Gå til innhold

Kols og arvelighet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde nettopp en krangel med min mor angående kols. Tidligere har hu påstått at uansett hva så er kols arvelig og når du først har røyka så utvikler du det uansett senere i livet om du slutter å røyke eller ikke. 

Hu har kols og jeg slutta å røyke for over 2 år siden. Så da lurer jeg på om det er noe i det hu sier? Er jeg da dømt til å få kols selv om jeg har slutta å røyke og ikke har kols? 

Anonymkode: 92c61...2e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kols er ikke arvelig. Dette har med hvordan kroppen din tolererer ulik røyk/gasser. Du kan få kols om man har røyka, men liten sjans for det om man ikke har gjort det i titalls år. Farfaren min fikk kols, dette var pga han hadde røyka i 50 år, og hatt litt jobber der han fikk div gasser i lungene. Faren min er sveiser, og får giftig gass i lungene som kan utvikle seg til kols på et punkt. Men han er ikke dømt til å få dette bare pga faren hans hadde det. Men uansett greit å ta forhåndsregler og stumpe røyken. Dette er en helt forferdelig sykdom. Moren min slutta rimelig sjapt når hun så hvordan svigerfaren hennes ble av sykdommen.

Anonymkode: b63c8...e14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kols er ikke arvelig. Dette har med hvordan kroppen din tolererer ulik røyk/gasser. Du kan få kols om man har røyka, men liten sjans for det om man ikke har gjort det i titalls år. Farfaren min fikk kols, dette var pga han hadde røyka i 50 år, og hatt litt jobber der han fikk div gasser i lungene. Faren min er sveiser, og får giftig gass i lungene som kan utvikle seg til kols på et punkt. Men han er ikke dømt til å få dette bare pga faren hans hadde det. Men uansett greit å ta forhåndsregler og stumpe røyken. Dette er en helt forferdelig sykdom. Moren min slutta rimelig sjapt når hun så hvordan svigerfaren hennes ble av sykdommen.

Anonymkode: b63c8...e14

Takk for ett ordentlig svar! 

Ja var dette jeg mente også og prøvde å fortelle, men da slo hun seg bare helt vrang og påsto hardnakket at jeg vil då kols uansett.

Ja slutta jeg også når jeg så hvor dårlig moren min ble. Og føler da at det er veldig unødvendig å skremme meg med sånt når jeg faktisk har stumpa røyken for flere år siden. 

Anonymkode: 92c61...2e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...