AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #1 Skrevet 5. mars 2020 Jeg lurer på om dere med spedbarn i hus får i dere ordentlig mat? Min venninne forteller at baby har tatt helt over, det er lite tid til matlaging og husarbeid. Hun lever på brød, omeletter og Fjordland, alt som kan lages på under 10 minutter. Er dette virkeligheten for flere nybakte foreldre der ute? Anonymkode: 455df...e93
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #2 Skrevet 5. mars 2020 Vi har et barn fra før og pga henne lager jeg ordentlig middag hver dag. Blir dog enkelt.. feks laksefilet, grønnsaker og ris Anonymkode: b359d...2a1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #3 Skrevet 5. mars 2020 I starten bestilte vi mye pizza, sushi og gikk ellers i mye enkel/rask mat. Når baby ble 4-5 mnd fikk vi gradvis inn litt bedre rutiner. Prøver å lage mat som baby også kan spise/smake på, og at vi kan sitte sammen rundt bordet. Fisk, grønnsaker, poteter, pasta, kylling, kjøtt osv.. På travle dager kan vi godt lage omelett eller noe enda enklere. På fredager og lørdager spiser vi ofte middag etter baby er lagt, og lager mer «voksen»mat. Anonymkode: 360aa...12f 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #4 Skrevet 5. mars 2020 Nei, har alltid laget ordentlig middag. En av oss tok babyen og den andre laget mat. Anonymkode: d103b...ab0 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #5 Skrevet 5. mars 2020 Det er ganske vanlig å slite med husarbeid og matlaging med nyfødt i hus, ja. Spesielt første gang, praksissjokket kan være ganske hardt. Jeg var heldigvis i forkant første gang og brukte den siste tiden før fødsel på å lage opp store mengder mat og fryse ned i porsjonsformer. Da slapp vi å tenke på middag med nyfødt i hus, men hadde likevel næringsrik, hjemmelaget mat hver dag. Nå har vi baby på 2 mnd og en 2-åring. Vi forberedte litt på forhånd denne gangen også, men vi får også gjort mer husarbeid og matlaging denne gangen. Litt fordi babyen er enklere enn førstemann var og litt fordi vi er mer rutinerte. Anonymkode: 58c8f...25e 5
Lipyros Skrevet 5. mars 2020 #6 Skrevet 5. mars 2020 Kunne jo være vi ramlet på en take-away smell av og til men utover det passet en baby og den andre lagde mat. Rema har jo masse oppskrifter på raske middager så vi satt opp en plan etter det
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #7 Skrevet 5. mars 2020 Det går mye i mat som kan spises med én hånd, ja. Men denne gangen lager jeg mye mer middager og ordentlig mat enn med forrige baby. Nå har vi en snart toåring i tillegg, og hun må ha mat. Dessuten er nok babyen en del roligere denne gangen, i kombinasjon med at jeg bare må finne løsninger og få ordnet det (bæresjal, vippestol osv.). Det er også typisk at jeg akkurat rekker å få laget maten, men når vi skal spise er babyen så urolig at jeg får ikke spist noe særlig av den. Jeg er alene med barna rundt 50 % av tiden fordi mannen jobber skift. I friperiodene hans kan vi ha mer kompliserte middager og renere hus, men veldig komplisert og gullende rent blir det sjelden akkurat nå. Anonymkode: ffbc3...a2a
boblevann Skrevet 5. mars 2020 #8 Skrevet 5. mars 2020 (endret) Jepp, var sånn her ja de første månedene - spesielt da jeg var alene med ungen. Yoghurt, brødskiver, take-away og frossenmat (pai osv) samt pølser gikk det store mengder av 😅 Nå er han 4 mnd og det begynner å komme seg. Hadde hverken tid eller energi til å tenke hverken næring eller mengde - var bare å få «noe» i magen når sulten ble som sterkest 😛 Hendte det ble en pose chips til middag også, men prøvde jo alltid å gjøre bedre enn som så da. Endret 5. mars 2020 av boblevann 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #9 Skrevet 5. mars 2020 Vi hadde det kanskje litt motsatt, hadde mye tid til fancy og gode middager frem til 4-5 års alderen. Da traff tidspresset oss litt mer, siden baby krevde mer og skulle også ha mat. Da ble det litt enklere, men vi hadde fokus på sunn og næringsrik middag for baby sin del. Nå når ungen er 2-3 år så har det blitt mye mer ferdigmiddager innimellom full jobb, Bhg, slitne barn, slitne voksne osv. 😅 Anonymkode: 19249...add
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #10 Skrevet 5. mars 2020 Ja, de første månedene var det mye take away, men så gikk det seg til... Anonymkode: e0c7a...11a
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #11 Skrevet 5. mars 2020 Mye raske middager ja 😅😅 Glemmer å spise også, så spiser gjerne bare middag i løpet av dagen og Anonymkode: 1982c...d4f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #12 Skrevet 5. mars 2020 Da hun ble fullammet var mannen mye hjemme og vi spiste det vi ville og vi tok oss tid, men så ble det mer travelt og mannen var mye på jobb, og da ble det enklere middager som jenta også kunne smake på... Ble likevel mye taco da Nå er det superenkle middager, kun en sjeldent gang jeg drar helt ut og lager pastaen sjøl. Anonymkode: e15c8...f3c
asterix Skrevet 5. mars 2020 #13 Skrevet 5. mars 2020 Alltid spist helt vanlig mat også når jeg har hatt baby. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #14 Skrevet 5. mars 2020 Blir en del enkle middager ja, men har en treåring i tillegg og en mann som pendler en time hver vei (borte 7-17 hver dag). Lager alltid nok for 2-3 dager. Feks kjøttdeig/bønnemiks blir taco en dag med en pose salat og litt grønnsaker, nachos neste dag. Fiskesuppe en dag blir fiskegrateng med makaroni neste dag. Anonymkode: 25846...509
SansaS Skrevet 5. mars 2020 #15 Skrevet 5. mars 2020 Laget og lager mat som før, men som regel vanlig mat som ikke krever allverdens. En holder baby hvis han ikke sover. Han liker også å sitte i vippestol å se på oss:)
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #16 Skrevet 6. mars 2020 Ble mye ferdig mat... elsket dagene jeg hadde besøk av mamma så hun laga middag! Eller kom på formiddagen med rester av deres middag fra dagen før. Er alene med babyen. Han var vel 3 mnd da jeg følte jeg mestret hverdagen nok til at jeg orket å lage mat igjen. Anonymkode: 55177...618 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #17 Skrevet 6. mars 2020 Ikke for å provosere, men jeg hadde vel aldri hatt så god tid til å lage god mat som da jeg var i permisjon. De aller fleste babyer sover jo mye. Og det er mye lettvint, sunn mat. Kyllingfilet eller laks lager seg selv i steikovn. Koke fullkornris til. Alltid ha en bolle salat i kjøleskapet.... Anonymkode: 89270...f57 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #18 Skrevet 6. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å provosere, men jeg hadde vel aldri hatt så god tid til å lage god mat som da jeg var i permisjon. De aller fleste babyer sover jo mye. Og det er mye lettvint, sunn mat. Kyllingfilet eller laks lager seg selv i steikovn. Koke fullkornris til. Alltid ha en bolle salat i kjøleskapet.... Anonymkode: 89270...f57 Det er vel ikke å provosere å dele egne erfaringer 😊 Selv har jeg en baby som spiser annenhver time og som ellers ikke sover så mye i slengen annet enn på brystet. Så her er det knapt tid til å gå på toalettet eller å dusje. Men, ja. Rekker vel hive noen fileter i ovnen sikkert, men salat i kjøleskap blir verre, den blir veldig dvask dersom den står etter en dag. Her spiser jeg knekkebrød eller frokostblanding på dagtid. Noen ganger fruktsalat dersom jeg lager denne kvelden i forveien og far passer baby. Middag blir det mye takeaway av, eller at en passer baby mens den andre lager middag. Anonymkode: e38e7...2bf
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #19 Skrevet 6. mars 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å provosere, men jeg hadde vel aldri hatt så god tid til å lage god mat som da jeg var i permisjon. De aller fleste babyer sover jo mye. Og det er mye lettvint, sunn mat. Kyllingfilet eller laks lager seg selv i steikovn. Koke fullkornris til. Alltid ha en bolle salat i kjøleskapet.... Anonymkode: 89270...f57 Jeg skjønte aldri hva mødre klaget sånn på, jeg skulle jo klare å lage middag til mannen kom hjem, det var jo åpenbart. Helt til jeg sto der med en baby som ikke sov på dagtid, hatet bæresele, men som bare ville bæres, osv. 😄 Babyer er så forskjellige, jeg skjønte fort at jeg aldri skulle dømme noen i hvert fall 😛 (Jeg mener ikke at du dømte noen altså, poenget mitt er at vi alle har forskjellige erfaringer ) Anonymkode: d103b...ab0 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2020 #20 Skrevet 6. mars 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å provosere, men jeg hadde vel aldri hatt så god tid til å lage god mat som da jeg var i permisjon. De aller fleste babyer sover jo mye. Og det er mye lettvint, sunn mat. Kyllingfilet eller laks lager seg selv i steikovn. Koke fullkornris til. Alltid ha en bolle salat i kjøleskapet.... Anonymkode: 89270...f57 Jeg har «dessverre» ikke hatt sovebabyer, maks 30 min søvn på dagtid og kun i bæresele eller oppå meg i sofa. Men fikk inn en del gode rutiner, og prioriterte å lage et eller annet enkelt til middag, men yttersy sjeldent jeg klarte å rydde opp i tillegg fordi det er vanskelig å bøye seg mye med bæresele på, så det gjorde jeg eller mannen når han kom hjem. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønte aldri hva mødre klaget sånn på, jeg skulle jo klare å lage middag til mannen kom hjem, det var jo åpenbart. Helt til jeg sto der med en baby som ikke sov på dagtid, hatet bæresele, men som bare ville bæres, osv. 😄 Babyer er så forskjellige, jeg skjønte fort at jeg aldri skulle dømme noen i hvert fall 😛 (Jeg mener ikke at du dømte noen altså, poenget mitt er at vi alle har forskjellige erfaringer ) Anonymkode: d103b...ab0 Det er viktig å huske dette ja 😄 jeg har to barn som bare ville bæres (kunne heldigvis bruke bæresele), så det ble mye enkle løsninger og «meal prepping». Anonymkode: 25846...509 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå