Gå til innhold

30000 fattige barn i Norge

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

I følge statistisk sentralbyrå lever ca.30 000 barn i Norge under fattigdomsgrensa.

Dette er helt uakseptabelt i et av verdens rikeste land.

Hva mener dere kan/bør gjøres for å bekjempe dette problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge redd barna, rammer ikke fattigdom tilfeldig. De som er fattige er;

*enslige forsørgere

*innvandrerfamilier

*barn som har foreldre utenfor arbeidsmarkedet

*barn som har foredre med rusproblemer

Det er disse gruppene vi stort sett på konsentrer oss om hvis vi skal få bukt med fattigdommen.

Hvilke av de politiske partiene jobber for de svake i samfunnet? Det er da et viktig spørsmål å stille seg i dette egosetriske samfunnet, der mange bare tenker på seg selv. Ser at Høyre skal gå inn for å kutte i sykelønnen, hvem tror dere da som taper.? Jo, igjen de svake som har fysiske harde jobber + enslige forsørgere som må være hjemme med sitt barn hvis det er sykt. Og slik kan man resonnere seg frem til hvordan de gang på gang taper goder, da høyre siden skal rassere hele vår velferdsoppbygging.

Alle rakker ned på velferdstaten og sier at den ikke fungere, men høyre siden motarbeider gang på gang. :roll:

Skrevet

Noe av grunnen til at dette problemet aldri blir tatt opp er at vi ikke har definert noe offisiellt fattigdomsbegrep her i Norge. Tror politikere og andre er "redd" for å definere ordet fattigdom fordi det da betyr at denne gruppen vil få en rekke rettigheter i velferdsstaten Norge. Det vil få store økonomiske og sosiale konsekvenser. Dessuten kan det virke mot sin hensikt når noen blir definert som fattige som aldri har tenkt på seg selv som nettopp det!

Samtidig hersker det stor uenighet om hva fattigdom egentlig er; de som lever på halvparten av medianinntekten her i landet, de som ikke klarer seg selv og som må ha støtte fra staten eller rett og slett egendefinert; de som føler seg fattige...

Det kan være et par av grunnene til at dette problemet aldri blir satt ordentlig på dagsorden...

Skrevet

I jobben min ser jeg noen av disse fattige barna - eller barn av fattige foreldre. Det er barn som ikke har:

- penger til pølser på skolenes turdag (derfor "glemmer" de pølsene .

hver gang)

- ikke har utstyr til overnattingsturer ( liker ikke sånn

overnattingsgreier,jeg, vil heller være hjemme)

- ikke kan være med klassen på klassekinotur på ettermiddagen

(skal se filmen med pappa, har sett den, synes den høres teit ut)

- ikke har sprotsutstyr til å delta i idrettsarrangement

( er ikke interessert i fotball, turn, idrett - det er kjedelig)

- ikke har penger til inngangspengene på ungdomsklubben selv om det

bare er 10 kr (klubben er kjedelig, folka er dølle)

- har ikke vært på sommerferie - ikke dette året heller (nei - det er så

fint hjemme, gidder ikke reise bort)

- gruer seg til juleferien (julegaver er bare for babyer)

- blir ikke med på leirskole (muttern mener vi ikke lærer no likevel, så

da kan jeg like gjerne være hjemme)

osv. osv.

Klart at unger klarer seg uten mange av de TINGENE alle meder de bør ha, men disse ungene, - og de er mange, blir i tillegg fattige på opplevelser. Og siden der er en skam å være fttig, og foreldre vil skjule det, støtter ungene lojalt opp og finne alle gode unskyldninger for å trekke seg unna.

Klart det gjør noe med ungene.....

Og det er et fattig samfunn som lukker øynene for dette....

Skrevet

I dag har jeg barn , er ikke ute i jobb på grunn av mange grusomme ting, men hadde jeg ikke bedt om hjelp av et vist kontor ( barnev.......) så hadde unga hatt det akuratt som jeg selv hadde. Null å gjøre og bare finner på pøbelstreker. Det er ganske fælt å gå på et kontor og måtte brette seg ut bare fordi at du vil at ungen din skal få en fritidsaktivitet.

Man klager på at unger blir fortere voksne, debuterer fortere med sex, alkohol, røyk og kriminalitet og jeg skjønner ikke hvorfor man er så overrasket.

Unga har jo ikke noe å gå til.

Når stat og kommune bevilger et lite skjul nede ved vannet som ingen kan se, det ligger avsides, men det skal opp for enhver pris, fordi det er kunst.

600 000 kostet den lille rønna på noen kvadratmeter.

Det skjer så mye tullete innvesteringer.

Skulle gitt de penga til en kommune som hadde fått beskjed om å stenge turnhallen, diskoteket eller hva det måtte være på grunn av tom kasse.

Det snakkes så fint om at man må satse på unga, unga er fremtiden.

bla bla bla.

I stedet for at samfunnet setter i gang tiltak og skaffer ungdom noe å gjøre, så er det jo mye lettere å senke den kriminelle lavalder, lage lengre straffer slik at man får disse umulige barna vekk fra synet på folk. Så blåser politikerne det opp til de store høyder, tv snakker om en 13-14-15 åring som sitter inne, arrestert.

Ikke lek så sjokka. Sammenlign det slik : Slå ut tenna på en fyr, si unnskyld,slår ut tenna igjen og sier unnskyld enda en gang.

En evig runddans.

For endel år siden ble det innvilget en milliard kroner til de eldre, den gikk blandt annet til asfaltlegging og svangerskapskurs.

Jeg blir så oppgitt.

Dette beviser jo bare hvor tullete systemet er.

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...