Gå til innhold

tips til å slutte med selvskading

Fremhevede innlegg

Skrevet

noen som har tips til hva man kan gjøre for å slutte å selvskade? har gjort det i mange år og klarer ikke slutte. hver gang ting koker over må jeg selvskade. har slitt med depresjon og angst i like mange år, og selvskading er det eneste som har fått meg gjennom det, men skjønner at jeg må finne sunnere metoder. noen som har vært i samme situasjon og som har noen tips? Takk:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det første jeg måtte gjøre var å ville slutte. Virkelig ville. Bli lei. Ordentlig lei. Så lei at jeg ikke så det positive i det mer, kun det negative. Det er mye jeg kan skrive om hva jeg selv var lei av, men noe kan virke triggende på noen, så lar være. Men kort sagt så er det jo mye pes og stress i etterkant + veldig kort virkning. 

Jeg telte dager, uker, trynte og måtte begynne på nytt, og telte på nytt dager og uker. For hver gang jeg fikk et tilbakeslag, ble tilbakeslaget bittelitt mildere og tiden det gikk mellom hver gang ble bittelitt lengre. Tålegrensa mi ble utvidet sakte men sikkert. Jeg fant noe som engasjerte meg og motiverte meg for fremtiden som jeg kunne tenke på når jeg ble trigget. 

Jeg jobbet myyyye med å akseptere meg selv, behandle meg selv pent, få selvrespekt som måtte bygges opp helt fra bunnen, og jeg prioriterte helt grunnleggende ting som mat, søvn, gå ut, og gjøre noe fint for meg selv. 

Jeg jobber fortsatt med disse tingene. Men det har gått snart 7 år siden siste kutt, og jeg skadet meg selv mange ganger om dagen i flere år før. Er stolt av meg selv, for det var ikke lett. Det er ikke lett i begynnelsen, fordi hjernen regner med det boostet den får når du skader deg til å komme over kneiker. Men lær hjernen din én og én dag om gangen at den kan komme over kneikene på egen hånd/på en annen måte. På den måten vil nye spor dannes i hjernen, og de sporene blir brukt i stedet for "selvskadeaporet". Det blir lettere og lettere med øvelse, jeg lover. ❤️

Anonymkode: da9a8...7f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som hjelp meg Å slitte var å se alle pengene jeg brukte på å sy og antibiotika når jeg fikk infeksjon..

Anonymkode: 186f5...0af

AnonymBruker
Skrevet

Vær så snill og ta kontakt med helsepersonell ❤️ Da er du jo allerede på god vei når du ønsker å slutte ❤️ 

Anonymkode: a78ca...285

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det eneste som hjelp meg Å slitte var å se alle pengene jeg brukte på å sy og antibiotika når jeg fikk infeksjon..

Man kunne lastet ned Dreams appen og satt over penger for legekonsultaskon og materiell hver gang man klarte å la være å kutte 😛 Hadde jo fort blitt penger av det. 

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kunne lastet ned Dreams appen og satt over penger for legekonsultaskon og materiell hver gang man klarte å la være å kutte 😛 Hadde jo fort blitt penger av det. 

Haha, det var ingen ide! Heldigvis har jeg sluttet nå. Er over halvannet år siden sist. Kan selvfølgelig få tilbakefall (hadde en selskadingsfri periode i fem år) men satser på at det går bra☺️

AnonymBruker
Skrevet

Bare slutt, det funket for meg. Hver gang noe dumt skjedde i livet mitt så gjorde jeg bare andre ting som fikk meg til å ikke tenke på det, eller kastet/gjemte alt jeg kunne bruke. 

Anonymkode: e8951...e30

AnonymBruker
Skrevet

Det viktige for meg er forebygging. Det er når angsten kommer trangen til selvskading blir sterk. Så jeg må prøve å ikke havne der.

Enten jeg vil det eller ei Så tvinger jeg meg selv til å;

Få nok hvile og søvn. Jeg vil gjerne være med på alt og liker ikke å si nei til ting. Men nå har jeg lagt inn faste "hviledager". Det er helt essensielt for å hente meg inn igjen fra alt som skjer i hverdagen.

Fysisk aktivitet. Trene to ganger i uka. Være utendørs minst en time daglig.

Aldri isolere meg, selv om det er det som frister mest i en dårlig periode. Bare tviholde på de faste rutinene som å gå på jobb, lage middag, ta oppvasken og møte venner.

Blitt skrevet sikkert hundre ganger før.. Men etter jeg tok tak og bestemte meg for å følge disse "reglene " fullt og helt, har jeg fått en mye bedre psykisk helse, og faktisk ikke selvskada en eneste gang.

Allikevel kommer de kjipe periodene med påfølgende angst. Det er dritt og vanskelig å takle. Jeg pleier å gjenta til meg selv "Det går over, det går over, det går over" og minne meg selv på at det er dødskjipt med sår og arr. Så har jeg en stressball jeg av og til tyr til og klemmer hardt på.

Anonymkode: 9948f...ef5

AnonymBruker
Skrevet

Det kan hjelpe å få noe annet å gjøre gjennom dagene, noe som driver deg fremover i form av enten skole eller jobb. 

Lediggang er roten til alt vondt. Jeg selv, jeg driver med selvskading når jeg ikke har noe å gjøre, noe som driver meg fremover. Hvis jeg føler jeg står helt i ro, da kommer frustrasjonen og det er lett å skade seg selv. 

Jeg har dessverre verken jobb eller skole nå, så driver oftere nå med selvskading enn før. Men jeg kommer nok aldri til å få noe jobb eller noe skole mer, så det må bare være som dette. Med selvskading får man iallefall frustrasjonen når det er eneste mulighet. Noen er virkelig lost som meg og alle dører stengt

Anonymkode: bcd38...2c7

Gjest Peanut
Skrevet

For min egen del, bare tenke positive tanker og ikke gjøre noe mer. 
(Så lei av å se arrene på armen. Riktignok ikke store ettersom jeg har brukt Compeed rett på). 

Gjest Familytree
Skrevet (endret)
1 time siden, Peanut skrev:

ikke gjøre noe mer. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare slutt, det funket for meg

Det er ikke så enkelt, jeg snakker av personlig erfaring også. Etter dette jeg føler meg full, jeg er lamslått men lettet. 

Ja, smertene er så fryktelig at jeg tenker "Dette er ikke verdt det" "Fuck it fuck it fuck it", men en uke senere jeg kommer tilbake til det rommet med de samme tankene og det samme behovet. Og jeg forstår at dette alltid var naturlig i meg, da jeg var 8-9 år slo jeg hodet mot veggen for å unngå visse tanker. Jeg er glad at du vet dette er ikke en sunn metode😊

Har du profesjonell hjelp? De vet om dette?
Det første trinnet er å ha et rom der du lærer å vite hva som utløser denne angsten. Ingen vil klandre deg for selvskading. Dette er noe du lærte å gjøre for å føle deg bedre, men nå har du mistet kontrollen. Mitt råd er at neste gang du føler behov for det, legger du en liten og myk gjenstand i knyttneven og klemmer hardt. Når du føler at armen er utmattet, klemmer du litt mer og mer. Dette vil få deg til å føle deg helt utslitt.
Snakk med en psykolog, dette er det viktigste, masse lykke til!

Endret av Familytree
Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf 116117 eller ringe nødnummer 113.

Det skal også være et psykiatritilbud i alle landets kommuner. Hvis du ringer din kommunes servicetorg eller ser på hjemmesiden til hjemkommunen din, skal du finne info om dette. Her skal man kunne få noen å snakke med og hjelp videre. Du kan også be om hjelp til dette fra fastlegen, og be om henvisning videre.

Med vennlig hilsen moonshine, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...