AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #1 Skrevet 5. mars 2020 For 4 mnd siden tok jeg til meg en villkatt. Katten var vistnok født ute og hadde levd ute i 2-3 år. En stakkars, tynn, pjuskete og livredd liten bylt. Tok henne med til vetrinær. Fikk henne sterilisert, chippa, vaksinert, fikk ormekur. Denne katten har ettervært blitt en utrolig skjønn skapning. Som prater og er kosete og leken. Men: Hun spyr hele tiden! 😕 Jeg tok henne med til vetrinær etter 2 mnd, som la henne i narkose og undersøkte henne fysisk. Vetrinær fant ut at hun var sterkt forstoppet og mente årsaken kunne være stress.For hun fant ikke noe annet galt under denne undersøkelsen. Overgangen fra villkatt til innekatt har nok ikke vært enkel for katten. Fikk ny ormekur og ny vaksinasjon. Slo meg til ro med at spyingen kom til å gå over etterhvert som katten ble mindre stresset og flinkere på å regulere matinntak. Katten har nok vært mye sulten, for hun ser ut til å ha ingen begrensninger på det hun spiser. I begynnelsen spiste hun til hun spydde også spiste hun sitt eget oppkast. 😔 Jeg må fortsatt mate katten selv. Jeg kan ikke la en skål med tørrfor stå framme (da spiser hun alt). Hun spiser fortsatt ganske fort. Jeg prøver å løse situasjonen med å gi henne våtfor og flere små porsjoner med tørrfor spredt utover dagen. Jeg bare forstår ikke hvorfor hun fortsatt spyr. Hun spyr som regel 2-5 timer etter et måltid. Da kommer gjerne absolutt alt av mageinnhold opp. Det begynner med at hun slikker seg rundt munnen og begynner å mjaue litt "frustrert" type yaoow yaoow yaoow. Før hun da kaster opp alt via 2-4 oppkast her og der i huset mitt. Er jeg heldig så spyr hun ikke på en uke. Er jeg uheldig spyr hun hver dag. På teppet, i sofaen, under senga... Katten er i godt humør ellers. Hverken slapp eller hissig. Fin i pelsen. Hun ble ganske rund i begynnelsen, men har nå begynt å bli litt slankere/normal. Drikker vann i løpet av dagen og går på do som vanlig. Er det noen som har erfaring med noe lignende? Hva kan årsaken være? Tåler hun ikke foret? Er det hårballer? Spiser hun rett og slett for fort? Gir jeg henne for mye mat? Er hun egentlig syk? Håper noen har noen gode råd! Anonymkode: ee946...8af
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #2 Skrevet 5. mars 2020 Hvordan er avføringen? Anonymkode: e6e04...bc2 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #3 Skrevet 5. mars 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er avføringen? Anonymkode: e6e04...bc2 I starten var den ganske hard - nå ser den vanlig ut? mellomfast, normal farge. Når jeg rydder i doen finner jeg dem som oftest i "elgbæsj" fasong. Noen kuler for seg selv og noen som henger sammen i en kabel. Ikke noe diare, løst eller merkelig. Anonymkode: ee946...8af
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #4 Skrevet 5. mars 2020 Min katt slukte maten for fort. Kom opp hele biter. Hjalp da jeg gav mindre, men regelmessig. Anonymkode: 7f0b2...7ee
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #5 Skrevet 5. mars 2020 Har du forsøkt å bytte for? Anonymkode: e6e04...bc2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #6 Skrevet 5. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: For 4 mnd siden tok jeg til meg en villkatt. Katten var vistnok født ute og hadde levd ute i 2-3 år. En stakkars, tynn, pjuskete og livredd liten bylt. Tok henne med til vetrinær. Fikk henne sterilisert, chippa, vaksinert, fikk ormekur. Denne katten har ettervært blitt en utrolig skjønn skapning. Som prater og er kosete og leken. Men: Hun spyr hele tiden! 😕 Jeg tok henne med til vetrinær etter 2 mnd, som la henne i narkose og undersøkte henne fysisk. Vetrinær fant ut at hun var sterkt forstoppet og mente årsaken kunne være stress.For hun fant ikke noe annet galt under denne undersøkelsen. Overgangen fra villkatt til innekatt har nok ikke vært enkel for katten. Fikk ny ormekur og ny vaksinasjon. Slo meg til ro med at spyingen kom til å gå over etterhvert som katten ble mindre stresset og flinkere på å regulere matinntak. Katten har nok vært mye sulten, for hun ser ut til å ha ingen begrensninger på det hun spiser. I begynnelsen spiste hun til hun spydde også spiste hun sitt eget oppkast. 😔 Jeg må fortsatt mate katten selv. Jeg kan ikke la en skål med tørrfor stå framme (da spiser hun alt). Hun spiser fortsatt ganske fort. Jeg prøver å løse situasjonen med å gi henne våtfor og flere små porsjoner med tørrfor spredt utover dagen. Jeg bare forstår ikke hvorfor hun fortsatt spyr. Hun spyr som regel 2-5 timer etter et måltid. Da kommer gjerne absolutt alt av mageinnhold opp. Det begynner med at hun slikker seg rundt munnen og begynner å mjaue litt "frustrert" type yaoow yaoow yaoow. Før hun da kaster opp alt via 2-4 oppkast her og der i huset mitt. Er jeg heldig så spyr hun ikke på en uke. Er jeg uheldig spyr hun hver dag. På teppet, i sofaen, under senga... Katten er i godt humør ellers. Hverken slapp eller hissig. Fin i pelsen. Hun ble ganske rund i begynnelsen, men har nå begynt å bli litt slankere/normal. Drikker vann i løpet av dagen og går på do som vanlig. Er det noen som har erfaring med noe lignende? Hva kan årsaken være? Tåler hun ikke foret? Er det hårballer? Spiser hun rett og slett for fort? Gir jeg henne for mye mat? Er hun egentlig syk? Håper noen har noen gode råd! Anonymkode: ee946...8af Tror hun spiser for fort eller at magen hennes bare trenger tid til å bli vandt til maten. Evt at det er en ingrediens hun reagerer på/allergi. Kanskje prøve mat for sensitiv mage? Anonymkode: dde59...d75
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #7 Skrevet 5. mars 2020 Det kan være verd å forsøke mat for sensible mager ja. Og kanskje en matskål som gjør at hun må jobbe litt for hver matbit. Det pleier roe ned spisehastigheten. Jeg har en slik skål, og den fungerer flott for en katt som også var veldig ivrig på å bare skuffe inn alt som virket spiselig. Det antas at han hadde gått lenge uten skikkelig tilgang på mat. Kjøpte den her: https://www.zooplus.no/shop/hund/hundeleker/intelligens_aktivisering/aktiviseringsleker/611244 Anonymkode: 5c429...c42 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #8 Skrevet 5. mars 2020 Kaster katten opp hele biter? I så fall er nok årsaken at den sluker maten. Katter som har bodd ute gjør veldig ofte dette fordi de har sultet i lang tid og er vant med å være flere om matfatet. Skaff en slowfeeder som foreslått over her. Vi har forresten ikke villkatter i Norge Det er en hjemløs tamkatt. Anonymkode: b642e...b72 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #9 Skrevet 5. mars 2020 Hadde samme problem på en av mine, kaster opp alt han spiser og sluker hele biter. Tørrfor fungerte ikke rett og slett. Gir han nå rått kjøtt og våtfor i små mengder gjennom hele dagen, null oppkast. Rått kjøtt behøver ikke være dyrt, frossen fiskefilet fra first price har f.eks god pris Anonymkode: c430a...392
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #10 Skrevet 7. mars 2020 Vært borti problemstillingen tidligere med utefødte katter og som regel kommer det av at de spiser for fort og ikke tygger bitene ordentlig. Lett å se i oppkastet at alt ser helt ut. Dersom hun bare er inne nå, også pga årstiden, kan det være lurt å gi kattegress. Katten spiser gress for å rense magen og kaster det opp igjen, dersom hun har en hårball som ligger å lurer kan det hjelpe på å få renset opp. Ellers kan det være som du nevner at hun ikke tåler föret, så da kan det være en idé å kjøpe inn mat som er mer skånsomt mot fordøyelsessystemet. Anonymkode: 9f2b0...1ff 1
Minya Skrevet 8. mars 2020 #11 Skrevet 8. mars 2020 Høres ut som en blanding av at hun spiser for fort og at magen ikke er vant med maten du gir henne enda. Gi lett oppbløtt tørrfór, eller våtfór, og gi mindre porsjoner, eller kjøp en sånn fórautomat der hun må bruke tid på å få tak i maten og spise litt og litt. Det er dessverre veldig vanlig med små villkatter som blir tamme, fordi de sliter med å finne nok mat og da hiver seg over maten når de har den. Forhåpentligvis går det over av seg selv når hun venner seg til at hun faktisk har regelmessig tilgang på mat, men i noen tilfeller forblir de veldig opptatte av mat.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå