeg bor litt utfor, så lenge det ikke er mer enn 10-15 min med bil inn til sentrum.

Fortsatt en av Norges største byer, så jeg ville ikke vært urolig. Som jeg sa - lang tidshorisont gir lavere risiko. Kanskje greit å kjøpe litt mer enn 35 kvm så du kan bo der en del år, også hvis du får deg samboer etter hvert. 

Anonymkode: a7ff5...0f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortsatt en av Norges største byer, så jeg ville ikke vært urolig. Som jeg sa - lang tidshorisont gir lavere risiko. Kanskje greit å kjøpe litt mer enn 35 kvm så du kan bo der en del år, også hvis du får deg samboer etter hvert. 

Anonymkode: a7ff5...0f0

Ja, tenker fra 60-100 kvm, har funnet leiligheter i de størrelsene som passer budsjettet. Men vil kjøpe leiligheten så billig som mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Tikkamasala said:

Ja, tenker fra 60-100 kvm, har funnet leiligheter i de størrelsene som passer budsjettet. Men vil kjøpe leiligheten så billig som mulig

I den størrelsen skal du vel leie ut et rom eller flere. Det vil gi deg såpass mye kapital gjennom årene som du ikke ville klart å spare gjennom "vanlig sparing". Da vil jeg si et boligkjøp er en trygg investering for deg, selv om boligen ikke nødvendigvis stiger like mye i verdi som du håper på. Bare pass på å lese litt rundt skatteregler ved utleie i egen bolig, så du finner en god løsning.

Anonymkode: a7ff5...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I den størrelsen skal du vel leie ut et rom eller flere. Det vil gi deg såpass mye kapital gjennom årene som du ikke ville klart å spare gjennom "vanlig sparing". Da vil jeg si et boligkjøp er en trygg investering for deg, selv om boligen ikke nødvendigvis stiger like mye i verdi som du håper på. Bare pass på å lese litt rundt skatteregler ved utleie i egen bolig, så du finner en god løsning.

Anonymkode: a7ff5...0f0

Tenker ikke å leie ut nei.. tenker mer på at jeg kjøper en bolig jeg kan ha i en del år. Feks om jeg skulle fått barn. Men god ide å leie ut også! skal tenke på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasox
1 time siden, Belima skrev:

Les her så får du litt innsikt i hvorfor det skjer i ny og ne.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/ngpOd/derfor-faller-boligprisene

Morsomt å se at artikkelen er ifra 2013 og det motsatte har skjedd siden den gang.

Med andre ord, Trådstarter så er det ingen som vet. Det er kun spekulasjoner! Norgesbanken senket rentene for å få kjøpelysten til nordmenn, men frykten for corona viruset kan samtidig overstige til at man ikke drar på visninger.

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...