sixx Skrevet 12. juni 2005 #1 Skrevet 12. juni 2005 Noen som vet hva jeg mener og hva det heter? Altså....sånn middel til å behandle utvendig kledning med. Har visst blitt for mye kvistlakk på meg i det siste.
Gjest Gjesta Skrevet 13. juni 2005 #2 Skrevet 13. juni 2005 Jernvitrol brukes til å gi nytt treverk patina, altså grå/brun farge, og beskytter ikke. Ovatrol er et lakksystem som kan brukes både til utvendig kledning, båter mm. Hvilken av dem du tenker på vet jeg ikke, så du kan velge sjøl!
sixx Skrevet 13. juni 2005 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2005 Takketakktakk...jeg mente jernvitrol. Har du peiling på det?
Gjest Gjesta Skrevet 13. juni 2005 #4 Skrevet 13. juni 2005 Ikke så veldig, men litt. Vi har brukt det på hytta, og er storfornøyd med fargen Resultatet er ulikt på de forskjellige sidene av hytta, men det var også meningen. Jernvitrolen fremskynder den naturlige gråninga/bruninga av treverket. Derfor blir det grått mot nord, og brunere mot sør og vest. Kjøpes på apoteket, og heter noe annet. Tror de klarer å finne ut hva du mener om du spør etter jernvitrol. Pulveret blandes ut i vann og dusjes på. Til å begynne med ser du ingen effekt, bare fuktig treverk, men etter noen minutter begynner det å skje noe. Senest dagen etter bør fargen ha skifta.
sixx Skrevet 13. juni 2005 Forfatter #5 Skrevet 13. juni 2005 Oki....jeg trodde det hadde en sopphindrende effekt, men leste på sidene til Riksantikvaren nå at den ikke har det. Er hytta deres på fjellet....med tanke på tørt klima og liten fare for sopp? Hvilket treverk er det i kledningen på hytta deres? Er vanskelig dette...har så lyst til å behandle kledningen på en måte så det aldri mer trengs å behandles.
Gjest Gjesta Skrevet 13. juni 2005 #6 Skrevet 13. juni 2005 Hytta ligger i innlandet, ikke spesielt utsatt for vær og vind, og er bygd dels i laft, og dels i reisverk. Laftedelen er ikke behandla med noe. Den har stått lenger enn tilbygget, og har begynt å bli "svidd" på solsida og grå på skyggesida. Tilbygget ble sprøyta med jernvitrol for to år sia. Begge deler er forresten i furu. Vi kommer til å bruke klar tjærebeis etter hvert. Jeg antar vi må det. Hvis du tenker på svartsopp er ikke den skadelig for huset. Den gir først og fremst mørk farge, og er hovedårsaken til at mange gamle hus ser svarte ut. Annen sopp er det verre med. Hvor ligger hytta di?
sixx Skrevet 13. juni 2005 Forfatter #7 Skrevet 13. juni 2005 Er ikke hytte, men hus....ikke så langt fra Oslo...og ca. 1 km i luftlinje fra fjorden.....så det er dessverre fuktig her....og derfor er det viktig å velge riktig overflatebehandling. Det er en del utbygg og dill her....så derfor skulle jeg så gjerne sluppet å beise hvert 4 år. Kler antageligvis med furu med mye kjerneved....og er det ingen vei utenom overflatebehandling.....så blir det behandlet med gråsort Tjæralin.....den gir liv i treverket...og pga. tjæreinnholdet så fungerer den også som soppdreper.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2005 #8 Skrevet 13. juni 2005 Jeg ville gått for den varianten som brukes til båt jeg. Ettersom huset ditt ligger i nærheten av fjorden og greier Kom igjen, kjøp det da! Kjøp det!!!
sixx Skrevet 13. juni 2005 Forfatter #9 Skrevet 13. juni 2005 Jeg ville gått for den varianten som brukes til båt jeg. Seil? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2005 #10 Skrevet 13. juni 2005 Jernvitrol brukes til å gi nytt treverk patina, altså grå/brun farge, og beskytter ikke. Ovatrol er et lakksystem som kan brukes både til utvendig kledning, båter mm. Hvilken av dem du tenker på vet jeg ikke, så du kan velge sjøl! Ovatrol!!! Tror det lønner seg... kom igjen da, ikke vær så feig
sixx Skrevet 13. juni 2005 Forfatter #11 Skrevet 13. juni 2005 Ovatrol!!! Tror det lønner seg... kom igjen da, ikke vær så feig Ja, kan hende du har rett da....leste et sted (en gang) at klimaendringene vil bidra til at havnivået stiger kraftig...og at vi antageligvis vil ha strandtomt om 250 år...greit å væe tidlig ute lissom.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2005 #12 Skrevet 13. juni 2005 Tror det er noe sånt her også. Bor ikke så langt fra vannet da, men jeg er litt dårlig på meter osv, så vet ikke helt nøyaktig. Det er ihvertfall 3 innkjørsler bortenfor oss Og huset bør males, så tror jeg skal lansere dette for mor og far også. Tross alt har jeg flyttet herfra innen de begynner på det prosjektet, så da slipper jeg all den masingen om at det ikke funket
sixx Skrevet 13. juni 2005 Forfatter #13 Skrevet 13. juni 2005 Kjempesmart....jeg gleder meg allerede til at jeg kan montere stupebrett på terrassen utenfor soverommet.
Gjest Gjesta Skrevet 14. juni 2005 #14 Skrevet 14. juni 2005 Jeg tror du bør gå for en skikkelig beis, f.eks tjæralin. De har en farge som heter Setergrå (tror jeg) som blir omtrent likedan som jernvitrol.
sixx Skrevet 14. juni 2005 Forfatter #15 Skrevet 14. juni 2005 Jeg tror du bør gå for en skikkelig beis, f.eks tjæralin. De har en farge som heter Setergrå (tror jeg) som blir omtrent likedan som jernvitrol.Ja, jeg må nok bite i det sure eplet og innse at vi må opp på stige med malerkosten hvert fjerde år. Blir det beis...så blir det Tjæralin ja....ser ikke noe alternativ.....med unntak av Tyrilin.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2005 #16 Skrevet 14. juni 2005 Kjempesmart....jeg gleder meg allerede til at jeg kan montere stupebrett på terrassen utenfor soverommet. Da kommer det en pall med stupedama-godteri fra meg!!!
Gjest Gjesta Skrevet 19. august 2005 #18 Skrevet 19. august 2005 Hva ble det til Sixx? Jernvitrol eller beis?
sixx Skrevet 19. august 2005 Forfatter #20 Skrevet 19. august 2005 Svarer ho maling nå, så.... ← Uff....beslutningen er ikke tatt ennå.....må gjøre det i løpet av 3 uker. Det som gjør meg skeptisk til jernvitrol er at det iflg. Riksantikvaren får spikerne til å ruste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå