Gå til innhold

Servitørar og bartender?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Kor mange servitørar treng ein eigentleg til eit bryllup der det skal vere 60 personar? Vi skal ha koldtbord, men tenkte å ha servitørar til å fylle på karaflar med vin og vatn. Og så må dei vel ha litt kontroll på kjøkkenet, og rydde av etter middagen og sette fram dessert og slikt. Kva er det vanleg å betale servitørar? Kva om vi brukar venner, bør vi betale dei også, eller bør vi gi dei ein påskjønnelse i form av ei gåve, el.?

Kva med baren? Vi skal ha fri bar. Bør vi ha ein bartender til å stå i baren heile kvelden, eller er ikkje det nødvendig?

Skrevet
Kva er det vanleg å betale servitørar? Kva om vi brukar venner' date=' bør vi betale dei også, eller bør vi gi dei ein påskjønnelse i form av ei gåve, el.?[/quote']Dette kommer rett og slett an på hvordan dere er vant til å gjøre det i forbindelse med hjelp dere i mellom. Jeg for min del foretrekker å betale for meg....for da er det "ute av verden".

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har invitert 80 i mine foreldres sølvbryllup, skal trolig ha 5 hjelpere. De får ihvertfall 1000 kroner, trolig mer, for de skal være der lenge...

Skal også ha koldtbord, men vi trenger hjelp med alkoholen + på kjøkkenet, koke kaffe etc.

Enig med Sixx når det gjelder bar. Få en eller to av de til å ha litt kontroll på de sterkeste varene. Øl og vin blandes jo ikke, men man lar jo ikke "fulle onkel Ole" mikse seg drink med en halv vodkaflaske hver gang... :ler:

Skrevet

Til vanlig fatservering og uerfarne servitører kan man regne 1 servitør pr 10 gjester og da er all rydding, skjenking i tillegg. Det går veldig greit altså.

Bartender hele kvelden er veldig greit altså. Som nevnt over her kan moderere litt i baren og skjenke vanlige alkoholmengder. Tror det er vel verst det.

Betaling er veldig greit. Så er det ute av verden. Det er ikke der de store summene forsvinner alikevel.

Beste med å servere det da jeg drev med det. Sitte igjen med en slump ekstra kroner til litt å kjøpe det jeg selv ville :)

Og en sånn kveld tar på for mange. Har du mulighet så gi litt penger.

Det er noen år siden jeg serverte og da var vi tlknyttet kjøkkenet/lokalet. Da fikk vi 120,- timen. Men er det kjente er det jo litt annerledes. Kanskje du kan avtale på forhånd?

Skrevet

Vill nok hatt fire servitører minst.. selv om det er koldtbord er det mer enn nok å ordne i stand, rydding og diverse.. men det er jo flere servitører som kan en del om drinker og slikt også, så du trenger vel ikke en bartender i tillegg..bare la en av servitørene stå i baren etter middagen.. Slik ville jeg gjort det ihvertfall..(har servert i en del bryllup, og brudeparet har nesten alltid undervurdert hvor mange oppgaver de trenger hjelp til..)

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi hadde to damer på kjøkkenet, og tredamer som serverte vin til maten. En av disse stod i baren senere.

Vi var litt under hundre og hadde koldtbord.

Gjest Aloha
Skrevet

Jeg var en gang servitør i bryllupet til et familiemedlem av en venninne. Syntes det var hyggelig å gjøre de denne tjenesten, selv om det var en lang og slitsom dag. Vi hadde på forhånd fått høre at vi selvsagt skulle få betalt, og forventet ingen spesiell sum, det var heller ikke noe jeg hadde lyst til å spørre om. Men jeg ble litt skuffet da jeg i etterkant av bryllupet "bare" fikk en flaske vin og litt godteri, særlig iom at de i tillegg forventet at vi servitørene skulle ta oppvasken utover natten...var dritt lei da jeg dro hjem den kvelden. Der og da tenkte jeg - aldri mer!

Det er nok lurt å avtale med servitører/bartendere hva de får for jobben, evnt gjør det klart for de dersom dere ikke har mulighet til å betale, og ikke minst hvilke oppgaver dere forventer at de gjør. De gir jo mye av seg selv for at bryllupsdagen skal bli spesiell.

Gjest gjest1
Skrevet
Vi hadde to damer på kjøkkenet, og tredamer som serverte vin til maten. En av disse stod i baren senere.

Vi var litt under hundre og hadde koldtbord.

Og det gjekk knirkefritt? Syns kanskje det hørtes litt lite ut... Hmm.. Rydda desse av borda etter middagen også? Var servitørane profesjonelle?

Skrevet

Vi hadde ikke koldtbord, så der kan jeg ikke uttale meg (vi hadde 6 servitører på 60 gjester, pluss kokk og hjelper på kjøkkenet), men jeg kan jo fortelle at de var en bekjent med 5 venner på slep, og de fikk 500 per pers, mat, (på kjøkkenet,) og fikk være med på festen (med fri bar) etterpå.

Alt dette var avtalt på forhånd, og de virket godt fornøyde alle sammen. Var ikke så mye igjen for oss å rydde opp dagen etter - en del glass å kjøre gjennom vaskemaskinen, men alt annet var vasket og ryddet unna. :-)

Vi hadde også to bartendere (venner) som stilte opp til samme pris.

Skrevet

Nå husker jeg ikke nøyaktig summen, men faktum er er at det er regler for hvor mye en privatperson kan jobbe for betaling uten at det er å betrakte som svart arbeid. For noen år siden var summen 1000 kr. per dag (med en begrensning på hvor mange dager man jobbet selvfølgelig), jeg er usikker på om summen har økt, men det kan man sikkert finne ut av via noen skattesider på nett.

Skrevet

Så vidt jeg vet er det fremdeles 1000 kroner, og det er per arbeidsgiver - men jeg er ikke sikker på om det er pr. måned eller pr. år.

Skrevet

Kr. 1.000,- pr. år. fra samme arbeidsgiver.

Skrevet

Tror nok at det er lurt å avtale pris på forhånd.

Har selv servert ved mange brylluper, og selv om det ikke er mat servering, er det viktig at gjestene får fylt opp glassene sine noenlunde samtidig. Jeg tror nok at jeg vil anbefale 5 servitører, som så også kan rydde opp etterpå. Du skal jo huske at dersom det er ufaglærte og uerfarne folk, tar ting litt lenger tid... :wink:

Gjest lol75
Skrevet

Vi blir ca 40 stk og skal ha koldtbord. Tenkte på 2-3 personer som skal hjelpe med å dekke av bordet, sette på kaffe, dekke på til kaffe osv. (I tillegg kommer nok både mamma og svigermor til å ta i et tak...) Vi gjør det sånn at de får være med på festen etterpå, det er det som er vanlig her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...