AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #1 Skrevet 4. mars 2020 Har en hund på 5 år. Har trent innkalling, men hunden er jakthund (driver ikke med det) og har hatt tendenser til å løpe etter lukt. Men nå synes jeg hunden er tryggere på meg og mer knyttet. I langline går hun oftest nesten helt oppi meg. Løper ikke alle andre steder selv om hun er "løs". Har nå noen få ganger hatt henne løs (uten langline) i nærområdet på åpne plasser. Hun er godt kjent der. Hun har holdt seg oppi meg og kommet når jeg roper. Men det jeg lurer på er om det er trygt å la andre slippe henne løs? Jeg vet hun er kuttet til meg. Andre har hun ikke samme forhold til. Jeg trener også på å være leken, skryter og er glad når jeg kaller inn. Men vet at andre (Feks familie som passer) kan være strengere i innkalling. Er da redd hun ikke vil høre etter? Og for min den må hun ikke på død og liv være løs med andre, men vet familie som passer ønsker det (fordi de tror alle hunder kan gå løs og at man ikke trenger bekymre seg for at hunder stikker av...). Anonymkode: 41a2e...8dd
Marieeeee Skrevet 4. mars 2020 #3 Skrevet 4. mars 2020 Grunnen til at hunder ikke bør være løs er ikke for hunden selv, men de dyrene de kan jage om de får los. Mange dyr som dør av utmattelse etter å ha blitt jaget. 7
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #4 Skrevet 4. mars 2020 Ja, så lenge det er vekk fra trafikk så går det bra. Hundene kan teste hvem som er sjefen og være nonchalante ovenfor andre, prøve å ta seg en litt lengre lukte eller løpetur enn de ville gjort med eier, men de forsvinner sjeldent og trenger å lære å høre på andre også. Ser ikke noe problem med å la hunden gå løs med andre enn eier nei, men lufteren burde ha en viss kjennskap til hunden og hunden til den fra før før man slipper den løs da. En fin måte å trene hunden til å respektere andre som sjefer er enkle ting som å gi fôr eller godteri trygt hjemme og be hunden sitte pent før man gir den maten. Bare dette viser for hunden at dens respekt ikke bare skal gjelde for eier men også andre. Anonymkode: 6dbd1...2bb
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #5 Skrevet 4. mars 2020 3 minutter siden, Marieeeee skrev: Grunnen til at hunder ikke bør være løs er ikke for hunden selv, men de dyrene de kan jage om de får los. Mange dyr som dør av utmattelse etter å ha blitt jaget. Ja hvis den løper helt amok i skogen eller ute på jakt i fjellheimen. Ikke på en åpen lufteslette eller folketom park. Men man skal ikke la de løpe inn i buskas og kratt hvor andre dyr kan være nei . Anonymkode: 6dbd1...2bb
Nerine_ Skrevet 4. mars 2020 #6 Skrevet 4. mars 2020 Er du ikke helt sikker på at hunden kommer på innkalling, skal ikke hunden være løs. Så enkelt er det. 8
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #7 Skrevet 4. mars 2020 Man må jo prøve seg litt frem, de kommer før eller senere og tør ikke stikke av. Anonymkode: 6dbd1...2bb
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #8 Skrevet 4. mars 2020 Jeg går mye tur og har opplevd bare det siste året to skumle hendelser deg større hunder ikke kommer på kommando av eier. Den ene prøvde og bite meg i foten. Den andre begynte og glefse og var veldig aggressiv, begge gangene stod jeg stille og gjorde ingenting. Jeg forstod hundene hadde fått ferten av meg pga adferden og de la på sprang mot meg. Turde ikke kjefte på eierne da jeg var redd de ville sende hundene på meg. Ene var shaefer og den andre en rase jeg ikke vet hva er, den var stor. Vær grei og ha hunden i bånd. Jeg ble stygt bitt som barn så dette er ikke ok. Man kan vel ikke alltid styre hunden når de går på instinktet sitt. Kanskje de lukta dyrelukt av meg da jeg har katter. Anonymkode: 9f66a...ea2 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #9 Skrevet 4. mars 2020 Man slipper ikke jakthunder om man ikke er 210% sikker på at den stikker. Får den et «kall» så lukker dei ørene, og jakthunden setter i gang. Jeg er oppvokst med slike hunder, og går den kan vere verdens beste hund, helt til den går til angrep på dyr, sauer, fuler, katter osv. Da må den avlives ! Anonymkode: 62d40...1f6 7
Marieeeee Skrevet 4. mars 2020 #11 Skrevet 4. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja hvis den løper helt amok i skogen eller ute på jakt i fjellheimen. Ikke på en åpen lufteslette eller folketom park. Men man skal ikke la de løpe inn i buskas og kratt hvor andre dyr kan være nei . Anonymkode: 6dbd1...2bb Det er jo dette som er problemet. Folk tror de har kontroll, men ville dyr dukker opp overalt. Jeg har rådyr i hagen og jeg bor i byggefelt. 4
Myrmica Skrevet 4. mars 2020 #12 Skrevet 4. mars 2020 Jeg er i utgangspunktet for at hunder skal få være løse så mye som mulig, men det forutsetter jo at eieren har kontroll. Det høres ut som du trener innkalling på en god måte med positive metoder, kjempebra! Men at hunden er flink sammen med deg betyr ikke at den nødvendigvis er like flink sammen med andre førere, og særlig ikke om de bruker andre treningsmetoder. Andre bør nok ikke ha hunden løs før de er godt kjent med den, vet hvordan den reagerer i ulike situasjoner, og har trent litt innkalling med den selv.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #13 Skrevet 4. mars 2020 13 timer siden, Marieeeee skrev: Grunnen til at hunder ikke bør være løs er ikke for hunden selv, men de dyrene de kan jage om de får los. Mange dyr som dør av utmattelse etter å ha blitt jaget. Altså, om et rådyr dævver av å løpe fra hund så står det kanskje ikke så godt til med rådyrpopulasjonen? Dette er dyr som gjennom millioner av år er designet til å løpe fra rovdyr, så jeg synes det er rart at de ikke tåler noe de er skapt til. Anonymkode: 3d4eb...69a
Julie Skrevet 4. mars 2020 #14 Skrevet 4. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, om et rådyr dævver av å løpe fra hund så står det kanskje ikke så godt til med rådyrpopulasjonen? Dette er dyr som gjennom millioner av år er designet til å løpe fra rovdyr, så jeg synes det er rart at de ikke tåler noe de er skapt til. Anonymkode: 3d4eb...69a Hvorvidt hårvilt vil klare å rømme fra en jagende hund handler vel om flere ting, deriblant størrelse og fysiske forutsetninger på hunden. En Basset vil ikke klare å nå igjen et rådyr, ei heller en Newfoundlandshund. En mynde derimot. Føret har også betydning. Er en grunn til at det ofte innføres ekstraordinær båndtvang i perioder med stort snøfall. 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #15 Skrevet 4. mars 2020 Synes det er en uting at hunder skal gå løs i det hele tatt, lovlig eller ei. Det er såååå mange som ikke tør og gå tur pga løse hunder, de er LIVREDDE. Jeg elsker hunder, men har selv blitt bitt og angrepet av opptil flere hunder som «alltid kommer når eieren kaller dem og er bare såååå snille». En gang gikk en av disse «supersnille, lydige hundene som elsker barn» til angrep på datteren min som gikk rolig på en tursti med en blomst i hånden. Jeg fikk heldigvis akkurat løftet henne opp og sparket vekk hunden som hoppet og bet etter henne. Skjønner ikke hvorfor folks liv og helse skal risikeres for at hundene skal få løpe fritt. Kjøp deg et hus med en jævla hage eller benytt dedikerte innhengninger til at hunden kan løpe løs. En hund er et dyr og man kan ALDRI være helt sikker på at ingentikg vil skje. Anonymkode: 2dd11...1bc 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #16 Skrevet 4. mars 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Man slipper ikke jakthunder om man ikke er 210% sikker på at den stikker. Får den et «kall» så lukker dei ørene, og jakthunden setter i gang. Jeg er oppvokst med slike hunder, og går den kan vere verdens beste hund, helt til den går til angrep på dyr, sauer, fuler, katter osv. Da må den avlives ! Anonymkode: 62d40...1f6 Man kan aldri være så sikker! Hunden er et dyr, plutselig kan den velge å ikke lystre! Så mitt svar er NEI! Anonymkode: cba42...dc1 3
Sirah Skrevet 4. mars 2020 #17 Skrevet 4. mars 2020 12 timer siden, Myrmica skrev: Jeg er i utgangspunktet for at hunder skal få være løse så mye som mulig, men det forutsetter jo at eieren har kontroll. Det høres ut som du trener innkalling på en god måte med positive metoder, kjempebra! Men at hunden er flink sammen med deg betyr ikke at den nødvendigvis er like flink sammen med andre førere, og særlig ikke om de bruker andre treningsmetoder. Andre bør nok ikke ha hunden løs før de er godt kjent med den, vet hvordan den reagerer i ulike situasjoner, og har trent litt innkalling med den selv. Enig i dette. Jeg har to kjempelydige hunder som alltid kommer på innkalling. Jeg slipper de likevel aldri løs dersom det KAN være forstyrrende elementer som muligens kan være mer spennende enn meg. Det er hunder - ikke roboter. Selv om mine hunder er veldig greie på innkalling så får ikke andre lov å ha dem løse om de passer dem. Av den enkle grunn at det er mer sannsynlig at de finner forstyrrende elementer som er mer spennende med en annen person. Eneste er en god venninne som eier bestevennen deres da hun har stålkontroll på denne og mine neppe stikker om vennen blir igjen. 1
Marieeeee Skrevet 4. mars 2020 #18 Skrevet 4. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Altså, om et rådyr dævver av å løpe fra hund så står det kanskje ikke så godt til med rådyrpopulasjonen? Dette er dyr som gjennom millioner av år er designet til å løpe fra rovdyr, så jeg synes det er rart at de ikke tåler noe de er skapt til. Anonymkode: 3d4eb...69a Du viser jo bare hvor lite kunnskap du har om dyr. Det er unødvendig å utsette dem for denne typen dyreplageri og når løsningen er så enkel som å ha hundene sine i bånd burde det ikke være et problem. Du kan jo bare lese om hunden som kom seg inn i et sauefjøs for en stund siden og se hvor stor skade de kan gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #19 Skrevet 4. mars 2020 Mine hunder går løst med meg, men det er helt uaktuelt at andre skal slippe de løse. Anonymkode: a0fea...d89
poli10 Skrevet 5. mars 2020 #20 Skrevet 5. mars 2020 På 4.3.2020 den 8.25, AnonymBruker skrev: Den ene prøvde og bite meg i foten. Den andre begynte og glefse og var veldig aggressiv, begge gangene stod jeg stille og gjorde ingenting. Jeg forstod hundene hadde fått ferten av meg pga adferden og de la på sprang mot meg. Dette hørtes rart ut. Hunder som ikke er trent skarpt løper ikke mot mennesker uten hund og angriper for å skade.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå