Gå til innhold

Strikke genser til barn str 6 år på 1 uke!??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp - fått i oppdrag å strikke til tvillingjenter til en fotografering - som finner sted om 2 uker! 

De ønsker seg glamgenser (str. 6 år) - men jeg vet jeg ikke rekker 2 glamgensere på 2 uker. Strikker i grei hastighet, men ikke så raskt. 

Noen som har tips til genser på tykke pinner som kan være et alternativ??? Er småbarnsmor med 100% jobb, så min strikketid er noe begrenset... 

Er redd jeg må skuffe min venninne denne gangen.. 🤷

Anonymkode: 6fa77...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo bare å si nei, det rekker jeg dessverre ikke. Dumt å love noe du ender opp med å ikke rekke. Kanskje kjenner venninna di noen som har mye fritid og rekker det i stedet. 

Jeg vet ikke noe om strikking, men vet at venninner fint kan stikke etbarneplagg på en helg. Men da gjør de ikke mye annet. 

Anonymkode: 0ebcc...6ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro, Ts. Tenk tilbake på dine egne barndomsbilder der du stod ukomfortabelt oppstilt i noe hjemmestrikket som klødde og passet dårlig. Hvor mye satte du pris på de episodene som barn? Og hvor mye glede gir de deg nå? (1-3 på en skala til 10 er det de fleste ville svart)

Og så tar du deg en kopp te. Legger bena høyt. Tar deg kanskje en joggetur. Du stresser i alle fall ikke med strikkagensre. ;) 

Anonymkode: f9b31...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo bare å si nei, det rekker jeg dessverre ikke. Dumt å love noe du ender opp med å ikke rekke. Kanskje kjenner venninna di noen som har mye fritid og rekker det i stedet. 

Jeg vet ikke noe om strikking, men vet at venninner fint kan stikke etbarneplagg på en helg. Men da gjør de ikke mye annet. 

Anonymkode: 0ebcc...6ef

Vil jo gjerne se om det finnes et alternativ som er overkommelig da, før jeg svarer/foreslår noe annet for henne. 

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta det med ro, Ts. Tenk tilbake på dine egne barndomsbilder der du stod ukomfortabelt oppstilt i noe hjemmestrikket som klødde og passet dårlig. Hvor mye satte du pris på de episodene som barn? Og hvor mye glede gir de deg nå? (1-3 på en skala til 10 er det de fleste ville svart)

Og så tar du deg en kopp te. Legger bena høyt. Tar deg kanskje en joggetur. Du stresser i alle fall ikke med strikkagensre. ;) 

Anonymkode: f9b31...7b5

Dette kjenner jeg meg faktisk ikke igjen i. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med forslag? 

Finnes det gensere til barn på tykke pinner som man raskt kan strikke sammen? Evt. vest/poncho? Alt jeg finner ligger på pinne 5... Er redd det vil ta for lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Skappelgenser? (7mm pinner). Oppskriften ligger gratis på nett i flere barnestørrelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skog genseren? Strikket en halv voksen på en uke. 

Anonymkode: 28350...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ok god i matte? Kan du tilpasse oppskriften?

Sjekk målene på genserne, bredde og lengde på ermer, bol og hele genseren. Så finner du et tykkere garn, f.eks puno, eller puno petit og silk mohair. Så strikker du en prøvelapp og får strikkefasthet. Gang opp ant cm i bredden med strikkefastheten.

Bruk pinne 7, så går det mye fortere. Bruk pinne 5 på baksiden av vrangbordene, og pinne 6 på fremsiden.

Det vanskeligste er kanskje å regne ut hvor mye du skal felle til hals. Raglanfelling er ikke så vanskelig, der feller du bare på hver 2. runde som vanlig, men ikke like mange runder. 

Anonymkode: 1a662...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Lipyros said:

Hva med Skappelgenser? (7mm pinner). Oppskriften ligger gratis på nett i flere barnestørrelser. 

Åå? Finner bare str 4?? 

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Skog genseren? Strikket en halv voksen på en uke. 

Anonymkode: 28350...f2c

Hvilken mener du da? 🙂 Er det på tykke pinner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du ok god i matte? Kan du tilpasse oppskriften?

Sjekk målene på genserne, bredde og lengde på ermer, bol og hele genseren. Så finner du et tykkere garn, f.eks puno, eller puno petit og silk mohair. Så strikker du en prøvelapp og får strikkefasthet. Gang opp ant cm i bredden med strikkefastheten.

Bruk pinne 7, så går det mye fortere. Bruk pinne 5 på baksiden av vrangbordene, og pinne 6 på fremsiden.

Det vanskeligste er kanskje å regne ut hvor mye du skal felle til hals. Raglanfelling er ikke så vanskelig, der feller du bare på hver 2. runde som vanlig, men ikke like mange runder. 

Anonymkode: 1a662...561

Refererer du til glamgenser nå? 

Ikke god på å tilpasse oppskrifter nei.. huff 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åå? Finner bare str 4?? 

Den ligger på Skorpionens hjørne (blogg) Kom opp når jeg søkte "skappelgenser barn". Den er i str 5-6 og var romslig til min 5,5årig ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lipyros said:

Den ligger på Skorpionens hjørne (blogg) Kom opp når jeg søkte "skappelgenser barn". Den er i str 5-6 og var romslig til min 5,5årig ;) 

Åja - jeg var inne der - men leste ikke godt nok :P Takk. Kanskje jeg kan ta noe mindre masker.. er lange og tynne disse jentene (høye for alderen, men smale). 

hvilken tråd fra sandnes kan evt. erstatte drops? Vet drops er billigere - men vi har bare en garnbutikk, og vist jeg skal starte nå - så må det bli i sandnes garn.. Her føres det ikke DSA og Drops desverre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker kanskje Tynn Line, Alpakka Silke, Mini alpakka eller Tynn Marino hvis du skal ha 2 tråder. Hvis ikke så kanskje du kan klare deg med Myk, Suri Alpakka, Tweed, Kashmir eller dobbel alpakka? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Lipyros said:

Tenker kanskje Tynn Line, Alpakka Silke, Mini alpakka eller Tynn Marino hvis du skal ha 2 tråder. Hvis ikke så kanskje du kan klare deg med Myk, Suri Alpakka, Tweed, Kashmir eller dobbel alpakka? 

Tynn Line så litt intr. ut. Den er jo ikke ull.... 

Men stemmer det at vist jeg tar 5 nøster med Tynn Line - så er det nok til den oppskriften på bloggen til Skorpionens hjørne?? Eller er det mer en løpelengde jeg må ta hensyn til.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes disse fra hipknit er fine, og de er strikket på tykke pinner så vil tro de går greit unna hvis du er litt dreven og rask; 

Paradis-genser, pinne nr 8; https://www.hipknitshop.no/shop/paradise-sweater-kids-knitting-kit/?lang=no

80-talls genser, pinne nr 8; https://www.hipknitshop.no/shop/80schild-sweater-knitting-kit/?lang=no

Bloom-genser, pinne nr 7; https://www.hipknitshop.no/shop/bloom-sweater-kids-knitting-kit/?lang=no

Alma-genser, pinne nr 8; https://www.hipknitshop.no/shop/alma-sweater-kids-knitting-kit/?lang=no

Disse jeg linket til er garnpakker og må bestilles, derfor vil det gå med noen dager i posten, men da jeg bestilte fra denne siden så var de kjapp med å sende. Mulig det går an å velge express-levering også, men er litt usikker siden jeg ikke gjorde det selv. Posten har ofte express-levering mot ekstra betaling. 

For å unngå dyrebar sendetid så går det an å bare kjøpe oppskriften og printe ut selv, og kjøpe tilsvarende garn i garnbutikk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, skruf skrev:

Jeg synes disse fra hipknit er fine, og de er strikket på tykke pinner så vil tro de går greit unna hvis du er litt dreven og rask; 

Paradis-genser, pinne nr 8; https://www.hipknitshop.no/shop/paradise-sweater-kids-knitting-kit/?lang=no

80-talls genser, pinne nr 8; https://www.hipknitshop.no/shop/80schild-sweater-knitting-kit/?lang=no

Bloom-genser, pinne nr 7; https://www.hipknitshop.no/shop/bloom-sweater-kids-knitting-kit/?lang=no

Alma-genser, pinne nr 8; https://www.hipknitshop.no/shop/alma-sweater-kids-knitting-kit/?lang=no

Disse jeg linket til er garnpakker og må bestilles, derfor vil det gå med noen dager i posten, men da jeg bestilte fra denne siden så var de kjapp med å sende. Mulig det går an å velge express-levering også, men er litt usikker siden jeg ikke gjorde det selv. Posten har ofte express-levering mot ekstra betaling. 

For å unngå dyrebar sendetid så går det an å bare kjøpe oppskriften og printe ut selv, og kjøpe tilsvarende garn i garnbutikk 

Hvis TS bor i Oslo selger de garnet på Garntopia, det selges i Trondheim også, tror det er hos Jens Hoff eller noe sånt. 

Anonymkode: 6c0fd...946

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager! Jeg fikk ikke med meg at det var kommet flere svar før nå!

Takker så mye forslagene deres. Vi ble enige om at jeg å en annen skal prøve å strikke en genser hver, så ser vi. Viss ikke blir det kjøpegenser. Vennina vår betaler for garnet og genserne, så det blir ikke noe tap for vår del.. ,🙂

Bor langt unna oslo - men får garnet senere i dag - hun skulle kjøpe på vei hjem fra jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...