Gå til innhold

Hva kan jeg ha?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har i 4-5 dager nå hatt sykt sår hals og tydelig hoven og øm mandel når jeg kjenner ved halsen. Ingen andre symptomer.

Hva kan jeg ha? Er student, så har ikke fastlege eller slikt her.. Er redd det er kyssesyken, men har som sagt ingen andre symptomer. Kan det være toncilitt?

Anonymkode: 16a41...e90

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan nevnes at jeg bare er sår på den ene siden av halsen, og øm/hoven mandel på den ene siden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

C
O
R
O
N
A

Anonymkode: 8717f...fba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal vi gjette? Eller er du på utkikk etter en synsk person?

Anonymkode: e69ad...f8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt være tonsilitt. Før var det sånn at streptokokkinfeksjon i hals og mandler alltid ble behandlet med antibiotika, men nå er det mer mot at man kun behandler hvis noen er veldig dårlig. Det kan også være virus, fks kyssesyke som du nevner over. I disse koronatider ville jeg holdt meg hjemme en stund.

Anonymkode: e2b1e...83c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta en tur til legen

Anonymkode: 837a4...fe5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det samme i mange år. Kun ene siden. Av og på. Fjerna mandlene for ti tyve år siden. Aner ikke hva som feiler meg. Kronisk forstørra lymfekul på halsen. Og vondt i øret. Og trigeminusnerve smerter. Legen rister bare på skuldrene og sier blodprøver og Ct av hals er innafor. 

Anonymkode: 3d9c2...dd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

C
O
R
O
N
A

Anonymkode: 8717f...fba

Idiot.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt være tonsilitt. Før var det sånn at streptokokkinfeksjon i hals og mandler alltid ble behandlet med antibiotika, men nå er det mer mot at man kun behandler hvis noen er veldig dårlig. Det kan også være virus, fks kyssesyke som du nevner over. I disse koronatider ville jeg holdt meg hjemme en stund.

Anonymkode: e2b1e...83c

Prøvde å drikke litt juice nå, var sårt som f. Er det så vondt når man har tonsilitt?

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt det samme i mange år. Kun ene siden. Av og på. Fjerna mandlene for ti tyve år siden. Aner ikke hva som feiler meg. Kronisk forstørra lymfekul på halsen. Og vondt i øret. Og trigeminusnerve smerter. Legen rister bare på skuldrene og sier blodprøver og Ct av hals er innafor. 

Anonymkode: 3d9c2...dd4

Er det tonsilitt du har hatt?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Prøvde å drikke litt juice nå, var sårt som f. Er det så vondt når man har tonsilitt?

Tonsilitt er ekstremt vondt når man svelger, ja. 

Anonymkode: 6d767...9d2

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tonsilitt er ekstremt vondt når man svelger, ja. 

Anonymkode: 6d767...9d2

Bekymra for kyssesyken..

Men jeg ser jo at man gjerne har flere symptomer da? Feber, slapp osv? Føler meg ikke slapp.

AnonymBruker
Skrevet

Noen flere som gjenkjenner symptomene?

AnonymBruker
Skrevet

Alt fra halsbetennelse til tonsilitt. Kan være veldig veldig veldig mange forskjellige typer bakterier eller virus. Spiller jo ikke så stor rolle hva det er da. Hvis du får en halsbyll (du klarer ikke bevege på kjeven, det er forskjell mellom størrelsen og fasongen på munnhulen hvis du klarer å åpne den), må du ha behandling. Hvis du er usikker får du heller gå til legen. Ellers må det nesten bare gå over av seg selv.

Anonymkode: 40334...f73

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alt fra halsbetennelse til tonsilitt. Kan være veldig veldig veldig mange forskjellige typer bakterier eller virus. Spiller jo ikke så stor rolle hva det er da. Hvis du får en halsbyll (du klarer ikke bevege på kjeven, det er forskjell mellom størrelsen og fasongen på munnhulen hvis du klarer å åpne den), må du ha behandling. Hvis du er usikker får du heller gå til legen. Ellers må det nesten bare gå over av seg selv.

Jeg ser at tonsilitt varer 7-10 dager, har gått 5 dager hos meg nå. Men MÅ man til legen om man har tonsilitt? Eller kan det gå over av seg selv?

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at tonsilitt varer 7-10 dager, har gått 5 dager hos meg nå. Men MÅ man til legen om man har tonsilitt? Eller kan det gå over av seg selv?

Man må ikke til legen. Husk at det bare er de siste tiårene vi har hatt tilgang til antibiotika. Folk overlevde før den tid og :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må ikke til legen. Husk at det bare er de siste tiårene vi har hatt tilgang til antibiotika. Folk overlevde før den tid og :)

Og det var ekstremt mange som døde.

Anonymkode: 837a4...fe5

AnonymBruker
Skrevet

Er altså så jævlig å drikke osv, føler som piggtråd i halsen. Noen som har tonsilitt/halsbetennelse og hatt lignenden symptomer?

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare å dra til legen? Man trenger da ikke å måtte gå til faglege .. I større byer finnes også drop-in steder, book på nettet så får du snart svelget juicen din igjen. 

Anonymkode: 7a2ed...88f

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke bare å dra til legen? Man trenger da ikke å måtte gå til faglege .. I større byer finnes også drop-in steder, book på nettet så får du snart svelget juicen din igjen. 

Anonymkode: 7a2ed...88f

600,- for en time da. Mye for en student.

Men kan kanskje bare finne en fastlege her som ikke har noe venteliste, så kan jeg jo bare møte opp hos vedkommende imorra/tirsdag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...