Gå til innhold

Vaske krystallglass i oppvaskmaskin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har arvet endel glass fra en eldre slektning. Jeg pakket dem ut nå, og oppdaget at mange var i krystall. Disse har tydeligvis vært iite brukt de siste tiårene, og er også litt nedstøvet etter lagring. 

Jeg vurderer å sette dem pent inn i oppvaskmaskinen (ny og moderne maskin, 2 år gammel), og kjøre på det programmet med lavet temperatur (35 grader). Jeg vet at finere glass skal ha maks 50 grader. 

Men risikerer jeg å ødelegge dem? At de ikke vil tåle vaskemiddel/maskin? Kunne selvfølgelig vasket dem for hånd, men det er kronglete fordi jeg har liten plass til håndoppvask. 

De har ingen påmalt dekor, kun et mønster som er slipt inn i selve krystallglasset. De er ikke supertynne, men tynnere enn mange vanlige glass. 

Anonymkode: 9b9af...973

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vasket krystallglass i oppvaskmaskin. Gikk helt fint det :)

Anonymkode: 2ad78...859

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt gamle krystallglass som har blitt tåkete i oppvaskmaskinen. Mulig det er noe reaksjon med blyet?
Nyere krystallglass uten bly, som de fleste solgte siste 20 årene er, har ikke blitt tåkete selv om de kjøres ukentlig.

Anonymkode: 627f4...f1e

Skrevet

Vi har en serie krystallglass som er over 40 år gamle.  De brukes når vi har mange gjester og til jul.  Derfor vaskes de få ganger i året, og da putter jeg dem i oppvaskmaskinen.  Går bare bra.  Ser ikke en ripe på dem.   

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke anbefalt med krystallglass i oppvaskmaskin, for de kan bli tåkete over tid. Kommer selvfølgelig ann på type program og hvor ofte. Jeg har Finn glass fra Hadeland som jeg bruker stort sett til jul. Jeg setter de i oppvaskmaskinen på et skånsomt program og til nå er glassene like fine. 

Anonymkode: dd4bb...e8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...