Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nå vært uten noen å snakke m i rundt 1 år og trenger noen sliter veldig mye... gikk til bup i 1 år, men avsluttet selv da det ikkje hjalp noe. Vil nå prøve på ny og er enda lengre nede enn noen gang. Da jeg sluttet på bup sa dem jeg bare kunne be om ny henvisning, men er nå 18, og har ny fastlege og alt. Er d slik at jeg bare kan si til legen min at jeg gjerne vil bli henvist og at jeg trenger noen å snakke m? Eller må jeg forklare i detalj. Gjelder for dps strømme i Kristiansand. Vet ikkje hvordan d er m ventetid der heller? Takk for alle som svarer. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fortell legen det du skriver her. Han/hun vet mer om ventetid. På strømme (og sikkert alle steder) har de ulike kriterier for hvem som prioriteres plass. Vær ærlig med fastlegen, så ordner det seg nok! Om det blir lang ventetid, kan støttesamtaler med fastlegen være et godt hjelpemiddel fram til du får time på dps.image.jpeg.91df352e94d279a54d44b5bf17dea077.jpeg

image.png

Anonymkode: 07592...540

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan sjekke ca ventetid på nettet. 

Anonymkode: 2624a...1aa

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med fastlegen din. For å lage en god henvisning så må nok fastlegen din vite en del. Skriv ned det du kunne tenke deg å fortelle fastlegen, om hvorfor du trenger noen å snakke med. Husk at psykisk sykdom er svært vanlig, så ikke vær flau.

Anonymkode: a184a...6c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Martine16 skrev:

Har nå vært uten noen å snakke m i rundt 1 år og trenger noen sliter veldig mye... gikk til bup i 1 år, men avsluttet selv da det ikkje hjalp noe. Vil nå prøve på ny og er enda lengre nede enn noen gang. Da jeg sluttet på bup sa dem jeg bare kunne be om ny henvisning, men er nå 18, og har ny fastlege og alt. Er d slik at jeg bare kan si til legen min at jeg gjerne vil bli henvist og at jeg trenger noen å snakke m? Eller må jeg forklare i detalj. Gjelder for dps strømme i Kristiansand. Vet ikkje hvordan d er m ventetid der heller? Takk for alle som svarer. 

For å komme inn på DPS må man fylle kravene for rett til helsehjelp i spesialisthelsetjenesten. Dette må fastlegen argumentere for i henvisningen, så desto mer forklaring du gir til fastlegen desto bedre henvisning. Ventetid er avhengig av dine problemer og hvor travelt DPS'en har det. De mest alvorlige tilfellene får time fortere enn de mindre alvorlige tilfellene. 

Det som kan være nyttig er å ta kontakt med fastlegen, diskutere henvisning og hvilke muligheter som finnes lokalt. Kanskje er et lavterskeltilbud vel så nyttig, og kan uansett være veldig nyttig i en periode/frem mot time på DPS.

Anonymkode: 7b634...3f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var din alder hadde jeg også et stort behov for å snakke med noen, men jeg synes det var veldig ekkelt eller flaut å måtte fortelle om det til fastlegen min. Så når jeg faktisk fikk time hos psykolog fremstilte jeg ting som om de ikke var så ille, og så trodde de ikke at jeg egentlig hadde behov for hjelp (men det hadde jeg virkelig). Men som andre sier her, psykiske problemer er veldig vanlig og det er ikke noe å være flau over. Jo mer du klarer å fortelle fastlegen din, jo bedre er det, for da kan han/hun forstå alvoret og ikke bare tenke at "du er bare litt stresset".

Jeg har også opplevd at ikke alle fastleger er like flinke til å ta psykiske lidelser på alvor og kan tenke at dette går over av seg selv. Dersom du opplever at du ikke får en henvisning (det vil vel være veldig usannsynlig) eller at du eventuelt ikke har så god kjemi med fastlegen, vil jeg også anbefale å bytte fastlege. (Vet ikke om du nettopp har gjort dette da du skriver at du har ny fastlege, men du kan bytte 2 ganger i året). Du kan for eksempel sjekke med https://www.legelisten.no/leger/Agder/Kristiansand for å se om det er noen fastleger som har fått kommentarer på at de er spesielt flinke med psykisk sykdom. Som andre skriver, så kan fastlegen være til stor hjelp frem til du kommer inn i behandling på DPS. Da jeg var langt nede og ventet på å komme inn til DPS var jo hos fastlegen annenhver uke til samtale. Det hjalp i alle fall med følelsen av at jeg var helt alene.

Lykke til! Det finnes håp der ute, selv om det kanskje kan ta litt tid å finne en behandler som "klikker" med deg. 

Anonymkode: 4fbbf...a8a

AnonymBruker
Skrevet

Tilbyr fastlegen e-konsultasjon på helsenorge.no? Kunne du skrevet en beskrivelse der så fastlegen er forberedt og så bedt om time? Kanskje det blir litt mindre vanskelig da?

Anonymkode: 54a66...d62

AnonymBruker
Skrevet

Vet at noen ganger sender ikke DPS og BUPepikriser til fastlegen. Kanskje du kan ringe BUP og høre om dette er gjort, da vil det jo stå endel opplysninger i denne.

Anonymkode: b5b78...3fb

Skrevet

Oppdatering: var hos legen idag. Han sa d skulle komme en slags psykolog som var sjef på den psykologiske delen av sykehuset i Kristiansand. Han skulle hjelpe å sende henvisning. Navnet hans var på en måte ganske stort og d han hadde m å gjer ble tatt mer alvorlig enn at en liten bygdelege sendte henvisningen på en måte. Så d skulle fikses imorra. Så ja :) vet ikkje Åssen utløpet blir. Men kan nok oppdatere dere imorra. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...