AnonymBruker Skrevet 3. mars 2020 #1 Skrevet 3. mars 2020 Jeg er kattemenneske. Det som gjør at jeg liker katt, er det som skiller katter fra hunder... Mannen min hadde hund når vi møttes, men pga alt det som gjør en hund til en hund, så orket jeg ikke mer ansvar for de enn helt nødvendig på slutten. Jeg prøvde lenge, men lot han ha alt ansvaret. Nå ønsker han seg hund igjen. Sist hadde han hann-hund, men de skal markere på alt. Verandamøbler, husvegg, gjerde, blomster (så jeg ikke kan dyrke gressløk, jordbær osv der jeg ønsker). I tillegg til urinlukten som plager. Hatet det. Så hohund må det bli. Heller en svær skvett, enn 100 små. Sist var den ene hunden en Yorkshire terrier. Røyter ikke, men lukter fort ekkel hund. Den andre hunden røytet. Finnes det en hund som ikke gjør noen av delene? Ikke røyter, og ikke stinker? Jeg liker heller ikke varslingshunder som skal varsle at noen ringer på døren. Eller jaktinnstinkt, så de drar i båndet.... Finnes det en hund for mannen min, som jeg også kan bli glad i? Og kanskje kan orke å gå tur med? For meg går det ikke på manglende turlyst, bare manglende glede av å gå tur med hund. Å ha hohund denne gangen tror jeg kan hjelpe litt, men ikke om hun drar som en idiot, eller nekter å komme fordi hun må lukte på noe... Anonymkode: e7623...85b
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #2 Skrevet 4. mars 2020 Altså, hund er hund. Det høres ikke ut som dere skal ha det med deg i hus. Det finnes raser som passer til alt du sier, men de er gjerne så avla til helvete at de har masse helseproblemer som gir dyre veterinærbesøk, spesialmat, og en vond hverdag for hunden. De rene, friske hundene er gjerne hunder som ble avlet til visse arbeid, og disse arbeidsinnstinktene er hos dem fremdeles, noe som kan være plagsomt for eierne. Det blir bjeffing, vokting, graving. Jeg tenker dere kan passe med Mops(ha dyrlegen på speed-dial), tibetansk spaniel (aka katt, røyter 2 ganger i året, ved årstidsskifte), men om du vil ha en røytefri så er det bare å Google hunder som ikke røyter. Anonymkode: f7479...daa 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #3 Skrevet 4. mars 2020 Du vet du kan lære hunden å ikke trekke i båndet og å komme når den får beskjed om det, ikke sant? Det er ihvertfall det folk med vett i huet lærer hundene sine mens de er små. Anonymkode: 50d98...a50 4
Myrmica Skrevet 4. mars 2020 #4 Skrevet 4. mars 2020 For meg høres det ikke ut som noen hund passer for deg, dessverre. Man kan velge designerraser opp og i mente, men har aldri noen garanti for at hunden ikke lukter/er lydig/ikke markerer (tisper kan også gjøre det)/ikke har jaktinstinkt (kan vise seg i mange raser)/varsler/går fint i bånd. Mye av dette kan trenes på, men da skal man være interessert og engasjert i hundeholdet. Om dere absolutt skal ha hund til tross for at du ikke er særlig engasjert, er kanskje basenji og shiba inu være noe å kikke på. Dette er selvstendige typer som av noen blir beskrevet som å være "litt som en katt". Det vil si at de også kan være egenrådige og sære, og i noen tilfeller veldig vanskelige å trene om man ikke har god peiling på hva man driver med. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #5 Skrevet 4. mars 2020 Jeg ante ikke at det fantes luktfrie hunder før jeg traff en Tibetansk Terrier, lukter rett og slett nyinnkjøpt bamse av den uansett om den er tørr eller våt. I tillegg er den røytefri og langt ifra en designerhund, rasen er 2000 år gammel. Det er en medium rase (12-15 kg) og er ikke en terrier selv om navnet tilsier det, navnet kommer av størrelsen, opprinnelig heter den Dhoki Apso. Verdt å sjekke ut Anonymkode: 3d2fc...3c0 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #7 Skrevet 4. mars 2020 Tusen takk for tips, skal sjekke de ut 😊 Jeg forstår at det er lett å tenke at jeg ikke burde ha hund i det heletatt. Men det vil være mannen sitt hovudansvar. Men jeg kjenner han. Han er ikke typen som lærer hunden opp til å ikke bli hoppende glad av alle som kommer på døren, fordi han synes det er en del av sjarmen. Kun den ene hunden (terrier) vår gneldrer som et spetakkel når noen ringer på/går forbi døren osv. Har gått mye med en husky som dro, fordi den skulle gå i slede. Det ble likevel på en helt annen måte fordi den dro for å nå målet. Ikke fordi det var en tisseflekk i grøfta, eller en kattebæsj den skulle spise.. Men slike hunder krever vel 3 timers mosjon daglig, og det kan ikke vi gi den. . Anonymkode: e7623...85b
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #8 Skrevet 4. mars 2020 Jeg hadde sett på whippet ettersom du er et kattemenneske. Myndene er litt av det samme, egen vilje og sære. Anonymkode: cee8c...dd3 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #9 Skrevet 7. mars 2020 Jeg stemmer i med de som sier whippet. Ellers er også lundehunder mer katt enn hund i min bok. Basenji det samme, men de kan være litt vel sære 🙂 men de bjeffer iallefall ikke ! Andre raser du nok vil kunne vurdere; Lhasa Apso (trivelig gemytt men krever pelsstell) kinesisk nakenhund -power puff italiensk mynde Tibetansk terrier - men de bjeffer nok og veldig mye pelsstell Anonymkode: 7b310...626 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #10 Skrevet 7. mars 2020 Vi storkoser oss med vår lille Westie. Det er en hannhund, men han er godt trent og vi har ingen problem med markering. Røyter ikke og er utrolig familievennlig. Jeg er egentlig en katteperson, men han er blitt min lille godgutt! Også må jeg bare understreke at vi har flere hunder i vår familie (type besteforeldre osv) og vi ser at bruker du nok tid på opplæring under valpetiden, så får du sååå mye igjen for det fordi noen av de andre hundene er "all over the place". Anonymkode: 7e9e0...594
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #11 Skrevet 7. mars 2020 På 4.3.2020 den 13.24, AnonymBruker skrev: Jeg ante ikke at det fantes luktfrie hunder før jeg traff en Tibetansk Terrier, lukter rett og slett nyinnkjøpt bamse av den uansett om den er tørr eller våt. I tillegg er den røytefri og langt ifra en designerhund, rasen er 2000 år gammel. Det er en medium rase (12-15 kg) og er ikke en terrier selv om navnet tilsier det, navnet kommer av størrelsen, opprinnelig heter den Dhoki Apso. Verdt å sjekke ut Anonymkode: 3d2fc...3c0 Og er den noe stor er den mindre varianten med samme lynne og kvalitet Lhasa apso. 6-7 kg. Må være verdens ekleste og snilleste hunder. Må klippes da, men ingen røytimg, ingen sleving og ikke problemer med lukt. Kan klare seg med noen småturer, men du verden som de kan gå på langturer under krevende forhold også. Lettlærte er de også. Nye triks sitter på noen få forsøk. Anonymkode: 78226...204
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #12 Skrevet 7. mars 2020 Bichon frise røyter ikke. Anonymkode: 5f136...03e
LadyGrey Skrevet 7. mars 2020 #13 Skrevet 7. mars 2020 Dere må tenke på hva hunden skal brukes til først.. Ikke bare om den røyter og har vokt i seg. Alle raser kan vokte hus og hage, ikke bare rasene som er er avlet for vokt.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #14 Skrevet 7. mars 2020 Familiemedlem av meg har Lhasa Apso og den lukter ekkelt hund hvertfall... Våt som tørr. Mulig denne Dhoki Apsoen ikke lukter men høres lite sannsynlig ut spør du meg. Kanskje heller noe hundemennesker blir vant til og dermed ikke legger merke til, hehe. Lhasa Apso har fin størrelse da, og den røyter ikke. Anonymkode: 6cc1b...a93
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå