lunamuna Skrevet 6. mars 2020 #1 Skrevet 6. mars 2020 Hei, Vi vurderer å adoptere en voksen katt. Vi skal hilse på en pus i helga, en utekatt. Hun bruker ikke kattedo inne. Etter hva jeg har skjønt, så skal katter holdes inne noen uker før man bør slippe dem ut for å unngå at de går seg vill. Hvordan løser man da dosituasjonen? Vil hun gå på do i en sandkasse når hun ikke er vant til det?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #2 Skrevet 6. mars 2020 Mulig hun vil gå på do når hun ikke har noe valg, katter er veldig renslige! dere kan så absolutt ikke slippe henne ut med en gang nei, da stikker hun av, MINST 2 uker bør dere ha henne inne, så ja, det blir muligens noen dager med klaging som gjør at dere revurderer hele greia😂 Anonymkode: ec4e9...c12
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #3 Skrevet 6. mars 2020 Hvis kattedo er eneste mulighet, så går de der. Hvis utekatta mi har operert eller går på medisiner hvor veterinæren anbefaler å være inne, så må hun jo det og da rigger jeg alltid til en kattedo uten at det er problemer for henne Anonymkode: 2b3af...424
N-trønderpia Skrevet 6. mars 2020 #4 Skrevet 6. mars 2020 Siden det er en omplasseringskatt hadde jeg holdt henne inne i minimum 6-7 uker, helst lengre. Hun er ikke vant til dere og kan ta en stund før hun ser på dere som familien og huset som hjemmet. 1
Anzii Skrevet 6. mars 2020 #5 Skrevet 6. mars 2020 Vi hadde vår omplassering katt inne i 2 måneder, og da holdt både katten og vi å gå på veggen🙈 kjøp dokasse som står langt unna mat og vann, og sett katten oppi der gjentatte ganger. Da vil katten vite hvor kassen sin er, og sannsynligvis bruke den. Vår katt gjør kun fra seg ute, men skulle det være sånn at han må være inne så gjør han kun fra seg i den😊
spektralkatt Skrevet 6. mars 2020 #6 Skrevet 6. mars 2020 Katter er jo ulike, så det kan sikkert være variasjoner. Men jeg gjorde meg en erfaring med min 10 år gamle utekatt for en stund siden. Han har alltid gått ut på do. Da han var yngre hadde vi sandkasse inne noe han aldri brukte, så etter hvert tok vi den vekk og han har ikke vært vant til det siden. ( har luke) Men for en tid tilbake skulle vi bo hos familie en ukes tid, og hadde katten med. Han var ikke kjent så måtte holdes inne. Vi satte fram sandkasse, og han brukte den, tilsynelatende helt intuitivt. Så utifra det tror jeg det er god sjanse for at deres og kan bruke sandkasse i nøden. Godt mulig han blir gal av kjedsomhet og klatrer i gardinene da. Vår katt, Er en rolig voksen kar, fikk sånne kattungeanfall der har sprang rundt og omtrent klatret i juletreet da han måtte være inne.
lunamuna Skrevet 6. mars 2020 Forfatter #7 Skrevet 6. mars 2020 Takk for gode svar. Da skal jeg få tak i en sandkasse. Men, så var det dette "kattungeanfallet" som kan oppstå når man er inne for lenge, som Spektralkatt nevnte - jeg er redd for gardinene mine 🙈. Katten skal selvfølgelig være inne en viss tid, men er det mulig å ta den med ut i bånd til "lufting"? La oss for all del bevare gardinene og sinnsroen til katten Vil det gjøre at katten blir bedre kjent med området, og hvor den bor?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå