Deya977 Skrevet 9. mars 2020 #1 Skrevet 9. mars 2020 Hei. Et spørsmål siktet til de som har erfaring med hest :). Når jeg var 6-8 år drev jeg å gikk på rideskole en gang i uken. Så flyttet jeg og hadde ikke mulighet igjen før jeg var 20 år. Har gått på nye ridekurs igjen men legger merke til at jeg har en indre konflikt når det gjelder ridning når det gjelder om hestene vil bli ridd... har lest mye om dette og ser flere mener det varierer om de vil eller ikke i forhold til hva de blir brukt til og erfaring til rytter. Synes det er vanskelig da jeg føler at jeg har blitt satt på hester med rygg problemer eller hester som ikke vil, som bare stopper opp og ikke reagerer (ser de gjør det til flere), som viser tegn til irritasjon og flytter på seg når du skal gå på. Har også sett at enkelte biter eller har sparket instruktør og hun bare ler det av seg. Synes det er utrivelig, og har ikke hesten løst mister jeg også lysten. De gangene jeg har fått en hest som viser tegn til villighet og samarbeid er det veldig morsomt og koslig, men somregel er ikke det tilfellet. Er klar over rideskoler er litt tabu pga dette, men jeg vet ikke hvordan jeg kan lære ellers... kommet til det punktet der jeg er usikker på om jeg bare rett og slett ikke liker hobbyen eller om jeg har hatt endel dårlige erfaringer.. enkelte ganger gruer jeg meg til timer da jeg ikke vet hva jeg får eller som venter. Har gått på to ulike skoler der jeg har opplevd litt det samme. Har noen noe erfaring med dette? Jeg sluttet nå for et halvt år siden pga det ble et litt for negativt tid i uken og jeg er en litt nervøs person. Men likevell ender jeg opp med å lese masse om hestehold, se på videoer, se på finn på hester og lese om tema. Det surrer rundt i hodet på meg ofte hver dag om dette er noe jeg burde satse på eller ikke, er nesten litt plagsomt at jeg ikke får det ut av hodet. Gjerne gi deres erfaring og innblikk. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #2 Skrevet 9. mars 2020 Det høres egentlig bare ut som du har vært uheldig med rideskolene. Dessuten er rideskoler og store sentre ofte en egen trist mølle og noe helt annet enn privathestlivet. Velg en rideskole der hestene blir godt behandlet, før gå på utegang og være hest, er godt skolerte, positive hester i sin beste alder. Eller bli fôrrytter og ta privattimer og kos deg med hest i skogen. Jeg har egen hest oppstallet på stall i nærheten av ridesenter som driver med sprang og dressur. Allikevel er det et fint hestevennlig miljø, hestens helse og trivsel kommer først. Trenere har fokus på dyrevelferd og ridning skal være positivt for hest og rytter. Mange har hest på utegang og de fleste får ihvertfall gå i flokk hele dagen i kupert terreng. Alle jeg kjenner der rir mye på turer i marka og mange gjør varierte ting som miljøtrening, tømmerkjøring, bakkearbeid, i tillegg til å ri på banen. Mange bruker bittløse alternativer og legger generelt opp til at hesten kommer først. Tror det kommer mye an på miljøet du er i, finn et fint miljø så er det en fin hobby. Anonymkode: 09fc0...08e 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #3 Skrevet 9. mars 2020 Jeg synes faktisk det er helt uakseptabelt at en rideskole velger å bruke hester i undervisningen som tydelig viser tegn på at de mistrives med situasjonen. Noen hester mistrives som skolehester og noen liker ikke å bli ridd (men her ender det som regel med at de kaster rytteren, så egentlig er det ikke så ofte det er tilfellet). Uansett fører det jo til at det blir negativt for både hest og rytter, så jeg skjønner godt tankegangen din. Jeg tenker sånn selv nå, så for min del er det uaktuelt å ri hester som har slike problemer. Jeg kan forresten fin stelle og ta disse hestene med ut på leietur, for det er ikke alltid viktig for meg å få ridd faktisk. Nå er ikke det ved en rideskole, så jeg jeg rir ikke fast og som sagt, det er ikke alltid jeg rir i det hele tatt. Bare steller og går tur. Og bare for å si det, det er ikke sånn at hestene han har er vanskelige, men det er avlshoppe og de kan være litt vrange når de er høydrektige. Alternativet ditt er kanskje å finne en mindre stall som kan gi undervisning i liten gruppe eller privat? Det har jeg funnet til mine barn, mye fordi jeg ikke er så begeistret for typisk rideskolemiljøer. Anonymkode: 82ba6...976 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #4 Skrevet 9. mars 2020 Jeg forstår deg godt. Det er ikke gøy å ri en motvillig hest, og de fortjener bedre! Hest er dyrt, og det er nok rideskolehester uten riktig utstyr, nok fokus på helse, de blir lei, da de ofte blir ridd av uerfarne osv Vet ikke hvor langt du er ang ridningen, men du kunne kanskje hatt hest på for en gang i uken, og tatt timer på den? Pluss ridd litt selv. Anonymkode: 52bf9...9eb 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #5 Skrevet 9. mars 2020 Jeg skjønner så godt hva du mener, og jeg har mye å si om dette. Jeg unngår utleiehester selv, og er litt "på gjerdet" når det gjelder å ri eller ikke. Jeg har ikke tid til å skrive så mye om det akkurat nå, men sjekk ut en bok som heter Riding On The Power Of Others (også fb-side og youtube-video med samme navn), The Path of The Horse på youtube, og The Gift of the Horse på facebook. Anonymkode: 50a99...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #6 Skrevet 9. mars 2020 Nå har ikke jeg gått på rideskole, men driver aktivt med hest og har flere selv( jeg er selvlært) Og som du nevner finnes det hester som ikke vil og viser store tegn til irritasjon og det virker som om de rett og slett synes dette er grusomt. Hestene her blir slik om de ikke får variasjon og utfordringer, de blir vrange vis jeg rir samme turen hele tiden, kanskje det er det som er tilfellet? Jeg passer på å variere treningen litt og ikke legge turen til samme plassen hele tiden, de kan faktisk fort kjede seg. Det samme skjer vis de ikke får en eller to dager med hvile, men da tar jeg dem gjerne ut og bare børster/strigler, flikker hover og masserer dem. Mange bruker også ikke nok tid til å lære seg å kjenne hesten, og noen hester kan bli veldig nervøse av å ha nye og forskjellige mennesker rundt seg. Min hest blir stressa og urolig av å ha masse folk rundt seg og kan være litt vrang om det er ukjente personer, men hun er snill som lam og fullstendig fortrolig med meg, men jeg kjenner henne og vet at hun har grenser og litt regler som er lette å ta hensyn til vis du kjenner henne. Så kanskje det bare er litt uflaks med skole, hest og timer? Men vis du trives på hesteryggen så burde du jo ikke slutte, hest og ridning gir en fantastisk mestringsfølelse og et vennskap mellom rytter og hest som jeg unner alle:) kanskje noe privat eid som nevnt før kan passe mer? Anonymkode: e7f8b...1db 1
Deya977 Skrevet 9. mars 2020 Forfatter #7 Skrevet 9. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har ikke jeg gått på rideskole, men driver aktivt med hest og har flere selv( jeg er selvlært) Og som du nevner finnes det hester som ikke vil og viser store tegn til irritasjon og det virker som om de rett og slett synes dette er grusomt. Hestene her blir slik om de ikke får variasjon og utfordringer, de blir vrange vis jeg rir samme turen hele tiden, kanskje det er det som er tilfellet? Jeg passer på å variere treningen litt og ikke legge turen til samme plassen hele tiden, de kan faktisk fort kjede seg. Det samme skjer vis de ikke får en eller to dager med hvile, men da tar jeg dem gjerne ut og bare børster/strigler, flikker hover og masserer dem. Mange bruker også ikke nok tid til å lære seg å kjenne hesten, og noen hester kan bli veldig nervøse av å ha nye og forskjellige mennesker rundt seg. Min hest blir stressa og urolig av å ha masse folk rundt seg og kan være litt vrang om det er ukjente personer, men hun er snill som lam og fullstendig fortrolig med meg, men jeg kjenner henne og vet at hun har grenser og litt regler som er lette å ta hensyn til vis du kjenner henne. Så kanskje det bare er litt uflaks med skole, hest og timer? Men vis du trives på hesteryggen så burde du jo ikke slutte, hest og ridning gir en fantastisk mestringsfølelse og et vennskap mellom rytter og hest som jeg unner alle:) kanskje noe privat eid som nevnt før kan passe mer? Anonymkode: e7f8b...1db Har tenkt endel på privat eller å finne en person utenom rideskole å lære fra. Da jeg er 23 nå og har ridd på skole i ca 1,5 år så føler jeg fremdeles at jeg er helt grønn og lærer lite. Jeg vil ikke gallopere osv... før jeg vet at jeg har det grunnleggende inne som det virker som det er lite fokus på.. fart og spenning er liksom alt. Jeg meldte meg på et helg kurs på en annen rideskole, der jeg fikk en privat time med en flink dame. Hun lærte meg mer på en time enn jeg sikkert hadde på et helt kurs. Så jeg er langt fra klar til å få en egen eller leie føler jeg. Samt at jeg går på universitet enda så må nok vente litt med det eventuelt, men vurderer privat timer selv om de er dyrere- føler man lærer lite i en gruppe på 7 på 45 min
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #8 Skrevet 9. mars 2020 2 hours ago, Deya977 said: Har tenkt endel på privat eller å finne en person utenom rideskole å lære fra. Da jeg er 23 nå og har ridd på skole i ca 1,5 år så føler jeg fremdeles at jeg er helt grønn og lærer lite. Jeg vil ikke gallopere osv... før jeg vet at jeg har det grunnleggende inne som det virker som det er lite fokus på.. fart og spenning er liksom alt. Jeg meldte meg på et helg kurs på en annen rideskole, der jeg fikk en privat time med en flink dame. Hun lærte meg mer på en time enn jeg sikkert hadde på et helt kurs. Så jeg er langt fra klar til å få en egen eller leie føler jeg. Samt at jeg går på universitet enda så må nok vente litt med det eventuelt, men vurderer privat timer selv om de er dyrere- føler man lærer lite i en gruppe på 7 på 45 min Hvor i landet holder du til? Om det er i Oslo/Romerike kan jeg anbefale rideskolen på stall Ramstad, små grupper, gode hester og kun voksne. Anonymkode: 09fc0...08e
Deya977 Skrevet 9. mars 2020 Forfatter #9 Skrevet 9. mars 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor i landet holder du til? Om det er i Oslo/Romerike kan jeg anbefale rideskolen på stall Ramstad, små grupper, gode hester og kun voksne. Anonymkode: 09fc0...08e Jeg bor i Trondheim, så er noen rideskoler rundt omkring. Er endel avstander så er avhengig av buss som gjør ting litt mer utfordrene. Neste år håper jeg å få tilgang til bil som kanskje åpner litt mer.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #10 Skrevet 9. mars 2020 4 timer siden, Deya977 skrev: Jeg bor i Trondheim, så er noen rideskoler rundt omkring. Er endel avstander så er avhengig av buss som gjør ting litt mer utfordrene. Neste år håper jeg å få tilgang til bil som kanskje åpner litt mer. Hvis du liker å dilledalle så er det sikkert nok av folk som gjerne trenger litt hjelp til møkking og kosing og dulling og leieturer? For meg virker det som du vil bli bedre kjent og tryggere på hesten om du omgås den mer før du setter deg opp og rir på den? At du kan dra og se til hesten i begynnelsen, for så å sette deg opp og ri når du føler deg trygg på den, og omvendt? Selv hadde jeg dødd om jeg var rideskolehest. Rundt og rundt i ridehus flere timer for dagen med mye skumping, og munnrøsk og harde hæler i siden.... Finn deg heller en stødig og grei hest på en privatstall! Anonymkode: bd99d...564 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #11 Skrevet 9. mars 2020 Er 37 og har drevet med hester siden jeg var 7. Enkelte hester trives godt som rideskolehest mens andre blir raskt lei, hvor jeg har hestene mine bytter de ut de som ikke trives etter et par uker. Ei venninne kjøpte en unghest, skulle satses på i sprang, men da han ble kastrert ville han bare daffe rundt på ridebanen eller være med på tur. Han ble en perfekt rideskolehest som må holdes igjen fra stall til bane, lyser arbeidslyst av hele hesten og han virker nesten nedfor i helgene når han har fri og får gå ute og på tur. Kanskje et ekstremt eksempel, men noen stortrives virkelig med det. Har også sett mange som mistrives med flere timer på rad eller ikke bør brukes i det hele tatt, disse prøver man å tilvenne over noen uker og om det ikke er tegn til bedring byttes de ut. Skal være moro både for hest og rytter. Det sagt så kan hester finne på mye lurt, så om en hest stopper og nekter å gå betyr det ikke nødvendigvis at den ikke trives som skolehest, men kanskje er feks rytter for hard i hånden. Skadet eller syk hest skal selvfølgelig aldri brukes så om hestene har vondt i ryggen og fortsatt brukes bør du bytte rideskole. Anonymkode: b3c72...174 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #12 Skrevet 10. mars 2020 Har erfaring med hester som ikke vil gå, ikke vil stå i ro ved påstigning, biter og sparker, ikke vil høre og som har andre unoter. Både rideskolehester, andres privathester og egne hester. Både hester som oppfører seg sånn fordi de har vondt og/eller er syke, og hester som oppfører seg sånn fordi de liker å teste grenser. Det er ikke alltid så lett å vite hvorfor. Det mest spesielle tilfellet jeg var borti må være en rideskolehest som egentlig var farlig. Hun ble jevnlig sjekket nøye av veterinærer og kiropraktorer som ikke fant noe galt. Hun var ikke syk, og hadde ingen vondter. Etter rundt et år med kun fire personer å forholde seg til (mamma, pappa, stalleier og meg) og masse stell og kos, begynte hun smått å gå i rideskolen igjen. Da var hun snill som et lam og den perfekte rideskolehesten. På ca et år gikk hun fra å bite og sparke i alle retninger og kødde det til på mange kreative måter, til å sove mens mamma sto bak henne og vasket rumpa hennes, kunne få på seg dekken i boksen mens hun spiste og prestere godt på treninger. Hesten som ikke ville ut fra midtlinja eller trave små kryss gikk plutselig øvelser opp til LA og fløy gjennom baner på 1 meter med gledesbukk. Vi vant til og med flere konkurranser og cuper. Hun trengte faste personer å forholde seg til, og at de personene ikke lot seg skremme. Det ble en del blåmerker, vonde kroppsdeler, turer i bakken, tårer, blod og skrubbsår, men fy det var verdt det når vi så resultatet. ❤️ Selv de dumme, slemme rideskolehestene finnes det noe godt i. Noen ganger må man bare lete veldig lenge. Anonymkode: ec435...e47 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2020 #13 Skrevet 10. mars 2020 På 9.3.2020 den 17.59, Deya977 skrev: Jeg bor i Trondheim, så er noen rideskoler rundt omkring. Er endel avstander så er avhengig av buss som gjør ting litt mer utfordrene. Neste år håper jeg å få tilgang til bil som kanskje åpner litt mer. Har samme erfaring fra Trondheim. Hester som kaster av og spm8 sparker i veggen ved sjenkel. Sparket etter andre hester. Noen er gamle og stive. Får dårlig samvittighet . Sluttet like godt. Anonymkode: 4cf6c...ebc 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #14 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 11.3.2020 den 0.18): Har samme erfaring fra Trondheim. Hester som kaster av og spm8 sparker i veggen ved sjenkel. Sparket etter andre hester. Noen er gamle og stive. Får dårlig samvittighet . Sluttet like godt. Anonymkode: 4cf6c...ebc Hvor var dette ? Anonymkode: 131c7...f39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå