Gå til innhold

Bli ufør eller ikke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en situasjon jeg ikke vet helt hvordan jeg skal løse. 
Har god jobb med bra lønn (ca 800k i året).

Har hatt en operasjon for en stund tilbake som var vellykket men jeg sliter med senskader. 
Er tilbake i full jobb etter nesten et år sykemeldt, men kan tidvis ikke stå oppreist og jeg våkner på natten av at jeg har store smerter. Paracet fungerer til en viss grad men ikke nok, og det går i tillegg store mengder av dem. 

Nå vurderer jeg hva jeg skal gjøre videre. Jeg taper selvfølgelig masse av å havne på aap men dette er ikke mulig å operere mer så hva kan skje framover? Jeg kan prøve å søke meg ny jobb, men er godt forsikret så jeg får både en stor engangsutbetaling hvis jeg blir uføretrygdet og jeg vil få ekstra utbetalinger fram til 67 - Jeg er i slutten av tredveårene nå. 

Dersom jeg bytter jobb og det heller ikke fungerer (jeg tviler egentlig på at det gjør det) så risikerer jeg å gå glipp av alle forsikringer. Har gått til masse spesialister med det som feiler meg og de fleste sier at det neppe er så mye mer å gjøre med skaden min. Legen min er også rådvill. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Han anbefalte meg å begynne på aap noe jeg i utgangspunktet sa nei til, men ser at jeg sliter mer og mer.

Anonymkode: 28f55...1ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man får vel sjelden ufør uten å gå på AAP først. Du er relativt ung og må gå denne veien. 

Anonymkode: a03bd...df7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jada. 
Jeg er fullt klar over at jeg må på aap. 
Men om man havner der og det ikke er veldig mye mer man kan gjøre for å bli frisk så er det vel ufør som er neste steg etter det uansett? De kan vel ikke holde deg på aap i flere år bare for å «se» når spesialistene sier det ikke er mer å gjøre? 

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst så kan en ikke velge å bli ufør, det er ikke din og legen din sin avgjørelse, men NAV.

Om helsa er så at du snart ikke kan jobbe, så må du jo nesten bare starte prosessen ved å søke AAP. Du vil da få 66% av tidlgere inntekt, inntil 6 G. For å ha rett på AAP må arbeidsevnen være redusert med minst 50%

Anonymkode: 38b70...166

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jada. 
Men om man havner der og det ikke er veldig mye mer man kan gjøre for å bli frisk så er det vel ufør som er neste steg etter det uansett? De kan vel ikke holde deg på aap i flere år bare for å «se» når spesialistene sier det ikke er mer å gjøre? 

Man kan være på AAP i veldig mange år.

Helt avhengig av skaden din er det umulig å si. Uansett må du gjennom arbeidsutprøving osv.

Kanskje det vil se annerledes ut for deg om noen år. Om du har 800 K i årslønn må man anta at du er høyere utdannet. Da har du mange flere muligheter enn mange andre for å finne en jobb du kan stå i.

Anonymkode: a03bd...df7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada. 

Når spesialisten(e) sier at all behandling er prøvd og ikke har fungert og NAV legen er enig så er det greit med det medisinske. Så kommer arbeidsutprøvingen gjennom NAV. Tilsammen så tar dette tid. Men, om du har gått 1,5 år på AAP og er ferdig utredet og behandlet og i tillegg har vært igjennom arbeidsutprøving som sier at du ikke har noen arbeidsevne, så går man for ufør selv om det bare har gått 1,5 år. Det er det beste for alle parter. 

Anonymkode: 9a287...2f6

Skrevet

Skal samfunnet betale for at det er økonomisk gunstig for deg å bli uføretrygdet? 

Om du har en arbeidsevne må du jo bare fortsette søket på ny jobb som du kan fungere i. Hvilken tilrettelegging/omplassering har vært prøvd? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høyere utdannet etter å ha fått en annen skade som gjorde at jeg ikke kunne veldig ha fysisk arbeid lenger. 
Jobber nå på et kontor så det er lite jeg kan gjøre utenom dette. 
Er ikke personen som ønsker å være borte fra jobb heller, men man sover kanskje 3-4 timer per natt og er veldig plagd ellers så begynner å snevre seg inn med muligheter nå. 
Har heller ikke veldig lyst å bli ufør, men ser jo at det blir å skyte seg litt i foten ved å søke andre jobber hvor det neppe er like forsikringordninger

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høyere utdannet etter å ha fått en annen skade som gjorde at jeg ikke kunne veldig ha fysisk arbeid lenger. 
Jobber nå på et kontor så det er lite jeg kan gjøre utenom dette. 
Er ikke personen som ønsker å være borte fra jobb heller, men man sover kanskje 3-4 timer per natt og er veldig plagd ellers så begynner å snevre seg inn med muligheter nå. 
Har heller ikke veldig lyst å bli ufør, men ser jo at det blir å skyte seg litt i foten ved å søke andre jobber hvor det neppe er like forsikringordninger

Husk at det gjelder opp mot ethvert yrke. Så om du fungerer i et annet yrke så må du ta det. Selv om det innebærer dårlige lønn eller andre ting.

Om du har høyere utdanning så er det mye mer du kan gjøre enn om du ikke hadde det (og da særlig mer rolige jobber hvor du kan legge opp dagene selv) og da er det vanskeligere å få innvilget ufør.

AnonymBruker
Skrevet

I min situasjon så mener legen jeg ikke bør jobbe. Det er meg selv som velger å gjøre det. Jeg er i den tro at dette sikkert går over. Men etter litt for lang tid (2 år og da operasjon for over et år siden) så begynner jeg å innse at det ikke kommer til å bli bedre. 
Vil ikke si for mye om hva det er men det ser ut som om det er flere permanente nerveskader. 
Ønsker jeg å ende som ufør? Nei! Tror heller ikke det finnes jobber jeg bare kan ta som gjør at jeg kan planlegge dagene som jeg vil. Dette plager meg om jeg står eller sitter og jeg har til nå bare bitt i meg smertene eller døyvet dem med paracet til en viss grad. Har skuffer og skap fulle av sterke smertestillende men jeg ønsker absolutt ikke ende som misbruker heller og jobben min gjør at jeg må være 100% klar og ikke påvirket av medisiner. 

• Liker 1
Skrevet

Litt forskjellig av rare svar her...

Etter makstid på sykepenger, 12mnd, kan man søke aap. Ikke sikkert du får det, de er ekstremt strenge!

Får du aap, så er makstiden 3 år. Enkelte tilfeller får utvidelse, men det er de også svært strenge på!

Er du ikke ferdig utredet etter 3 år, så må du over på sosial stønad, men er du gift har ektefelle forsørgerplikt. Etter en karenstid på 52 uker, kan du søke om gjenopptakelse av aap.

Grunnprinsippet i aap er å få deg tilbake i en eller annen jobb.

Er legen og nav enige i at du kan søke uføretrygd, så gjør du det. Men fortsatt ikke sikkert du får det innvilget...

Slik er det altså idag... 😳

(Men du sitter jo godt i det da... Jeg er på mitt 2.år med aap, 66% av årslønn på litt over 300.000 og ingen forsikringer... Framtiden ser ikke veldig lys ut, for å si det sånn... 😝)

Lykke til!!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, mam4ma skrev:

Litt forskjellig av rare svar her...

Etter makstid på sykepenger, 12mnd, kan man søke aap. Ikke sikkert du får det, de er ekstremt strenge!

Får du aap, så er makstiden 3 år. Enkelte tilfeller får utvidelse, men det er de også svært strenge på!

Er du ikke ferdig utredet etter 3 år, så må du over på sosial stønad, men er du gift har ektefelle forsørgerplikt. Etter en karenstid på 52 uker, kan du søke om gjenopptakelse av aap.

Grunnprinsippet i aap er å få deg tilbake i en eller annen jobb.

Er legen og nav enige i at du kan søke uføretrygd, så gjør du det. Men fortsatt ikke sikkert du får det innvilget...

Slik er det altså idag... 😳

(Men du sitter jo godt i det da... Jeg er på mitt 2.år med aap, 66% av årslønn på litt over 300.000 og ingen forsikringer... Framtiden ser ikke veldig lys ut, for å si det sånn... 😝)

Lykke til!!

NAV vet hva som feiler meg og det er ikke blitt innkalt til et eneste møte i Løpet av sykemeldingsperioden for diagnosen min er en diagnose som man normalt sett ikke opererer for på grunn av vanskelighetsgraden. 
De ringte meg fra nav 4 uker før sykemeldingsperioden var over og spurte meg om jeg ville søke det og at jeg burde søke det. 
Jeg begynte å jobbe etter et år sykemeldt for 2 mnd siden men ser at det blir verre og verre å fortsatt stå i jobb. 
Som nevnt tidligere, søvnmangel. Sover lenge når jeg har mulighet (jeg er kjempe A menneske) noe jeg aldri har gjort tidligere. Klarer knapt å holde øynene åpne etter en arbeidsdag. Blir tappet for all energi pga smertene men likevel så kjører jeg på. 
kommer til å ende på rundt 460000.- inkl forsikring på aap men likevel massivt tap kontra årsinntekten min. Fordelen vil være at dersom jeg blir ufør så vil nivået være omtrent det men da får jeg en engangsutbetaling på 4.5 millioner som gjør at jeg blir gjeldfri og da ikke trenger å bekymre meg. 
Dersom jeg bytter jobb og ikke får samme forsikringer så mister jeg den tryggheten det gir for en annen jobb er nesten garantert sånn jeg ser det ikke noe jeg blir bedre av, og at det da kommer til å gå mot uførhet nesten uansett. 

Skrevet

Aap og ufør går jo på manglende arbeidsevne i ethvert yrke... Spiller ingen rolle for nav om du må over i en dårligere lønnet jobb...

Jeg skjønner jo utfra det du skriver at du sliter veldig! Og håper du får tryggheten du ønsker! Er ræva å sitte uvitende i nav-systemet..

Håper du kan oppdatere her etterhvert 😊

Lykke til ❤️

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

NAV vet hva som feiler meg og det er ikke blitt innkalt til et eneste møte i Løpet av sykemeldingsperioden for diagnosen min er en diagnose som man normalt sett ikke opererer for på grunn av vanskelighetsgraden. 
De ringte meg fra nav 4 uker før sykemeldingsperioden var over og spurte meg om jeg ville søke det og at jeg burde søke det. 
Jeg begynte å jobbe etter et år sykemeldt for 2 mnd siden men ser at det blir verre og verre å fortsatt stå i jobb. 
Som nevnt tidligere, søvnmangel. Sover lenge når jeg har mulighet (jeg er kjempe A menneske) noe jeg aldri har gjort tidligere. Klarer knapt å holde øynene åpne etter en arbeidsdag. Blir tappet for all energi pga smertene men likevel så kjører jeg på. 
kommer til å ende på rundt 460000.- inkl forsikring på aap men likevel massivt tap kontra årsinntekten min. Fordelen vil være at dersom jeg blir ufør så vil nivået være omtrent det men da får jeg en engangsutbetaling på 4.5 millioner som gjør at jeg blir gjeldfri og da ikke trenger å bekymre meg. 
Dersom jeg bytter jobb og ikke får samme forsikringer så mister jeg den tryggheten det gir for en annen jobb er nesten garantert sånn jeg ser det ikke noe jeg blir bedre av, og at det da kommer til å gå mot uførhet nesten uansett. 

Veiledere på sykefraværsoppfølging sier alltid at du kan søke aap når du ikke er frisk etter 39 uker med sykemelding. Det handler om rettigheter og opplysningsplikt. Det er noen andre (som har aap feltet som arbeidsoppgaver) som tar i mot søknaden og behandler den. Absolutt godt mulig du vil få innvilget både aap og etterhvert ufør. Og du kan alltids avbryte aap løpet også, om du etterhvert mener at dette ikke var noe for deg og at du likevel kan jobbe.

Det er ihvertfall ingen som takker deg for å jobbe deg sykere. 

Og det er også forskjell på hva leger mener er arbeidsuførhet og hva nav mener er arbeidsuførhet. Jeg vet om et par som fikk avslag på aap selv om de har CRPS etter operasjoner, (regner med at det er noe sånt du har) og legen mener de er 100% ufør.

Skrevet

Kanskje du har muligheten til å jobbe 50% i den jobben du har (og 50%) sykemelding? Eventuell annen fordeling, trenger ikke nødvendigvis være alt eller ingenting..

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Dillan skrev:

Kanskje du har muligheten til å jobbe 50% i den jobben du har (og 50%) sykemelding? Eventuell annen fordeling, trenger ikke nødvendigvis være alt eller ingenting..

Jeg nektet å gå fullt sykemeldt så var kun fullt sykemeldt de første 4 ukene etter operasjonen. Siden jobbet jeg varierende gradert. Da selv med utfordringer. Greia her er at det blir verre, verre og verre. 
Arbeidsgiver er greit grinete pga situasjonen så tror neppe det er aktuelt der  med en mindre stilling. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg nektet å gå fullt sykemeldt så var kun fullt sykemeldt de første 4 ukene etter operasjonen. Siden jobbet jeg varierende gradert. Da selv med utfordringer. Greia her er at det blir verre, verre og verre. 
Arbeidsgiver er greit grinete pga situasjonen så tror neppe det er aktuelt der  med en mindre stilling. 

Uansett må du gjennom nav-systemet, kan jo være arbeidsgiver blir nødt til å samarbeide. 

Ønsker deg uansett lykke til, og håper du greier å være i jobb om enn ikke full stilling.  

AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke aap om legen din mener du ikke er i stand til å jobbe max 50% i ett hvert yrke. Du kan få aap om du må utredes, behandles eller prøves ut hvor mye du kan jobbe. Du kan ha aap delvis og jobbe delvis. Det finnes midlertidig uføretrygd om du er forsikret som sikrer deg en sum mens du går på aap -sjekk om du har slik forsikring. Jeg hadde det via jobb og får nesten 3000 utbetalt av klp. I tillegg til min aap. 

Anonymkode: 2ed5f...c7b

AnonymBruker
Skrevet

Det burde være siste utvei. Høre sykt deprimerende ut, å jobbe litt er bedre enn å ikke jobbe i det hele tatt, men du må jo bare prøve ut alle disse alternative løsningene du har i hodet. Når du først har blitt ufør er det vel game over. Har selv hvertfall erfart at det er vanskelig å komme ut av systemet, og jeg vare bare på app, men kom meg ut heldigvis til slutt. Tjener ikke så fett enda, men vil heller ha det sånn enn å være eid av staten. 

Anonymkode: 56eed...a2b

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke denne forsikringen videreføres? Hvis arbeidsgiver betaler den idag, så kan den kanskje overføres til deg privat. Da slipper du å sende inn nye helseopplysninger, og de kan ikke nekte deg den.

Hvis du ikke har tro på at det blir bedre, søk aap og sikt på ufør. Det er ikke en livsdom å få uføretrygd, du kan begynne i jobb igjen senere. Du vil angre som en hund om du gir fra deg muligheten til å bli gjeldfri, særlig når dine prognoser er så dystre. 

Anonymkode: b9522...113

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...