Gå til innhold

Ting voksenlivet har lært meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om litt under en måned feirer jeg å ha levd i 22 år uten navlestreng. Det fikk meg til å tenke litt over ting jeg har lært etter å ha vært voksen (les: "voksen") i noen år. Her er det jeg har lært til nå:

• Mennesker bruker utrolige mengder dopapir. Det er egentlig et under at familien min hadde råd til annet enn dopapir med tanke på at det bodde to voksne og fire barn (pluss 6-7 venner som omtrent bodde hos oss) i huset.
  • Alt koster penger. Masse penger. Det koster penger å unngå å dø, og det koster penger å dø.
  • 50% rabatt er sjeldent 50% rabatt. De som regner ut rabatter kan umulig være gode i matte.
  • Fyllesyke er sjeldent verdt det, men jeg gidder ikke lære av mine feil. Nattmat er for godt.
  • Det er helt sant at fulle mennesker og barn er de ærligste menneskene. Jeg tør ikke engang tenke på hvor ærlige fulle barn er. Vil helst ikke finne ut av det heller.
  • Mamma gjør seg ikke til når hun blir overlykkelig av å få en ny støvsuger som er kjempebra. Jeg kom nettopp ut av en ukelang lykkerus over ny, dritgod støvsuger.
  • Vaskemaskinen spiser faktisk sokker.
  • Barndomsdrømmer går sjeldent i oppfyllelse. Jeg drømte for eksempel om å bli søppeltømmer og kosmonaut, men her sitter jeg og har ikke oppnådd noe annet enn 1,4 mill i boliglån og skoliose.
  • Karius og Baktus finnes faktisk, og de er ikke bare slemme mot tennene dine. De er også glad i å gi bankkontoen din juling.
  • Man er ikke voksen før man klarer å innrømme at man er barnslig.
  • Selv om du har vært skikkelig dårlig i en ukes tid, er prosessen med å i det hele tatt få en legetime i løpet av de neste tre månedene mer slitsomt enn den høye feberen og alle basiluskene som krangler med immunforsvaret.
  • Grønnsåpe fungerer bedre til å rense betente sår og nye tatoveringer enn som vaskemiddel. Det er egentlig veldig lite som kan vaskes med grønnsåpe.
  • Egg lever nesten evig. Bananer er uspiselige omtrent så fort de kommer ut av butikken.
  • Voksne mennesker er dummere og mer slemme enn barn. Voksne mennesker er mye frekkere, egoistiske, ekle og slemme enn barn. Det burde vært strenge tester for å få lov til å få barn. Terskelen for tvangssterilisering burde også vært mye lavere. Det merkes godt i kassa på butikken. Og steder med salg. Generelt steder der det finnes kø. Å komme seg inn og ut av toget og bussen virker som en kamp om liv og død for veldig mange. Det er tydeligvis helt krise å ta hensyn til andre mennesker, og enda større krise om andre ikke tar hensyn til dem.
  • Mamma har som regel rett.

Anonymkode: f9be4...3b8

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At alt handler kun om penger, alt.

Arbeidslivet er så preget av det også, ville aldri kastet bort tiden min med 6år høyere utdannelse om jeg visste hvordan livet ble som voksen. Nesten bedre å gå for en ung-ufør.

Livet er en syklus, du fødes, er en slave til du dør. Hva er mening med det? Du bestemmer ingenting selv, er systemet/staten som bestemmer hvordan du skal leve. Du har ingenting du skulle sagt selv, alt handler om penger-betale-betale. Innsparing-innsparing-innsparing.

Nei, dette slaveriet kunne jeg klart meg uten. Så om jeg kunne nullstille alt så ville jeg ikke levd, er ikke verdt det rett og slett. Handler ikke om å være deprimert eller noe for min del. Det handler om å ha evnen til se hvordan vi mennesker lever, hva vi bruker tiden vår på. Jeg hyller alle de som hopper av livet, tar eget valg til det.

Anonymkode: e37c0...f59

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Folk flest er kjipe af.

Anonymkode: 9ecf9...64a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

At alt handler kun om penger, alt.

Arbeidslivet er så preget av det også, ville aldri kastet bort tiden min med 6år høyere utdannelse om jeg visste hvordan livet ble som voksen. Nesten bedre å gå for en ung-ufør.

Livet er en syklus, du fødes, er en slave til du dør. Hva er mening med det? Du bestemmer ingenting selv, er systemet/staten som bestemmer hvordan du skal leve. Du har ingenting du skulle sagt selv, alt handler om penger-betale-betale. Innsparing-innsparing-innsparing.

Nei, dette slaveriet kunne jeg klart meg uten. Så om jeg kunne nullstille alt så ville jeg ikke levd, er ikke verdt det rett og slett. Handler ikke om å være deprimert eller noe for min del. Det handler om å ha evnen til se hvordan vi mennesker lever, hva vi bruker tiden vår på. Jeg hyller alle de som hopper av livet, tar eget valg til det.

Anonymkode: e37c0...f59

Det eneste du er garantert her i livet, er å dø.

Anonymkode: f9be4...3b8

Skrevet (endret)

Oi. Du startet tråden med humor og snert TS, kanskje bortsett fra tvanssterilisering, men det utviklet seg dystert i svar. 

Livet har lært meg:

- At det ikke lar seg planlegge så godt, iallefall ikke i langt løp, men det kan bli mest bra likevel. 

- At gir man ikke opp, så kan man komme seg opp og frem fra alt som er vondt og vanskelig. 

- Foreldre er mennesker med feil og mangler også. Ja absolutt alle gode mennesker vil gjøre feil, og trenger innimellom tolking og forståelse fra hjertet, heller enn fornuft. (Jeg har også hatt behov for det.)

- Lykken er ikke å være intens lykkelig, men å være tilfreds. Er man tilfreds er man lykkelig. (Mange forventer dessverre langt mer, og mister lykken i jakt på lykke.) 

- Tvillingssjeler finnes ikke, men vilje til å forstå hverandre og fungerer sammen kan bygge sterke og trygge broer mellom mennesker, og skape fellesskap til og med der utgangspunktet er svært ulikt. 

- Alt som er vondt og vanskelig blir mer håndterlig og mindre overveldende når det deles med noen som bryr seg om deg. 

- En god latter forlenger ikke livet, men gjør det utrolig mye bedre. 

- Av alt jeg trodde jeg trengte og måtte eie for å føle meg bra er det svært få ting som egentlig viste seg å være viktig. 

- Den store kjærligheten finner man som regel ikke når man virkelig leter etter den, og personen man opplever den med er stort sett ikke slik man trodde at han /hun ville være. 

- Det mest negative livet har lært meg er at dersom det serveres en løgn og en sannhet vil mennesker som ikke kjenner deg godt velge å tro på løgnen om den er mer spennende enn sannheten. Det er sårt, men jeg har også lært at dersom dine nære og kjære vet sannheten, så holder det. Man må rett og slett ikke bry seg om hva andre, egentlig uviktige mennesker, skulle mene og tro. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At ting ikke tilrettelegger seg for deg. Trodde det frem til jeg var ca 23, og det gikk, så gikk et par år og alt har deretter barr rast sammen. Dørene til livet er stengt. Tror det skjer på pur trass, for jeg kan virkelig aldri føle meg glad for noe.

Anonymkode: 5ecb8...49a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke drikk så mye brus og spis så mye snop da, om du ikke vil ha karius og baktus på besøk.

Anonymkode: 160b0...e91

Skrevet

Trodde foreldrene mine visste og kunne alt i livet da jeg var liten, men voksenlivet har lært meg og vist meg at ingen av oss egentlig er eller kommer noen sinne til å bli ordentlig "voksen". Vi er like usikre og forvirret over livet nå som vi var som barn, det eneste som forandrer seg er at man blir bitte litt bedre på å håndtere det med hvert år som kommer.

Og ja, mamma har alltid hatt rett i alt... Og ja, jeg er mye mer lik foreldrene mine enn det jeg egentlig ønsker å innrømme..

• Liker 2
Skrevet

Jeg lurer mest på hvor den ene sokken drar når vaskemaskinen spiser den. Det er faktisk helt sant, jeg har testet med å putte 2 sokker i vaskemaskina, og det kom ut BARE EN SOKK.

Dessuten ble jeg overlykkelig over ny vaskemaskin her for et par uker siden også, så jeg tror alle sånne maskindingser er voksenpoeng.

Skrevet
Just now, FluffyChix said:

Jeg lurer mest på hvor den ene sokken drar når vaskemaskinen spiser den. Det er faktisk helt sant, jeg har testet med å putte 2 sokker i vaskemaskina, og det kom ut BARE EN SOKK.

Slik jeg har erfart det så havner sokkene alltid inne i andre klær. Plutselig en dag dukker den savnede sokken opp i et bukseben, krølla inni en t-skjorte eller langt inni et dynetrekk/putetrekk. Min anbefaling er at du kjøper deg vaskenett og vasker alt undertøy i disse vaskenettene. Vaskenett er revolusjonerende, ingen sokker vil noen sinne bli borte igjen og kvaliteten på klærne holder seg mye lenger da det ikke vil bli like slitt!

• Liker 1
Gjest Alkoholist
Skrevet

Voksenlivet har lært meg at å være voksen er bedre enn å være barn og ungdom. Man bestemmer ihvertfall selv, og kan ta avstand fra alt man ikke vil. 

Skrevet
Akkurat nå, rebony skrev:

Slik jeg har erfart det så havner sokkene alltid inne i andre klær. Plutselig en dag dukker den savnede sokken opp i et bukseben, krølla inni en t-skjorte eller langt inni et dynetrekk/putetrekk. Min anbefaling er at du kjøper deg vaskenett og vasker alt undertøy i disse vaskenettene. Vaskenett er revolusjonerende, ingen sokker vil noen sinne bli borte igjen og kvaliteten på klærne holder seg mye lenger da det ikke vil bli like slitt!

Det trodde jeg også lenge. Men det stemmer ikke. Jeg har vrengt alt i maskinen  og fortsatt bare Èn sokk.
Erfaringsmessig dukker de som du sier opp etter en stund. Jeg samler derfor opp alle de signle og har opptelling av og til.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...