PoppyBlomen Skrevet 4. mars 2020 #1 Skrevet 4. mars 2020 Hei, lurer på om noen kan hjelpe meg med noen tips til å forbedre luftkvaliteten i boligen min. Leier en liten bolig på kanskje 70 m2, med 2 soverom og bad i 2. etasje og stue/kjøkken i ett + entre i 1. Det er en kjøkkenvifte som står på 1 hele tiden som også styrer avtrekk på badet. Det er også gulvvarme i 1. etasje og på bad, tror det er varmekabler. Ventil i stuen og på badet, vindusventiler på to vinduer i stuen og på soverom. Bygget er fra kanskje 2006, men er langt i fra sikker. Har spesielt dårlig luft på soverommene men også i stue. For å få litt brukbart inneklima innimellom må jeg stadig passe på og lufte en gang annenhver time, og kontrollere temperaturen til ca 18, men har problemer med at jeg blir lett forkjøla når Jeg sover med vinduet litt åpent og temperaturen er så lav, samtidig som luften føles rå. Rutinen nå er å sjokklufte fra ca 22,5 ned til 19 grader før sengetid og sove med vinduet litt åpent eller med vindusventilen åpen, dørene til soverommet lukket for ellers blir soverommene for varme, men luften blir fremdeles ikke bra. Å skru opp viftene gjør luften kjempetørr og enda mer ubehagelig. Sønnen min har også lett astma og trives ikke i innemiljøet her. Luften føles viskøs og tung å puste i. er også bekymret for om det kan være radonproblemer siden luften er så tett. Samtidig er alternativet å finne en annen bolig å leie, en kjellerleilighet med sikkert lignende utfordringer. Kan noen bidra med tips til om jeg kan gjøre noe selv, eller om hva huseier kanskje kunne gjort for å bedre situasjonen?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #2 Skrevet 5. mars 2020 Tørker du klær inne? Sørger du for at det er rent og støvfritt? Unngår du røyking, duftlys, etc? https://www.naaf.no/AllergivitenSite/Miljoforhold/Godt-innemiljo-hjemme/ Anonymkode: 582ca...64f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #3 Skrevet 5. mars 2020 Jeg bodde en plass hvor luften var veldig tett, fuktig og dårlig sirkulert. Hadde alle dører åpne hele tiden uten bedring, vasket gulvet og klær men de tørket ikke på flere dager. Jeg flyttet til slutt da jeg kun var leieboer der. Jeg vet virkelig ikke hva du kan gjøre, hva med å spørre huseier? Siden det er såpass nytt så er det merkelig at luften er slik den er. Anonymkode: 35f4a...fb6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #4 Skrevet 5. mars 2020 Du bør høre med huseier om det er balansert ventilasjon, om filteret er skiftet og om man kan skru ned varmen. Dersom det er naturlig ventilasjon er det viktig at alle ventiler er åpne. Skru ned varmen på varmekabler? Anonymkode: 582ca...64f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #5 Skrevet 5. mars 2020 Hvis du lurer på om det er radonproblemer der, så kan du spørre huseier om når det ble målt og spørre om å få se resultatet. Tror det er ca 5-6 år siden det ble pålagt å måle i alle utleieboliger. Anonymkode: fa47d...881
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #6 Skrevet 5. mars 2020 Kjøkkenvifte trekker luft UT, så om den står på forstår jeg at du har dårlig luft. Andre tips er å åpne alle lufteventiler ved vinduer etc, de skal stå oppe hele vinteren. Anonymkode: ef8de...021
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2020 #7 Skrevet 5. mars 2020 Meld deg inn i "syk av muggsopp - råd og erfaringer" på facebook. Der er det mye kyndig hjelp i forhold til inneklima. Ellers står det mye riktig her, at det er viktig med ventiler som sørger for tilluft i tillegg til utsug av luft. Anonymkode: 9fc74...4c9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå