Gå til innhold

Antidepressiva spørsmål!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får den ufortjent mye kritikk? Jeg har hatt tilbudet, men tør ikke starte da jeg vet en ting som kommer til å skje. Jeg konmer til å få forfrengt kroppssyn. Mange går veldig opp i vekt av den. Og jeg kommer til å følge vekten og tro jeg har blitt større.

Alle jeg kjenner som har gått på det har sagt at de gikk opp i vekt, eller ble flate. Hvorfor gis slik medisin ut om man blir helt borte? Ei venninne satte seg faktisk i en annens bil og kjørte avgårde med den. 😛 hun registrerte ikke at det ikke var hennes.

Anonymkode: b5501...2cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Neida, den gjør ikke det, det kan bare ta lang tid å finne den som er rett for deg. Det er et lite hav av forskjellige medisiner innen sjangeren, og det varierer veldig hvordan forskjellige reagerer.

Jeg blir absolutt ikke flat av noen av de jeg har prøvd (seks-syv stykker gjennom årenes løp), men det med vekt er en kjent bivirkning. Man blir IKKE helt borte av det, selv om noen selvfølgelig er litt susete både med og uten antidepressiva ;D Jeg tror det er litt tynt å skylde på medisinen om man setter seg i feil bil!

Følg vekten, det som kanskje er verst å få til synes jeg er vektreduksjon, men det er viktig å passe på inntaket også. Noen av pillene gir en enorm sultfølelse, mange beskriver det som ulvehunger, og det medfører naturlig nok at man fortvekk spiser en del ekstra.

Det er som regel en god grunn til å prøve disse medisinene, og forhåpentligvis veier fordelene opp for bivirkninger, men snakk med legen om det så fort det viser seg bivirkninger du ikke kan leve med, om du begynner på de. Da går det an å bytte til et annet medikament.

Anonymkode: a2b34...bf1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd en rekke antidepressiva. Kun en av dem gav økt vekt og det er en som er kjent for å gi vektoppgang. Ikke en av de vanlige man prøver først med andre ord. Jeg har aldri blitt flat. På wellbutrin går du i hvertfall ikke opp i vekt. Om du skulle gå opp i vekt kan du avslutte behandlingen. Det er ikke verre enn det. Ingen fare å prøve ut med andre ord. Du bare følger med på vekten. Kjøp en vekt om du ikke har. Dumt å være deprimert i lange tider uten å prøve medisiner når det kan virkelig hjelpe deg. 

Anonymkode: f69fb...321

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke antidepressiva I SEG SELV som gir vektøking. Det er VIRKNINGENE av antidepressiva som kan resultere i vektøkning. De fleste får bedre apetitt og spiser dermed mer og bedre ved effekt av antidepressiva.

Jeg gikk på det selv, men uten effekt. Dermed er jeg fortsatt i en depresjon, og på grunn av depresjonen har jeg lite matlyst. Gikk ned fem kilo da jeg gikk på antidepressiva - og hvem som helst hadde jo trodd dette var pga medisinen i seg selv, men slik var det altså ikke. 

Gi det et forsøk, og følg med på vektøkningen hvis dette bekymrer deg. Legen kan kanskje anbefale deg en annen type hvis du opplever vektøkning med en type. Lykke til ❤️ 

Anonymkode: e8cc4...6b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på det en periode, og hadde som deg hørt mye skrekkhistorier. For meg ble det en god hjelp, og utover litt tørrhet i munnen opplevde jeg ingen bivirkninger. Når jeg var over «kneika» trappet jeg selv ned uten oppfølgning, og hadde faktisk heller ikke noe oppfølging underveis. Det med manglende oppfølging var nok en feil og absolutt ikke noe jeg vil anbefale! Jeg gikk forresten heller ikke opp i vekt og fikk ikke økt sultfølelse. 

Anonymkode: fb38d...36e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan også hende at effekten som gjør en mere likegyldig også virker når man skal spise mat og godterier. Man gir litt mere blaffen og spiser. 

Anonymkode: 05519...9e2

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan også hende at effekten som gjør en mere likegyldig også virker når man skal spise mat og godterier. Man gir litt mere blaffen og spiser. 

Anonymkode: 05519...9e2

Snakker du av erfaring her? Jeg kjenner meg i hvert fall overhodet ikke igjen.

Anonymkode: a2b34...bf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på Zoloft. Har gått opp noen kilo, fordi jeg er så vanvittig sulten hele tida. Vanskelig å ikke spise når jeg blir uvel av sult 😕 Men prøver å ordne opp, er 4 kg opp på 4 måneder, så det er ikke helt ille ennå.

Humøret og følelsene er bra. Jeg har det bra og er stort sett blid og fornøyd, altså som jeg vanligvis er uten depresjonen. Jeg blir lei meg som vanlig og kan gråte mye. Men da av ting det er logisk å gråte for, ikke sånn depresjonsgråt. 

Jeg føler en ro inni meg som jeg ikke har hatt på lenge. Og det er så godt. Det kan jeg takke medisinen for.

Jeg er ikke bortreist eller sløv, og gjør ikke flere rare ting enn vanlig. 

Anonymkode: 6d774...249

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt Zoloft i 1 år nå og har hverken blitt fjern, følelsesløs eller feit! 

De første 3-4 ukene etter at jeg begynte var ganske tøffe. Jeg fikk forverret angst/depresjon og slett veldig med å sove.. så begynte ting og bli gradvis bedre - mener å huske at jeg ble bedre og bedre i 3-4 mnd, og nå er jeg tilbake til å være meg selv 

Ang. Vektøkning så har jeg gått opp hele 2 kg 🙈 på dette året, men det skyldes nok bare at jeg nå kan kose meg litt ekstra om kvelden mens jeg ser på tv.. i stede for å gråte hysterisk 5 timer i strekk🤷🏻‍♀️

Gi det ett forsøk❤️ livet ditt kan bli så utrolig mye bedre

Anonymkode: 443ce...6a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...