Gå til innhold

.


Gjest 81mod

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mange 9-åringer spiller Fortnite har jeg hørt. Tror GTA er mer bilspill og Fortnite er litt skyting og annet rart. Har ikke så peiling da jeg er en «gamlisungdom» av en mor som pusher 40. Jeg nekter sønnen min på 7 år å spille Fortnite selv om han kaller meg gammal og umoderne. Han synes jeg er skikkelig kjerring, men jeg nekter ham fortsatt i to år til. Hilsen gamlemor på 36. Ja, jeg pusher 40. 

Anonymkode: fe74b...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GTA har mye seksualisert innhold og vold. Banke opp folk på gaten /rane/drepe de. Man kan også gå på strippeklubber og få lapdance og et ligg. Også er det svært mye banning og dop/alkohol. Man får oppdrag om å gjøre lugubre ting. Jeg har spilt både fortnite og GTA selv og ville aldri latt en 10åring spille GTA. Under tvil kunne hen spilt fortnite. 

Anonymkode: c1c29...873

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere GTA gangsterdrama i spillform. Ville du latt tiåring se Scarface og Goodfellas? Da er kanskje GTA innafor. Hvis ikke får du be'n vente noen år.

Anonymkode: 50d29...435

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nyere GTA gangsterdrama i spillform. Ville du latt tiåring se Scarface og Goodfellas? Da er kanskje GTA innafor. Hvis ikke får du be'n vente noen år.

Anonymkode: 50d29...435

Jeg vet ikke hva disse filmene går ut på. Men hører jo ikke ut som GTA er noe for en 10 åring nei. 

Anonymkode: 983f9...6cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortnite spiller 3/4 av alle 10-åringer  er mitt inntrykk. GTA nei. Sikkert 1/20.

Anonymkode: fafb2...d63

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kiden skal spille GTA bør den være "voksen" for alderen. for å få fullt utbytte av spillet så bør man være såpass stor at man får med seg alt av ironi og sarkasme og ellers litt skjult humor.

Har ikke spilt Fornite, men har spilt alt av GTA; er mye vold og blod, banning, rusmidler og litt seksualisert innhold. Men er absolutt og anbefale, en av tidenes beste spillserier spør du meg.

Anonymkode: cf540...78a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke hva disse filmene går ut på. Men hører jo ikke ut som GTA er noe for en 10 åring nei. 

Anonymkode: 983f9...6cb

Wow! Har du aldri hørt om Goodfellas (Mafiabrødre på norsk) og Scarface? 😱

Anonymkode: cf540...78a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, 81mod said:

Nei 😳

Bilderesultater for how is that possible

Er ikke du 81-modell? Da skal det ikke være mulig å ikke ha hørt om Scarface...

Anonymkode: cf540...78a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er voksen og har spilt begge spillene. Jeg synes ikke noe særlig om GTA.

GTA er stort sett for 14-åringer (selv om spillet har 18 årsaldergrense). Spillet går mest ut at du skal styre en kriminell og får forskjellige oppgaver som feks. kjøre fra A til B, skyte, rane bank, drepe, osv. Hvis dine barn er under 12 år, er det bedre å kjøpe Lego City Undercover (der spilleren spiller en lego politimann istedenfor en kriminell) :) 

Fortnite er et annerledes spill. Hovedsaklig (mest populær modus) er battle royale der du havner i en øy med 99 andre spillere og skal lete / finne frem diverse våpen. Den siste gjenlevende vinner. Men det finnes også kreative deler som f.eks. bygge baner, lage parkour baner, mange andre små spill. Eller leke leken «gjemsel» til og med. Tro det eller ei, men noen lager også musikk med Fortnite.

Hvis du «må» velge GTA eller Fortnite, vil jeg anbefale Fortnite. Gratis, mildere, flere muligheter og kan utfordre kreativiteten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min får ikke spille GTA før han er 18 og kan bestemme selv. Det finnes nok av andre spill der ute hvor det ikke går sport i å kjøre på gravide damer og hooke med prostituerte og banke opp andre gjengmedlemmer. Han er nå 14 år, har hele veien sagt at det er et spill som er helt uaktuelt, ellers er jeg ganske rund med hva han spiller så lenge jeg har spillet det selv eller sjekket det ut på forhånd. Unge idag får nok negativ påvirkning fra spill og media, trenger ikke GTA i tillegg. 

Det er nå min mening. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, 81mod skrev:

Hva er egentlig forskjell på disse spillene? 
Hvor gamle er deres barn som spiller Fortnite? 

Noen 10 åringer som får lov å spille GTA? 

Min fikk begynne å spille fortnite som 9,5 år. En del i klassen fikk begynne som 7 år, men jeg syns ikke det er greit for vår del og har ventet. Det er en del spill som jeg har problemer med å forstå aldersgrensen på, blant annet så har Smash Bro til Switch 12 års aldersgrense. Forstå det den som kan. :) 
GTA er et ekstremt voldelig spill og det er helt uaktuelt for min sønn å få spille det (han blir 10 år til sommeren). Han har heller ikke spurt, bare så det er sagt. Han har spurt om Call of Duty for det får kameraten lov til å spille, men det får han ikke lov til. :) 

Anonymkode: 1ccb2...727

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er skytespill som fortnite hvor karakterene er animerte og ikke virkelighetsbasert, synes det er helt greit for barn på den alderen. Men gta ville jeg ikke engang latt mine 16 år gamle gutter spilt (om jeg hadde hatt barn...). Spillet glorifiserer våpen, horer, mord og alle andre kriminelle handlinger mellom himmel og jord. Har selv prøvd spillet sammen med samboeren min, og med brødrene mine da jeg var yngre. Har alltid syntes det har vært et kvalmt og ekkelt spill med ufyselig kvinnesyn. Ikke la guttene deres vokse opp med spill hvor det er gøy å banke opp horer til døde på strippeklubb med baseballkølle... språket som blir brukt i det spillet er også veldig langt over grensa, og ikke noe jeg ville latt barn ta til seg på den måten..

Anonymkode: 3785b...dd3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er forskjellige, men det høres jo helt rart ut at du aldri har hørt om noen av tidenes mest kjente filmer, og ikke vet hva GTA er for noe. Hvis du er født i 1981 var du jo aldermessig midt i målgruppen da serien tok helt av på slutten av nittitallet. Hadde du vært født i 1961 hadde tråden gitt mer mening.

Det er ikke ment nedlatende, men det kunne kanskje vært smart å sette seg litt ned med populærkulturen som har kommet ut de siste 30 årene. Dette er garantert ikke første gang barnet vil ha lyst til å drive med noe slikt, og det er mye bedre at du selv vurderer produktene, enn at du bare baserer deg på anonyme forumfolk og anbefalte aldersgrenser.

Anonymkode: 50d29...435

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...