Gå til innhold

Smertelindring og terminalfase

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen vært tilstede under en annens død etter langvarig sykdom? Hvordan gikk dette for seg den siste timen?  Var det fredelig? Sovnet de inn? Må snart delta i dette, og vil høre hva som venter meg

Anonymkode: 4d8d8...364

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var dessverre ikke fredelig for oss pårørende. Dødsralling er grusomt å høre på. Det kan trekke ut i tid. Har vært igjennom det to ganger og like grusomt begge gangene. Men det trenger ikke være slik, bare vær forberedt på at det kan bli alt annet enn fredelig. ❤️

Anonymkode: 936cd...a8f

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke noe å se på for sarte sjeler.

Den dagen jeg ligger på det siste vil jeg være alene.

Anonymkode: 30b41...fe6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Var ikke der selv men da min bestefar døde hadde han vondt selvom han fikk smertelindring (kreft i skjelettet) 

Anonymkode: fba17...090

AnonymBruker
Skrevet

Det er nærmest umulig å si på forhånd. Noen kjemper en kamp, med ralling som det skrives over her, mens andre omtrent sovner bare stille inn. Trekker et siste pust og du må sjekke om det faktisk var det siste. Så om du må være der, kanskje du skal forberede deg på at det kan være en kamp, men håpe på at det vil foregå stille og rolig. Sender deg varme tanker. 

Anonymkode: 970e1...9dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært med på det tre ganger. Det gikk rolig for seg. De gikk fra sovende til døde i en glidende overgang. 

Anonymkode: 62e09...360

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er veldig forskjellig og ingen fasitsvar på hva som skjer/kan skje.

Anonymkode: 646ef...f32

Skrevet (endret)

Det er vanskelig å si. Noen har det vondt, noen er engstelige, noen tar det helt med ro, og noen sover i mange dager før de dør.

Man har mange typer lindring som kan gis til døende. En del av "LSD" (Livets Siste Dager - en handlingsplan for terminale) er at man gir morfin, robinul, haldol og midazolam. Disse medikamentene skal behandle smerte, pustevansker (eksempelvis surkling), uro, kvalme, rykninger osv. Hovedmålet er å holde den døende så komfortabel som mulig. 

Ved mer komplekse pasienter som nærmer seg det siste er det ofte lagt en plan i forkant. Eksempel kan være at personen har en kontinuerlig infusjon av ulike legemidler som skal lindre, eller ulike ting man skal gjøre for å gjøre ting så komfortabelt som mulig.

Ha en god dialog med fagpersonene som er med dere på "reisen" - om det er på sykehus, sykehjem, hjemmesykepleie eller andre.

Ønsker dere ro i denne vanskelige tiden. 

Endret av Nuttery
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Både- og. Den døende så fredelig ut og jeg hadde inntrykk av at de nærmest pøste på med smertelindring men det var veldig langtekkelig. Altså vi kunne tro at vedkommende døde, så gikk det nesten et minutt før vedkommende hev etter pusten liksom. Kom også en del fæle lyder og «hvesing», men sykepleierne forsikret oss om at det var normalt. Dog ekkelt å høre på. Så ut som hun sov, og gikk som sagt lang tid mellom hvert pust før den etter hvert avtok helt.

Anonymkode: f51ab...421

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Både- og. Den døende så fredelig ut og jeg hadde inntrykk av at de nærmest pøste på med smertelindring men det var veldig langtekkelig. Altså vi kunne tro at vedkommende døde, så gikk det nesten et minutt før vedkommende hev etter pusten liksom. Kom også en del fæle lyder og «hvesing», men sykepleierne forsikret oss om at det var normalt. Dog ekkelt å høre på. Så ut som hun sov, og gikk som sagt lang tid mellom hvert pust før den etter hvert avtok helt.

Anonymkode: f51ab...421

Ofte får de døende noe som heter cheyne stokes respirasjon, hvor de har kortere eller lengre faser med pustestopp. Det er, helt korrekt, ganske ubehagelig å høre på.. 😕 For mange kan denne respirasjonen komme og gå i flere dager. 

AnonymBruker
Skrevet

Min mann var til stede når moren hans døde, han syntes det var fryktelig ekkelt med lydene når hun pustet den siste tiden, hun var jo heller ikke ved bevissthet. Jeg ble forespurt om å være med å si farvel til min farfar som lå for døden, men det ønsket jeg ikke nettopp pga av min manns erfaring. Lykke til, man takler jo ting forskjellig så kan jo hende du får en annen opplevelse❤️

Anonymkode: 1d9ed...304

AnonymBruker
Skrevet

Dødrsllingen er ikke noe hyggelig

kjør på med robinul og mye morf

Anonymkode: e5892...9c3

AnonymBruker
Skrevet

Det var fredelig ja. Veldig god smertelindring og angstdempende medisiner. Sovnet stille inn som det heter. Men måtte gjennom disse fasene med lange pustestopp, og dødsralling. Men det var mindre skremmende enn det man leser. Gode sykepleiere og leger. Dersom set var antydning til å tenke ar det var smerter, ubehag, angst tok de der med en gang.

Anonymkode: 7e143...a81

Skrevet

Det er ofte greit at pasienten selv gir uttrykk for hvordan de ønsker at personellet skal forholde seg til dosering av ymse medikamenter på forhånd, dersom det er mulig.. 

Jeg har mange våkedøgn bak meg med familiemedlemmer i terminalfasen, og det er veldig varierende hva man kan forvente av «ubehageligheter». Den siste var min mor, og der tok det lang tid før det var over. Men, det gikk relativt rolig for seg, da hun hadde gitt klar beskjed om at hun ønsket all medisinsk hjelp som var tilgjengelig (pluss litt til, helst). 

Forøvrig, så var det tydelig forskjell på de forskjellige som administrerte dosering/hyppighet.. Noen var mer forsiktige, mens andre fulgte ønsket hennes så langt de kunne.. 

Døden er en naturlig ting, og ikke noe å frykte. Vi skal jo alle den veien før eller siden..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper de tar meg med til veterinæren når jeg synger på mitt siste. Vil hele sovne inn fredelig som dyr får lov til enn å ligge og ralle og kjempe i timesvis før jeg endelig får fred. 

Anonymkode: 3b44c...979

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pappa lå på dødsleie i 2 uker, og jeg var der hver dag, og sov der enkelte dager. 

Han fikk noe smertestillende, men mest symptomlindrende. Bla. salve for munntørrhet. 

Dagen han døde ble han kaldere. Startet med føtter og hender, og vi forstod at i dag var dagen. Mot kvelden så tok han et dyyypt åndedrag (var første lyden/bevegelsen han hadde lagd på over en uke). Da døde han. Han var altså våken, men hadde ingen synlige smerter. Tok rett og slett siste åndedrag, og døden føltes veldig «bestemt», og det var ingen tvil om hva som skjedde.

Det er de mest spesielle dagene i livet mitt. Vi fylte rommet med batteridrevne stearinlys, bilder og lavendel. Masserte han, tok på han, hørte på musikk og mimret og snakket rundt sengen hans hver dag. Det tror jeg var det mest smertelindrende han fikk.

Er så glad jeg var der.

Anonymkode: b239a...194

Gjest Chroma
Skrevet

Da min mor lå for døden forsto jeg at det nærmet seg slutten fordi hun begynte å bli kald. Først på beina, så oppover kroppen. 
Respirasjonen endret seg, slik noen beskrev det over her. Det gikk lenger tid mellom hver gang hun trakk pusten og til slutt trakk hun altså pusten for siste gang. 
Det var egentlig ganske fredelig, men det siste åndedraget var ubehagelig, det hørtes ut som hun ble kvalt. 

I ettertid er jeg glad for at jeg var der med henne. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper de tar meg med til veterinæren når jeg synger på mitt siste. Vil hele sovne inn fredelig som dyr får lov til enn å ligge og ralle og kjempe i timesvis før jeg endelig får fred. 

Anonymkode: 3b44c...979

Dødsralling betyr ikke at personen kjemper mot døden. Jeg tror mange misforstår den.. 

Anonymkode: 14be8...f6b

• Liker 4
Gjest Chroma
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dødsralling betyr ikke at personen kjemper mot døden. Jeg tror mange misforstår den.. 

Anonymkode: 14be8...f6b

Det er helt riktig. 
Fra nhi.no: 
På grunn av sviktende krefter makter ikke den syke å hoste opp slim. Derfor kan en høre surkling i brystet og halsen til den syke. Dette blir ofte kalt dødsralling, men er ikke et uttrykk for at den døende kjemper mot døden. Ofte unngår en rallingen ved å snu den syke fra side til side og utføre godt munnstell. Enkelte ganger kan medisiner hjelpe.

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært med på det tre ganger. Det gikk rolig for seg. De gikk fra sovende til døde i en glidende overgang. 

Anonymkode: 62e09...360

Samme her. Opplevd det to ganger.

Anonymkode: d8f69...8e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...