xinnia Skrevet 8. mars 2020 #21 Skrevet 8. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hunden er kjøpt for kr. 12 000. Kr. 10 000 er betalt mens kr. 2000 gjenstår. I kontrakten ble vi enige om at oppdretteren kan bruke hunden til avling 5 ganger. Anonymkode: 99d18...d40 For en super useriøs oppdretter ! Synes du skal be om å få tilbakebetalt kjøpesummen. ( til neste gang ikke gå med på en slik dårlig avtale - det normale ville her vært at oppdretter skulle ha max 1 kull. ) Ved omplassering av voksen hund, bruker de aller fleste å ha en prøveperiode nettopp for å se om det funker for begge parter, altså deg og ikke minst hunden. Her er det veldig tydelig at det ikke funker mellom dere, og det er en ærlig sak. Useriøst at oppdretter ikke er tilgjengelig i denne perioden.. Regner med at hunden fortsatt står registrert med oppdretter som eier, dermed kan du dessverre ikke selge den videre - om oppdretter ikke er tilgjengelig og svarer på meldinger / telefon - hadde jeg tatt i bruk FB - regner med oppdretter har profil der ? 12
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #22 Skrevet 8. mars 2020 Jeg skal ikke kritisere deg, det er også oppdretters ansvar å ha såpass innsikt og kjennskap til egen rase at de klarer å finne kjøpere som er i stand til å klare med hunden. Når det er sagt, så ja, det finnes selvsagt veldig mange overbevisende kjøpere, som er heeelt sikker på at de klarer brasene. Spesielt når man er oppdretter av raser som trenger mye trening, både fysisk og psykisk, bør man derfor sjekke at kjøper har hatt, eller kjenner godt til, rasen fra før. Jobbsituasjon, hvor er hunden på dagtid, tid til hunden, osv er viktig. Her kan det virke som en overivrig oppdretter var avhengig (desperat) etter å bli kvitt hunden, som er to år(!), altså ikke en valp. At selger ikke svarer deg tyder veldig på at hen vet hva du vil. Send vedkommende et rekommandert brev der du gir svarfrist før du selger hunden videre (regner med den er registrert på deg, at du står som eier). En seriøs oppdretter holder kontakt med kjøpere, de tar hunden tilbake og betaler tilbake kjøpesum minus utgifter ved videresalg. Siden du skrev at oppdretter ønsker å benytte hunden i avl så bor kanskje vedkommende såpass nært at du kan dra dit? Hilsen seriøs oppdretter som kun har fått en hund i retur. Der ble kjøperen syk bare uker etter valpekjøpet, ønsket heller ikke tilbake penger men jeg overførte hele kjøpesummen til konto. Anonymkode: 801b2...916 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #23 Skrevet 8. mars 2020 3 minutter siden, xinnia skrev: For en super useriøs oppdretter ! Synes du skal be om å få tilbakebetalt kjøpesummen. ( til neste gang ikke gå med på en slik dårlig avtale - det normale ville her vært at oppdretter skulle ha max 1 kull. ) Ved omplassering av voksen hund, bruker de aller fleste å ha en prøveperiode nettopp for å se om det funker for begge parter, altså deg og ikke minst hunden. Her er det veldig tydelig at det ikke funker mellom dere, og det er en ærlig sak. Useriøst at oppdretter ikke er tilgjengelig i denne perioden.. Regner med at hunden fortsatt står registrert med oppdretter som eier, dermed kan du dessverre ikke selge den videre - om oppdretter ikke er tilgjengelig og svarer på meldinger / telefon - hadde jeg tatt i bruk FB - regner med oppdretter har profil der ? Oppdretteren har holdt på siden 1992 og er visstnok seriøs. Men merkelig at jeg ikke fikk svar på melding eller at vedkommende tok telefonen da jeg ringte i går. Det er jo ikke en hyggelig situasjon og jeg ønsker at vi skal ha en best mulig tone. Jeg var på besøk hos dem for litt siden da jeg skulle hilse på hunden og senere hente den. Vi fikk en god tone og det var hyggelig. Så jeg ønsker ikke at det skal oppstå dårlig stemning mellom oss. Anonymkode: 99d18...d40 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #24 Skrevet 8. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ikke kritisere deg, det er også oppdretters ansvar å ha såpass innsikt og kjennskap til egen rase at de klarer å finne kjøpere som er i stand til å klare med hunden. Når det er sagt, så ja, det finnes selvsagt veldig mange overbevisende kjøpere, som er heeelt sikker på at de klarer brasene. Spesielt når man er oppdretter av raser som trenger mye trening, både fysisk og psykisk, bør man derfor sjekke at kjøper har hatt, eller kjenner godt til, rasen fra før. Jobbsituasjon, hvor er hunden på dagtid, tid til hunden, osv er viktig. Her kan det virke som en overivrig oppdretter var avhengig (desperat) etter å bli kvitt hunden, som er to år(!), altså ikke en valp. At selger ikke svarer deg tyder veldig på at hen vet hva du vil. Send vedkommende et rekommandert brev der du gir svarfrist før du selger hunden videre (regner med den er registrert på deg, at du står som eier). En seriøs oppdretter holder kontakt med kjøpere, de tar hunden tilbake og betaler tilbake kjøpesum minus utgifter ved videresalg. Siden du skrev at oppdretter ønsker å benytte hunden i avl så bor kanskje vedkommende såpass nært at du kan dra dit? Hilsen seriøs oppdretter som kun har fått en hund i retur. Der ble kjøperen syk bare uker etter valpekjøpet, ønsket heller ikke tilbake penger men jeg overførte hele kjøpesummen til konto. Anonymkode: 801b2...916 Takk for det du skrev! Jeg føler meg som en dust og ubrukelig akkurat nå. Jeg trodde oppriktig at jeg kunne klare dette, men klarer virkelig ikke å ta ansvar for en hund alene. Jeg gjorde masse research og trodde jeg var forberedt, men det er jeg ikke. Anonymkode: 99d18...d40
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #25 Skrevet 8. mars 2020 Her må du bare fortsette å prøve å ta kontakt. Kanskje var det en veldig travel dag med masse som skjedde i går, kanskje la hun telefonen på biltaket og kjørte av gårde (been there). Du må fortsette å ringe, sende høflig melding/e-post via flere kanaler og evnt skrive på Facebook-vegg/Instagram "Hei, jeg har prøvd å få tak i deg, fint om du har mulighet å ta kontakt". Ikke mas, bare vis at du ønsker kontakt og hold en god tone. Dette må du og oppdretter løse, det er ingen grunn til å dra inn hele Kvinneguiden i dette. Anonymkode: e65e7...5be
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #26 Skrevet 8. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her må du bare fortsette å prøve å ta kontakt. Kanskje var det en veldig travel dag med masse som skjedde i går, kanskje la hun telefonen på biltaket og kjørte av gårde (been there). Du må fortsette å ringe, sende høflig melding/e-post via flere kanaler og evnt skrive på Facebook-vegg/Instagram "Hei, jeg har prøvd å få tak i deg, fint om du har mulighet å ta kontakt". Ikke mas, bare vis at du ønsker kontakt og hold en god tone. Dette må du og oppdretter løse, det er ingen grunn til å dra inn hele Kvinneguiden i dette. Anonymkode: e65e7...5be Jeg trengte gode råd da jeg opprettet denne tråden og det fikk jeg. Anonymkode: 99d18...d40 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #27 Skrevet 8. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ikke kritisere deg, det er også oppdretters ansvar å ha såpass innsikt og kjennskap til egen rase at de klarer å finne kjøpere som er i stand til å klare med hunden. Når det er sagt, så ja, det finnes selvsagt veldig mange overbevisende kjøpere, som er heeelt sikker på at de klarer brasene. Spesielt når man er oppdretter av raser som trenger mye trening, både fysisk og psykisk, bør man derfor sjekke at kjøper har hatt, eller kjenner godt til, rasen fra før. Jobbsituasjon, hvor er hunden på dagtid, tid til hunden, osv er viktig. Her kan det virke som en overivrig oppdretter var avhengig (desperat) etter å bli kvitt hunden, som er to år(!), altså ikke en valp. At selger ikke svarer deg tyder veldig på at hen vet hva du vil. Send vedkommende et rekommandert brev der du gir svarfrist før du selger hunden videre (regner med den er registrert på deg, at du står som eier). En seriøs oppdretter holder kontakt med kjøpere, de tar hunden tilbake og betaler tilbake kjøpesum minus utgifter ved videresalg. Siden du skrev at oppdretter ønsker å benytte hunden i avl så bor kanskje vedkommende såpass nært at du kan dra dit? Hilsen seriøs oppdretter som kun har fått en hund i retur. Der ble kjøperen syk bare uker etter valpekjøpet, ønsket heller ikke tilbake penger men jeg overførte hele kjøpesummen til konto. Anonymkode: 801b2...916 Vi hadde en god kommunikasjon frem til da jeg nevnte at hunden bjeffer når jeg er på jobben og at huseieren klager. Han gav meg noen råd og ba meg være tålmodig. Men jeg klarer ikke dette mer. Hunden er av en rase som populært blir omtalt som velcro. Den følger meg overalt i huset og jeg får ikke være alene for meg selv før den piper og griner. Jeg har innsett at jeg ikke klarer dette mer. Anonymkode: 99d18...d40
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #28 Skrevet 8. mars 2020 Det er ingen angrerett på kjøp av dyr så lenge ikke vilkårene for å heve kjøpet er innfridd. Anonymkode: 80678...ef8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #29 Skrevet 8. mars 2020 Står du eller oppdretter som eier? Anonymkode: 9a005...5a7 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #30 Skrevet 8. mars 2020 Jeg signerte standardkontrakt fra NKK. Men siden vi ble enige om at han bruke hunden 3 ganger til paring så er jeg jammen usikker. Anonymkode: 99d18...d40
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #31 Skrevet 8. mars 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oppdretteren har holdt på siden 1992 og er visstnok seriøs. Men merkelig at jeg ikke fikk svar på melding eller at vedkommende tok telefonen da jeg ringte i går. Det er jo ikke en hyggelig situasjon og jeg ønsker at vi skal ha en best mulig tone. Jeg var på besøk hos dem for litt siden da jeg skulle hilse på hunden og senere hente den. Vi fikk en god tone og det var hyggelig. Så jeg ønsker ikke at det skal oppstå dårlig stemning mellom oss. Anonymkode: 99d18...d40 Det er altså ikke gått et døgn engang, siden du tok kontakt? Da vil jeg si at du først og fremst bør smøre deg med litt tålmodighet her. Du aner ikke hva som foregår i oppdretternes liv og privatliv, det er svært kort tid for å krisemaksimere med at oppdretter unngår deg, nekter å snakke med deg - som trådstarten ga inntrykk av. Mange steder er det vinterferie, kanskje er det sykdom, andre ting. Gi det et par dager før du sender en vennlig melding igjen. Skal se det ordner seg. Anonymkode: 82f6a...9ea 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #32 Skrevet 8. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg signerte standardkontrakt fra NKK. Men siden vi ble enige om at han bruke hunden 3 ganger til paring så er jeg jammen usikker. Anonymkode: 99d18...d40 Er det foretatt et eierskifte, har du skrevet under på eierskiftekontrakt og byttet adresse på chipen? Anonymkode: 9a005...5a7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #33 Skrevet 8. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bare ikke ork til det. Det er så dumt fordi jeg trodde at jeg hadde det som skulle til, men jeg er rett og slett ikke moden for et slikt ansvar enda. Anonymkode: 99d18...d40 Det er bra og modent gjort at du ser dine egne begrensinger. Håper du snart får kontakt med oppdretter. Anonymkode: 98873...ab2 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #34 Skrevet 8. mars 2020 Ok jeg spør igjen, kanskje vi kan løse dette med hvis du er villig til å prøve. Kan du ikke si noe om hva slags hun det er? Anonymkode: 66b7a...2fc
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #35 Skrevet 8. mars 2020 Det ordnet seg Som en annen skrev i denne tråden så var oppdretteren borte slik at han så meldingen og anropet først i dag. Jeg la frem situasjonen og han hadde stor forståelse for alt sammen. For eks. at jeg tenker at vi må være to om hunden osv. Jeg får tilbake pengene og kontrakten annulleres og hunden leveres tilbake om par dager. Det overraskende var at han sa at dersom jeg i fremtiden vil kjøpe valp eller hund så vil de gjerne selge til meg igjen. Wow! Anonymkode: 99d18...d40 8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #36 Skrevet 8. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg signerte standardkontrakt fra NKK. Men siden vi ble enige om at han bruke hunden 3 ganger til paring så er jeg jammen usikker. Anonymkode: 99d18...d40 3 Eller 5 ganger? Du skriver begge. Anonymkode: f512e...91b 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #37 Skrevet 8. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: 3 Eller 5 ganger? Du skriver begge. Anonymkode: f512e...91b Spiller ingen rolle nå. Han leveres tilbake og kontrakten annulleres. Anonymkode: 99d18...d40
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #38 Skrevet 8. mars 2020 Hvilken rase er ert? Anonymkode: dcf2a...fa8 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #39 Skrevet 8. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvilken rase er ert? Anonymkode: dcf2a...fa8 Schæfer. Anonymkode: 99d18...d40 1
xinnia Skrevet 8. mars 2020 #40 Skrevet 8. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det ordnet seg Som en annen skrev i denne tråden så var oppdretteren borte slik at han så meldingen og anropet først i dag. Jeg la frem situasjonen og han hadde stor forståelse for alt sammen. For eks. at jeg tenker at vi må være to om hunden osv. Jeg får tilbake pengene og kontrakten annulleres og hunden leveres tilbake om par dager. Det overraskende var at han sa at dersom jeg i fremtiden vil kjøpe valp eller hund så vil de gjerne selge til meg igjen. Wow! Anonymkode: 99d18...d40 Så bra at det løste seg - 😉
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå